پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
تیتر20 بررسی می کند؛
راز انصراف متقاضیان خودرو
تیتر20 - طبق اعلام مدیر سامانه یکپارچه خودرو، «برخی از متقاضیان مرحله نخست فروش خودرو در این سامانه، با وجود فراخوان شرکت‌های خودروساز، اقدام به پرداخت وجه خودرو نکرده‌اند و این موضوع،  خالی شدن ظرفیت‌ها  را به دنبال داشته است. 

طبق آمار اعلامی، ۲۰ درصد از متقاضیان محصولات داخلی و ۵۰ درصد از متقاضیان خودروهای مونتاژی، وجه لازم برای تکمیل ثبت نام را پرداخت نکرده اند. عدم پرداخت وجه طبعا به منزله انصراف این افراد از خرید خودروهای ثبت نامی است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.
 
به نظر می رسد اصلی ترین دلیل انصراف این افراد از خرید خودرو در سامانه یکپارچه، مشکل نقدینگی بوده است. به عبارت بهتر این افراد به احتمال زیاد نتوانسته اند وجه درخواستی از سوی خودروسازان را تامین کنند و از همین رو با عدم پرداخت پول برای تکمیل ثبت نام در فاز دوم، انصراف خود را اعلام کرده اند.

 نخستین دور از فروش خودرو در سامانه یکپارچه (در قالب طرح جدید) اواخر اسفند امسال برگزار شد. در آن مقطع هنوز قیمت رسمی خودروها توسط شورای رقابت اعلام نشده بود، بنابراین همچنان قیمت های قبلی برقرار بود.

 این در حالی بود که شورای رقابت اواخر فروردین قیمت جدید خودروهای داخلی (محصولات ایران خودرو و سایپا) را اعلام کرد و   بر این اساس، خودروها با رشد قیمت کارخانه ای مواجه شدند. بنابراین این احتمال وجود دارد که بخشی از ثبت نام کنندگان نتوانسته اند با توجه به افزایش قیمت صورت گرفته، وجه مورد نیاز برای تکمیل ثبت نام در فاز دوم را تامین کنند و به ناچار انصراف داده اند.

 در مورد خودروهای مونتاژی نیز می توان این احتمال را مطرح کرد که کاهش قیمت آنها توسط شورای رقابت، دلیل انصراف بوده است. 

 شورای رقابت چندی پیش و قبل از آغاز دور دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه، قیمت خودروهای مونتاژی را کاهش داد. این در حالی بود که در دور نخست فروش، مونتاژی ها با قیمت قبلی خود عرضه شده بودند. 

 از همین رو ممکن است برخی از ثبت نام کنندگان در دور نخست فروش خودرو در سامانه یکپارچه، به هوای خرید خودرو با قیمت های جدید (قیمت های کاهش یافته توسط شورای رقابت) در طرح قبلی انصراف داده اند تا در فروش جدید شرکت کنند. 

البته با توجه به اینکه برخی مونتاژکاران در دور دوم فروش در سامانه یکپارچه شرکت نکردند (مانند بهمن موتور)، طبعا بخشی از مشتریان آنها انصراف نداده اند و به احتمال فراوان انصرافی ها بیشتر شامل مشتریان شرکت هایی بوده اند که در دور دوم فروش هم حضور داشتند.
 
این اما در شرایطی است که مونتاژ کاران ظاهرا هنوز قیمت های اعلامی از سوی شورای رقابت را نپذیرفته اند و مشخص نیست در نهایت به این مصوبه تن خواهند داد یا نه.
 
اما در کنار این مسائل، این احتمال را نیز می توان در نظر گرفت که بخشی از انصراف دهندگان به دنبال این بوده اند که با برداشت کردن ۱۰۰ میلیون تومان خود (مبلغی که به عنوان پیش شرط ثبت نام در طرح های فروش خودرو باید در حسابی وکالتی بلوکه شود)، آن را در بازارهای دیگر سرمایه گذاری کنند.

هرچه هست، انصراف ۲۰ درصدی متقاضیان محصولات ایران خودرو و سایپا و ۵۰ درصدی مونتاژی ها، می تواند در بازار خودرو از منظر تقاضا و همچنین در میزان تقاضا در طرح های فروش خودروسازان اثرگذار باشد.

اثرگذاری آن در بخش بازار از این جهت است که انصراف دهندگان اگر نتوانند نیاز خود را از طرح‌های فروش خودروسازان تامین کنند، احتمالاً به سراغ بازار آزاد خواهند رفت و این موضوع باعث افزایش تقاضا و حتی شاید رشد قیمت خواهد شد.

تاثیر این انصراف بر طرح‌های فروش نیز انتقال تقاضای انصرافی به طرح های بعدی است. در واقع ممکن است بخشی از انصراف دهندگان، در طرح های آتی فروش خودروسازان شرکت کنند و این گونه تقاضا در این طرح ها بالا خواهد رفت. 

همان طور که اشاره شد، احتمالاً بخشی از آنها در دور دوم فروش در سامانه یکپارچه شرکت کرده اند و اگر نتوانند از این مسیر نیاز خود را تامین کنند، یا به سمت بازار آزاد خواهند رفت و یا مشتری طرح‌های فروش بعدی خواهند شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز