چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
تیتر۲۰ گزارش می دهد؛
در حالی برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی به بهانه کمبود و تاخیر در تخصیص ارز، عرضه محصول به بازار را کاهش داده اند اما نشانه هایی وجود دارد که کالاهای قاچاق در حال جایگزین شدن با تولیدات داخلی است.
کد خبر: ۶۳۱۱۶
بازار لوازم خانگی زیر فشار بهانه های ارزی
تیتر ۲۰- در ماه های اخیر بازار لوازم خانگی درگیر مشکلات جدیدی شده که تبعات آن گریبان مصرف‌کنندگان را گرفته است و این مسأله تنها محدود به گرانی نیست، بلکه بسیاری از کالاهایی که پیش از سال ۱۴۰۲ به وفور در بازار پیدا می شد در حال حاضر نایاب شده اند. این مشکل پس از آن بروز کرد که قیمت ارز بالا رفت و دولت اعلام کرد واردات قطعات لوازم خانگی دیگر با نرخ ارز نیمایی نخواهد بود و شرکت ها باید مواد اولیه خود را از تالار دوم مرکز مبادلات ارزی تامین کنند.

 همین مسأله بهانه ای شد که بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی  محصولات خود را به بازار عرضه نکنند.

هرچند برخی از این تولیدکنندگان مدعی هستند که شرایط به وجود آمده ناشی از کمبود عرضه و مواد اولیه است و آنها نمی توانند مانند گذشته تولید و به بازار عرضه کنند و بحث دپو یا کاهش عرضه ای در کار نیست، اما مسأله اینجاست که دولت ادعا می کند در سال گذشته میزان عرضه دلار در مرکز مبادلات ارزی و سامانه نیما بیشتر از سال های قبل تر انجام داده و از طرف دیگر ثبت سفارش ‌و واردات مواد اولیه در یک بازه زمانی چند ماهه طول می کشد، به همین دلیل بهانه کمبود مواد اولیه به دلیل عدم  تخصیص به موقع ارز نمی تواند دلیل قانع کننده ای باشد، زیرا هم اکنون عرضه برخی برندهای لوازم خانگی به بازار کاهش نیافته، بلکه کاملا متوقف شده و این پشت پرده ای فراتر از کمبود مواد اولیه و ارز دارد.

البته نباید فراموش کرد که برخی از همین تولیدکنندگان مدعی هستند که ارز خیلی گران شده و تولید برای آنها صرفه اقتصادی ندارد که این موضوع هم نمی تواند چندان واقعی باشد، چراکه طبق معادلات اقتصادی هرچقدر تیراژ تولید کاهش یابد هزینه سربار بالاتر می رود و در آن حالت زیان تولیدکننده بیشتر می شود، به همین دلیل به نظر می رسد تولیدکنندگان همچنان سطح تولید خود را حفظ کرده اند اما عرضه آن به بازار را متوقف کرده اند تا از این طریق فشار به سیاست گذاران برای افزایش قیمت محصولات را بیشتر کنند.

نکته جالب توجه اینجاست که برخی از همین شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی در بورس هستند و ارزیابی صورت های مالی این شرکت ها نشان می دهد در سال های اخیر به سودسازی آن ها افزوده شده آنهم در شرایطی که ادعا می کردند که بازار راکد است و فروش ندارد.

در موقعیت کنونی پیش بینی می شود برخورد تعزیراتی دولت با شرکت‌های دپو کننده لوازم خانگی افزایش یابد، همانطوری که در روزهای اخیر خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه با فروشندگان لوازم خانگی بی کیفیت در خیابان امین حضور برخورد شده و تعدادی از این مغازه ها پلمب شدند.

در ماه های اخیر با وجود اینکه به رکود بازار لوازم خانگی افزوده شده و تقاضا به حداقل ترین سطح ممکن رسیده و حالا برخی شرکت ها برای اینکه بتوانند تقاضای حداقلی بازار را جذب کنند با تولید محصولات با مواد اولیه ارزان و غیر استاندارد به دنبال تصاحب بازار رفته اند و این مسئله نه تنها به زیان مصرف کنندگان، بلکه برای صنعت لوازم خانگی هم تبعاتی دارد، زیرا شرکت هایی که در این بخش سرمایه گذاری کلان کرده اند آسیب می بینند. 

بنابراین تولیدکنندگان بزرگ باید در موقعیت کنونی نسبت به سیاست تقابل صرفه نظر کرده و به دنبال راهکارهایی همچون ایجاد بهره وری، افزایش تولید در مسیر صادرات و ... باشند در غیر بار دیگر بازار داخلی در اختیار کالاهای قاچاق قرار می گیرد.

ارسال نظرات
موضوعات روز