پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
تیتر20 بررسی می کند؛
اگر نامه مدیرعامل ایران خودرو به سرپرست وزارت صمت با موضوع کمبود ارز و توقف تولید علنی نمی شد،کمتر کسی این موضوع را باور می کرد. اما با توجه به حاد بودن این معضل بحران تولید خودرو درنیمه دوم سال بسیارجدی به نظر می رسد.
کد خبر: ۶۲۹۳۵
کمبود ارز و اثرات آن بر تولیدات خودروسازان در ۶ ماهه دوم سال
تیتر20  -  ازاوایل بهمن ماه سال گذشته، نرخ ارزی که در اختیار خودروسازان قرارمی گرفت،تغییر کرد. دیگر خبری از ارزنیمایی نبود وآنها نیازهای خود را باید از بازار متشکل موسوم به بازار دوم تهیه می کردند. این موضوع با رضایت خودروسازان انجام نشد.

مانند بسیاری دیگر از تصمیم ها از جمله ممنوعیت واردات خودرو در دولت قبل، قیمت های دستوری، قطع شدن ارزمبادله ای مناطق آزاد و حتی ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی در دور جدید واردات،بدون اطلاع ، هماهنگی ،شنیدن نظر فعالان و ذی نفعان و تحلیل وبررسی اثرات کوتاه و بلند مدت آنها، حکم صادر و خودروسازان ملزم به اجرا شدند.

این حکم شامل تمام خودروسازان می شد و همانند اجبار برای حضور در سامانه یکپارچه فروش،فقط باید تبعیت می کردند،حتی اگر قیمت تمام شده افزایش پیدا می کرد.

به باور برخی هدف دولت از تغییر نرخ ارز،کسب درآمدهای بیشتر حاصل از تسعیر است و برخی دیگر معتقد بودند که خودروسازان با ارز نیمایی خرید کرده و قیمت را با دلار آزاد محاسبه می کنند.
با این حال و به رغم پذیرش قیمت جدید ارز از سوی خودروسازان،از همان بهمن ماه، تولید کنندگان به شدت با کمبود ارز مواجه شده اند و طی ماه های اخیر ارزی به آنها تخصیص داده نشده است.یعنی نزدیک به چهار ماه خودروسازان به رقم ثبت تقاضا هنوز موفق به دریافت ارز مورد نیاز خود نشده اند. 

البته این مساله را هم باید یکی دیگراز اثرات دخالت دولت دانست. از یک سو ارز را گران کرده است و از سوی دیگر ارزی تخصیص نمی دهد.در همین حال وزارت صمت برنامه های افزایش تولید را در دستور کار قرار داده و با در دست گرفتن سررشته فروش،تعهدات زیادی برای خودروسازان ایجاد کرده است.

در این شرایط توقع می رود که آنها با توجه به وضعیت اقتصادی و ارزی کشور تمام جوانب را سنجیده و سپس اقدام به اتخاذ تصمیم و اجرایی کردن آن کنند.اما نتیجه کار نشان می دهد که به جای اینکه آنها با برنامه های خود بازار را کنترل کنند،این بازار است که کنترل آنها دراختیار گرفته است.

البته ازظاهر امر چنین چیزی برنمی آید و بیشتر به نظر می رسد که دولت با اقدامات خود قصد مهار بحران را دارد.اما در باطن رفتارها و دستور العمل های خلق الساعه،نشان می دهد که دنباله رو حوادث و اتفاقات بازار هستند.

با این حال طی ماه های اخیر خودروسازان برای تامین ارز مورد نیاز خود از هر راهی که رفته اند،به در بسته خورده اند.البته همچنان چراغ تولید روشن است.اما نامه مدیرعامل ایران خودرو که یک ماه پیش نوشته و اخیرا علنی و رسانه ای شدن،از عمق بحران شرایط برای تولید کنندگان خبر می دهد.

در این نامه عظیمی به چالش هایی که کمبود ارز به وجود آورده اشاره کرده و با تاکید به خالی شدن انبارها از عدم تحقق برنامه های تولید خبر می دهد." پیرو ابلاغ و الزام وزارت محترم صمت مبنی بر برنامه ریزی تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ و عرضه این برنامه در سامانه یکپارچه به مشتریان، در ماه های گذشته مکرراً ریسک های این الزام به دفتر محترم صنایع خودرو وزارت صمت منعکس شده بود، متأسفانه همان طور که مشاهده می فرمایید، هم اکنون به دلیل وقوع این ریسک ها از جمله عدم تخصیص ارز خطوط تولید متوقف می گردد و به دلیل برنامه فشرده و استفاده از حداکثر ظرفیت و روزهای کاری امکان جبران عقب افتادگی تولید تا پایان سال امکان پذیر نخواهد بود.

با روندی فعلی برآورد می گردد در پایان سال بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو از تعهدات مربوط به  سال ۱۴۰۲ تحویل نشده باشد که این تعداد می تواند تبدیل به بحران اجتماعی شود."

این نامه 8 خرداد ماه جاری در فضای مجازی منتشر و به سرعت وایرال شد.البته پیش از آن منطقی از برطرف شدن مشکلات ارزی خودروسازان خبر داده بود.با این حال نه تنها این مشکل برطرف نشده است بلکه تولید را به سمت شرایط نامساعدی پیش می برد.

در واقع اگر همین لحظه ارز مورد نیاز قطعه سازان در اختیار آنان قرار بگیرد با توجه به شرایط تحریمی،پروسه ثبت سفارش زمان بر بوده و بین  3 تا 4 ماه طول می کشد.

هر چند متولیان قول های مساعد داده اند اما به حال خبری نشده است.در این میان هرچه فرایند تخصیص ارز طولانی تر شود،به همان میزان خودروسازان از برنامه تولید عقب می مانند. یعنی درست در نیمه دوم سال بحران خود را نشان خواهد داد. بحرانی که می تواند کاهش و توقف تولید را به همراه داشته باشد که ماحصل آن افزایش دوباره قیمت های بازارخواهد بود. 

ارسال نظرات
موضوعات روز