پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
تیتر20 بررسی کرد؛
بازار خودروی کشور به زودی شاهد تحویل اولین سری از خودروهای صفر وارداتی خواهد شد.در این میان برخی این پرسش را مطرح می کنند که تاثیر واردات بر کاهش قمیت خودروها چه خواهد بود.
کد خبر: ۶۲۹۹۴
تاثیر واردات بر قیمت خودروها / عقب نشینی قیمت خودرو ها در بازار
تیتر20  - بازار خودرو کشور از سال 97 و پس از ممنوعیت ها ،محدودیت ها و تحریم ها سمت و سوی جدیدی پیدا کرد. شاید این روزها کمتر کسی با حسرت و تاسف از روزهای گذشته این بازار یاد نکند.روزهایی که قیمت خودروهای موجود تفاوت چندانی با قیمت های جهانی نداشت و با توجه به گشایش های سیاسی ، رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته بود. 

پس از برجام خودروسازان داخلی برای تولید با شرکت های معتبر و صاحب نام از کشورهای مختلف ، قراردادهای همکاری مشترک زیادی امضاء کرده بودند.در کنار آن فعالان واردات نیز به سرعت دست به کار شده و محصولات به روز،جدید و متنوعی را وارد کشور کردند. پس از سال ها محدودیت، تنوع و رقابت زیادی در بازار ایجاد شده بود.بسیاری از شرکت های سعی می کردند که با روش های مختلف سهم بیشتری گرفته و ضریب نفوذ خود را افزایش بدهند.

با این حال از اواخر سال 96 زمزمه هایی مبنی بر احتمال ممنوعیت واردات به گوش می رسید. بسیاری با توجه به جو آن روزهای بازار،این زمزمه ها را در حد شایعه هایی می دانستند که همیشه حول و حوش بازار وجود دارد.

اما اوایل سال بعد این شایعات و زمزمه ها بسیار پر رنگ و بیشتر شد و با ممنوعیت واردات،شکل ترسناک خود را نشان داد. کمی بعد از آن ترامپ،رئیس جمهور وقت آمریکا از برجام خارج و صنعت خودروسازی ایران به طور مستقیم تحریم شد.

این تحریم ها و در کنار ممنوعیت واردات،شکل و شمایل جدیدی به بازار داد. از یک سو تولید کاهش پیدا کرده بود و از سوی دیگر نرخ ارز مدام در حال افزایش بود.به تبع افزایش ارز خودروهای وارداتی نیز معادل سازی کرده و بالا می رفتند.خودروهای تولید داخل هم از آنها تبعیت می کردند. 

در این شرایط خودروهای وارداتی شرایط دیگری نیز پیدا کرده بودند. ممنوعیت و شرایط کشور محدودیت ایجاد کرده بود.این محدودیت از یک سو آنها را از قالب پریمیوم خارج و در نقش خودروهای لوکس فرو برد و از سوی دیگر عدم ورود خودروهای صفر جدید،لباس کلکسیونی بر تن آنها کرد.

به بیان ساده تمام عوامل دست به دست هم دادند تا خودروهای وارداتی به قیمت بعضا به چند برابر قیمت های جهانی رسیدند. به نحوی که قیمت یک خودروی کارکرده وارداتی در بازار ایران دو تا سه برابر بیشتر از قیمت یک دستگاه خودروی صفر همان برند در بازارهای عادی دنیا شده بود. 
در همین حال محصولات تولید داخل و وارداتی به موازات هم پیش می رفتند و هر یک دست دیگری را برای بالا رفتن می گرفت.

اما از اواخر سال گذشته،وزارت صمت اعلام کرد که واردات خودروهای صفر از سر گرفته خواهد شد و آئین نامه آن نیز تدوین شده است.پس از چند بار رفت و برگشت میان دولت، مجلس و شواری نگهبان،سرانجام در آبان ماه 1401 آئین نامه واردات خودرو نهایی و مقدمات کار آغاز شده بود.

البته بسیاری از شرکت ها با توجه به جدی و قطعی بودن از سرگیری واردات،مذاکرات خود را آغاز کرده بودند.نارنجی پوشان جاده مخصوص هم به طور همزمان با شریک دیرینه خود رنو و همچنین تولید کنندگان سایر کشورها از جمله چین مذاکراتی انجام داده بودند. اما با توجه به بد عهدی فرانسوی ها ، نام آنها از لیست مبادی واردات خط خورد.

با این حال بسیاری از شرکت ها به مذاکرات با تولید کنندگان سایر کشورها ادامه دادند.سایپا نیز با کنار رفتن فرانسوی ها ، به طور جدی تر و فشرده تر مذاکرات خود با چانگان یکی از تولید کنندگان بزرگ و خوشنام چین را پیش برد و به نتیجه رساند.

به نحوی که بعد از 5 سال اولین شرکت بود که برای عرضه اولین محموله های وارداتی در بورس کالا اعلام آمادگی کرد. هر چند با بازگشت شورای رقابت فروش خودرو در بورس کالا عملا منتفی و سامانه یک پارچه فروش جایگزین آن شد.اما نارنجی پوشان جاده مخصوص در هر صورت آماده بودند.اولین پیش فروش خودروهای وارداتی را هم انجام و از ماه آینده اولین سری تحویل مشتریان خواهد شد.

اما بر خلاف تصور،دو محصول چانگان CS 35  تیپ 2 و CS35 تیپ 3  به گونه ای قیمت گذاری شده اند که روند بازار خلاف جهت خواهد شد. 

در واقع با قیمت گذاری ها پائین تر از خودروهای وارداتی موجود در بازار و تمایل بسیاری از خریداران به استفاده و خرید خودرویی به روز،بخش عمده ای تقاضا به این سو خواهد آمد.به خصوص اینکه بنا بر شنیده ها فروش هیوندا،کیا و فیات نیز به زودی آغاز خواهد شد. 

با توجه به نحوه قیمت گذاری محصولات جدید بازار،به طور طبیعی در قیمت گذاری خودروهای صفر وارداتی استانداردی یکسان به کار خواهد رفت.بنابراین با ورود خودروهای وارداتی به بازار توسط شرکت های واجد شرایط از  جمله سایپا ،قطعا این موضوع باعث کاهش قیمت حاشیه بازار خودروهای وارداتی و علاوه بر آن خودروهای داخلی هم خواهد شد .

به دنبال آن کاهش سوددهی و از بین رفتن واسطه گری و در نهایت باعث تعادل قیمت و کاهش تقاضاهای کاذب در بازار خودرو خواهد شد. 

به بیان ساده با ورود اولین سری از چانگان های سایپا قفل واردات بعد از 5 سال شکسته خواهد شد.با توجه به برنامه های فروش و عرضه های مستمر،در ادامه قفل قیمت ها نیز شکسته و عقب نشینی آغاز خواهد شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز