شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
تیتر20 بررسی می کند؛
هر روند جدیدی برای کنار گذاشتن ساختار قدیمی شکل می گیرد قطعا معایبی را به دنبال خواهد داشت که چکنو نیز از این موضوع مستثنی نیست اما با توجه به مشکلاتی که در چک های قدیمی وجود داشت، چکنو چاره ساز دردسرهای چک های قدیمی شده که نمی توان مزیت های بی شمار آن را در مقابل معایبی که قابل حل شدن است، نادیده گرفت.
کد خبر: ۶۳۱۶۷
مزایا و معایب ورود چک دیجیتال به عرصه بانکداری
تیتر20 - دردسرهای چک های قدیمی بر هیچ کس پوشیده نیست و چالش های زیادی که این نوع چک ها با خود به همراه داشت سبب شد تا سیستم بانکداری دیجیتال در این مساله ورود پیدا کند و به این دردسرها پایان دهد. در واقع به واسطه بانکداری دیجیتال، سبک جدیدی از چک ها در قالب چک امن دیجیتال در سال گذشته ارائه شد.

رفع دردسرهای چک های قدیمی با ورود چکنو
از آنجایی که در شرایط کنونی همه چیز به سمت فضای دیجیتال پیش می رود، مناسبات تجاری و بانکی افراد نیز از این رقابت دور نمانده است. 

افراد نیز تمایل زیادی دارند که بتوانند تراکنش های مالی خود را تا حد امکان به شکل غیر حضوری انجام دهند، که این مهم نیازمند ایجاد محیط امن مجازی است. در زمینه خدمات بانکی، بانک صادرات توانسته با راه اندازی سامانه چکنو، گامی موثر در جهت اجرایی کردن صدور و انتقال چک های الکترونیک بردارد.

در این راستا این بانک به عنوان نخستین بانک کشور با عرضه "چکنو" (چک امن دیجیتال بانک صادرات  ایران) موفق به توسعه استفاده از چک دیجیتال شد.

 ورود چک امن دیجیتال به عرصه تجاری کنونی مزایای زیادی به همراه داشت و یکی از این مزایا که بسیار حائز اهمیت است، کاهش تعداد زندانیان چک بی محل بود . این در حالیست که در قانون جدید چک با در نظر گرفتن اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از صدور چک بی محل مسیر مناسبی را برای احقاق حقوق ذی‌نفعان چک در نظر گرفته به طوریکه بر اساس آن صاحبان حساب و امضاکنندگان چک برگشتی از بسیاری از خدمات بانکی محروم می‌شوند. همین موضوع باعث شد تا آمار زندانیان چک بلامحل در سال گذشته با کاهش بیش از 94 درصد روبه رو شود.

اما مزیت چک های امن دیجیتال(چکنو) تنها به این موضوع خلاصه نمی شود بلکه مهم ترین بخش آن که جلوگیری از سرقت، افزایش دقت و امنیت است که آن را چاشنی دیگر مزیت هایش می کند.

 در واقع یکی از آسیب هایی که دارندگان چک همواره با آن مواجه هستند، خطر جعل، سرقت و گم شدن چک های کاغذی است، که دارنده چک را بسیار با مشکل مواجه می کند و ممکن است، شخص دیگر نتواند وجه چک را نقد کند.

سامانه چکنو بانک صادرات، با ارائه خدمت صدور چک الکترونیک کمک بسزایی به حل این مشکل کرده است و دارندگان چک الکترونیک دیگر از این بابت نگرانی نخواهند داشت. از طرفی کارمزد چک های الکترویک نسبت به چک های کاغذی کمتر است.

همچنین کلیه فرایندهایی که تاکنون برای چک‌های کاغذی وجود داشته است، به ‌لحاظ قانونی برای چک دیجیتال نیز وجود دارد؛ با این تفاوت که عمده فرایندها به ‌دلیل حذف فیزیک چک، عملا به ‌صورت دیجیتال و غیرحضوری قابل انجام است.

 براین اساس، مهم‌ترین درگاه‌های بانکی مانند موبایل بانک، اینترنت بانک می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند و نیازی به حضور در شعبه وجود ندارد و تمامی مراحل به‌صورت غیرحضوری قابلیت اجرا دارد. برای صدور این نوع چک، کافیست از طریق موبایل بانک وارد سامانه "هامون" بانک صادرات ایران شوید و پس از احراز هویت دیجیتالی و تکمیل فرم آن ، چک امن دیجیتالی به راحتی صادر می شود.

بدون شک چکنو خیلی امن‌تر از چک کاغذی است، چراکه نمی‌توان آن را تغییر داد یا به طور کلی منکر صدورش شد. از آن گذشته بانک مرکزی زیرساختی ایجاد کرده تا صادرکنندگان یا انتقال‌دهندگان چک از طریق امضای دیجیتال، احراز هویت و اعتبارسنجی شوند و همین امر بر امنیت چک‌های دیجیتال اضافه می‌کند.

یکی از مشکلات دیگری که در چک‌های کاغذی سنتی وجود داشت، احتمال خط خوردگی یا اشتباه نوشتن بود که اگر این اتفاق رخ می داد، راهی جز اینکه برگه چک را پشت‌نویسی یا ابطال کنید، وجود نداشت که البته پشت‌نویسی هم در قانون جدید چک با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. اما در خصوص صدور چک امن دیجیتال، دیگر چنین دردسرهایی بوجود نخواهد آمد.

معایب چک های الکترونیکی
اگرچه اغلب مردم دسترسی به گوشی های موبایل پیشرفته داشته یا دانش استفاده از تکنولوژی روز برای استفاده از سرویس های آنلاین بانکی را داشته اما تعدادی از مردم هنوز با این تکنولوژی آشنا نیستند و این روند برای این دسته از افراد کمی مشکل ساز شده است.

به طور کلی وابستگی چک‌های الکترونیکی به اینترنت، مهم‌ترین عیب آن‌ها به حساب می‌آید. برای اینکه برگ چک دیجیتال صادر شود، درخواست‌دهنده باید عملیات آنلاین مربوط به آن را به‌طورکامل انجام دهد. بنابراین، از این نوع چک‌ها نمی‌توان به‌راحتی چک‌های کاغذی در فروشگاه‌ها استفاده کرد.

خوشبختانه برای چک الکترونیکی نمی‌توان معایب زیادی برشمرد. اما مسلما موانعی که بانکداری الکترونیکی با آن مواجه است مانند قطعی یا کند شدن سرعت اینترنت و ایجاد اختلال در روند عملیات بانکی، گریبانگیر چک دیجیتال نیز می‌شود. همچنین درصورتی که سرورهای بانک به‌دلیل تعمیر یا خرابی برای مدتی از دسترس خارج شود، امکان صدور یا پرداخت چک به‌صورت آنلاین وجود نخواهد داشت.

سخن پایانی
هر روند جدیدی برای کنار گذاشتن ساختار قدیمی شکل می گیرد قطعا معایبی را به دنبال خواهد داشت که چکنو نیز از این موضوع مستثنی نیست اما با توجه به مشکلاتی که در چک های قدیمی وجود داشت، چکنو چاره ساز دردسرهای چک های قدیمی شده که نمی توان مزیت
 های بی شمار آن را در مقابل معایبی که قابل حل شدن است، نادیده گرفت.


ارسال نظرات
موضوعات روز