پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۷
در نشست اعضای هیات رئیسه اتاق تعاون ایران و مجری طرح کالابرگ، مقدمات پیوستن شرکت‌های تعاونی مصرف به سامانه کالابرگ بررسی و مقرر شد با فراهم کردن زیرساخت‌های فنی از ظرفیت تعاونی‌های مصرف در این طرح ملی استفاده شود.
کد خبر: ۶۳۰۰۸

تیتر۲۰-  نگاه به اقتصاد کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که بنگاه‌های تعاونی‌ در این اقتصادها جایگاه ویژه‌ای دارند و در نظام تولید و توزیع کالا، حمل و نقل و صادرات از ظرفیت تعاونی‌ها به شکل ویژه استفاده می‌شود.

در کشور ما نیز فعالیت‌های تعاونی از قدمت و سابقه طولانی برخوردار بوده و ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری به لحاظ قانونی برای توسعه و تقویت بخش تعاون و ارتقای جایگاه آن در قوانین بالادستی دیده شده است. در حال حاضر تعاونی‌ها در گرایش‌ها و رسته‌های مختلف اعم از کشاورزی، عمرانی، اعتباری، تولیدی و توزیعی در حال فعالیت هستند و تعاونی‌های مصرف از جمله این تعاونی‌ها به شمار می‌روند. 

تعاونی‌های مصرف از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نقش موثری در تنظیم بازار، بهبود کیفیت کالا و تعدیل قیمت‌ها داشته و در شرایط تحریم‌های اقتصادی نیز عملکرد مطلوبی در بحث مبارزه با گران‌فروشی، توزیع عادلانه کالا و کمک به اقشار محروم و کم درآمد جامعه از خود نشان داده‌اند.

در راستای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک که با هدف تامین سبد غذایی و بهبود معیشت خانوارها از سوی دولت به اجرا درآمده است، اعضای هیات رئیسه اتاق تعاون ایران و مجری طرح کالابرگ در نشستی راهکارها شبکه‌سازی و آماده سازی زیرساخت های فنی برای پیوستن شرکت های تعاونی مصرف به سامانه کالابرگ را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست مقرر شد با فراهم سازی زیرساخت‌های فنی، شرکت‌های تعاونی مصرف نیز بتوانند به سامانه کالابرگ متصل شوند که در صورت فراهم شدن بسترهای لازم، تعاونی‌های مصرف نیز در این طرح ملی مشارکت خواهند داشت.

هم اکنون تعاونی‌های مصرف با توجه به گستردگی شبکه‌ای و دسترسی به جامعه هدف مورد نظر طرح کالابرگ الکترونیکی ابزار مناسبی برای اجرایی شدن این طرح به شمار می‌روند.

پیشتر معاون وزیر تعاون از فعالیت ۳۷۰۰ تعاونی مصرف با عضویت بیش از ۳ میلیون نفر در گرایش‌های کارمندی، کارگری، محلی و دانشجویی خبر داده و بر ظرفیت‌های بالای این شرکت‌ها تاکید کرده بود.

در حال حاضر بخش تعاون کشور با در اختیار داشتن بزرگترین شبکه توزیع و بیش از ۶۰۰۰ فروشگاه منسجم و یکپارچه تحت پوشش تعاونی‌های مصرف کارگران، کارمندان، فرهنگیان، نیروهای مسلح و بازنشستگان تامین اجتماعی آمادگی کامل برای کمک به دولت در زمینه تامین و ذخیره‌سازی و توزیع و عرضه کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی را دارند و بهترین قالب برای اجرای طرح ملی کالابرگ به شمار می‌روند.دولت سیزدهم در راستای حمایت از معیشت و حفظ سبد غذایی خانوارها اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را در دستور کار قرار داده است./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز