پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
تیتر20 بررسی می کند؛
بانک ملی ایران با اقدامات متعددی در حمایت از کسب و کارهای کوچک و اعطای تسهیلات خرد، به توسعه این کسب و کارها و افزایش رفاه اجتماعی کمک کرده است.
کد خبر: ۶۳۰۴۱
رشد چشمگیر اعطای تسهیلات خرد توسط بانک ملی/ بانک ملی پیشرو درحمایت از کسب‌وکارهای کوچک
تیتر20- تامین مالی تسهیلات خرد و کمک به کسب و کارهای کوچک، به عنوان موتور اصلی اقتصاد، در هر کشوری اهمیت زیادی دارد و بانک‌ها به عنوان منبع تغذیه بنگاه‌ها به‌ویژه بنگاه‌های کوچک، نقش پررنگ‌تری نسبت به دیگر نهادهای مالی دارند.

اقدامات بانک‌های کشور به ویژه بانک‌های دولتی در تامین منابع مالی این کسب و کارها باعث رشد اشتغال و افزایش تولید محلی می‌شود و در نهایت به ارتقای سطح زندگی جامعه کمک می‌کنند.

بانک ملی به عنوان یک بانک دولتی و به عنوان بزرگترین بانک کشور همواره در تلاش بوده ظرفیت‌های تولیدی و اشتغالزایی را توسعه دهد و با مشارکت در طرح‌های مختلف اقتصادی و ارایه تسهیلات خرد به کسب‌ و کارهای کوچک در این مسیر پیشرو بوده است.

آنطور که از سیاست‌های دولت سیزدهم برمی‌آید، تسهیلات خرد در بخش‌های ازدواج، مسکن و فرزندآوری در اولویت‌های کار بانک‌ها قرار گرفته شده که کارنامه بانک ملی نشان از عملکرد مطلوب این بانک در این زمینه دارد.

بر اساس آخرین گزارش عملکرد منتشره بانک ملی، این بانک طی نیمه نخست سال گذشته میزان تسهیلات اعطایی خود در قالب عقد مرابحه که در دسته تسهیلات خرد قرار می‌گیرد را قریب به 50 درصد افزایش داده است.

طبق این گزارش، بانک ملی در نیمه نخست سال گذشته در راستای تسهیل اعطای تسهیلات خرد، تسهیلات مرابحه خود را به میزان 47.3 درصد افزایش داد و آن را به بیش از 106 هزار میلیارد تومان رساند.

تسهیلات مرابحه یکی از تسهیلات خرد است که در قالب کارت اعتباری اعطا می‌شود و می‌تواند سرمایه کوچکی برای رونق کسب و کاری باشد.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک در زمان شروع فعالیت به سراغ بانک‌ها نمی‌روند، اما با تامین مالی تسهیلات خرد، این کسب و کارها قادر به شروع فعالیت خود و توسعه آن خواهند بود، در واقع این اقدام نوعی حمایت از کسب و کارهای نوپا است.

کسب و کارهای کوچک معمولا در بخش‌های خدماتی، صنعتی و تولیدی فعالیت می‌کنند. با تامین مالی تسهیلات خرد، این کسب و کارها قادر به توسعه فعالیت‌های خود و افزایش تولید محلی خواهند بود.

از طرفی این کسب و کارها برای رشد و توسعه خود به نیروی کار متخصص و ماهر نیاز دارند و این تسهیلات موجب می‌شود آنها قادر به استخدام نیروی کار جدید و افزایش اشتغال جامعه شوند.
با توسعه کسب و کارهای کوچک، سطح درآمد و زندگی جامعه نیز در نهایت افزایش می‌یابد و باعث ارتقای سطح زندگی مردم و بهبود شرایط اقتصادی جامعه می‌شود.

موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که اعطای تسهیلات خرد به کسب و کارهای کوچک و توسعه آنها رقابت در بازار را افزایش می‌دهد و این باعث بهبود کیفیت محصولات و خدمات و افزایش رقابت‌پذیری در بازار می‌شود.

گزارش عملکرد بانک ملی نشان می‌دهد این بانک در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه نیز اقدامات موثری انجام داده است.

بر اساس این گزارش بانک ملی میزان تسهیلات قرض‌الحسنه خود را طی 6 ماهه نخست سال گذشته بیش از 11 هزار میلیارد تومان افزایش داد.

میزان تسهیلات قرض‌الحسنه بانک ملی با رشد تقریبا 25 درصد از 47 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1400 به حدود 59 هزار میلیارد تومان در پایان شهریور سال 1401 رسید.

نرخ سود کم و پایین تسهیلات قرض الحسنه در مقایسه با دیگر تسهیلات بانکی، تاثیر مثبت زیادی بر روی کسب و کارها دارد.

این نوع تسهیلات باعث می‌شود که کسب و کارها به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند و بدون نگرانی از پرداخت سود بالا، برای توسعه فعالیت‌های خود سرمایه‌گذاری کنند.

این امر نیز باعث افزایش تولید و اشتغال می‌شود و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه را به همراه دارد.

بخشی از تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی بانک ملی، مربوط به وام ازدواج است.

به طور قطع پرداخت وام قرض الحسنه از طرف بانک‌ها به زوج‌های جوان و نوپایی که در حال تشکیل خانواده هستند، کمک زیادی به آنها می‌کند تا بتوانند بخشی از منابع مورد نیاز برای تهیه خانه و محل سکونت خود را تامین کنند. این امر باعث افزایش رفاه اجتماعی و کاهش نیاز به تسهیلات با نرخ سود بالا می‌شود.

همچنین این بانک به منظور ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود، رویکرد حمایت از کسب وکارهای جدید و خوداشتغالی جوانان و گروه‌های هدف سازمان‌های حمایتی در سال گذشته در مجموع به شرکت‌های دانش بنیان، صاحبان مشاغل و افراد تحت پوشش و گروه‌های هدف سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد برکت، اشتغال زندانیان و... تعداد 75 هزار و 783 فقره تسهیلات قرض الحسنه خود اشتغالی به ارزش 63 هزار و 419 میلیارد پرداخت کرده است.

به طور کلی، بانک ملی ایران با اقدامات متعددی در حمایت از کسب و کارهای کوچک و اعطای تسهیلات خرد، به توسعه این کسب و کارها و افزایش رفاه اجتماعی کمک کرده است اما با این وجود، شرایط تورمی و نامناسب اقتصادی جامعه بیش از پیش نیازمند حمایت بانک‌ها در تامین منابع مالی مورد نیاز کسب و کارها به ویژه بنگاه‌های کوچک است و کمک حداکثری آنها را می‌طلبد.

ارسال نظرات
موضوعات روز