چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
تیتر۲۰ بررسی کرد؛
علی آبادی در شرایطی سکان صمت کشور را در دست گرفته است که شاخص ترین حوزه این وزارتخانه روز گار عجیبی دارد.در این شرایط باید دید که بهترین نسخه وزیر صمت برای صنعت خودرو چه می تواند باشد؟
کد خبر: ۶۳۲۷۹
بهترین نسخه وزیر صمت برای صنعت خودرو
تیتر۲۰ -  وزارت صمت طی سال های گذشته با ۷ تفکر (وزیر و سرپرست)هدایت شده است و مدیرعامل سابق مپنا با شماره هشت بر کرسی صدارت این وزارتخانه نشسته است.

وزارتخانه ای که طی سال های اخیر همواره در حوزه خودروسازی چالش داشته است. به نحوی که ۴ وزیر به خاطر خودرو استیضاح شده یا با فشارهای سنگین همراه شده اند.

اما هنوز صنعت خودروسازی کشور،پس از ممنوعیت واردات و تحریم ها هنوز نتوانسته است رنگ آرامش ببیند.

در واقع طی این مدت همیشه با بحران ،بی نظمی و آشفتگی همراه بوده است و فقط شدت آن کم و زیاد شده است.

گاهی نیز یک سمت موضوع  به آرامش نسبی رسیده است اما با انتقاد و اعتراض سمت دیگر روبروشده است.به عنوان مثال سامانه تخصیص و سیستم عرضه یکپارچه بنا به دلایلی با اعتراض خودروسازان مواجه شده است و در مقابل عرضه در بورس کالا انتقاد برخی نمایندگان و مصرف کنندگان را در پی داشت.

هر یک از طرفین نیز برای مخالفت و موافقت استدلال های خاص خود را دارند.جالب این جاست که اگر از زاویه دید آنها به قضیه نگاه شود،حق را به آنان می دهیم. ولی مشکل در این است که هیچ یک از نگاه ها منسجم و کامل نیست.

پس در اولین گام ،وزیر صمت جدید با مجموعه ای تفکرات روبرو است که هم درست و هم نادرست هستند.به بیان دیگر نگاه ها،درون حوزه ای بوده و تنها از یک سو به موضوع پرداخته و برای حل آن راهکار ارائه شده است.

مسائلی از قبیل قیمت گذاری دستوری،عرضه در سامانه یکپارچه، ممنوعیت فروش خودرو توسط نمایندگی ها،سلب اختیار فروش از خودروسازان،طولانی شدن فرآیند واردات،جالش های تولید،کمبود و عدم تخصیص ارز،عدم تعادل عرضه و تقاضا ،زیان انباشته،خصوصی سازی و بلاتکلیفی خودروسازان غیر دولتی،افزایش انتظارات از واردات  و جو روانی بازار علیه آنها، از جمله مسائلی به شمار می رود که از یک سو فشار روی این صنعت را بیش از پیش کرده و از سوی دیگر علی آبادی را در شرایط سختی قرار داده است.

در واقع وضعیت به گونه ای است که خواسته از سطح آرامش و کنترل بازار گذشته و به نوعی همه در انتظار معجزه هستند.

آیا معجزه ای در کار خواهد بود؟
این در حالی است که این صنعت بیش از هر راهکار،پیشنهاد و حتی محدودیت و یا رفع محدودیت های جدید،به شدت نیازمند یک راه حل جامع و کامل است.

راهکاری که بتواند تمام جوانب امر را سنجیده و پس از بررسی با کارشناسان و خبرگان بی طرف به یک سند لازم الاجرا تبدیل شود.

خلاء این دیدگاه طی سال های اخیر به شدت دیده می شود. به همین علت است که  تصمیم هایی اتخاذ و اجرا شده با حمایت اقلیت و اعتراض اکثریت طرف های درگیر و مرتبط مواجه شده و می شود.تنها بخش همیشه راضی هم افرادی هستند که از رانت توزیعی در این صنعت بهره می بزند.

بنابراین علی آبادی با توجه به شناخت از صنعت خودروسازی ، خودروسازان بخش خصوصی و همچنین جایگاه و نقش خودروسازان دولتی باید به نحوی حرکت کند که بتواند در کوتاه ،میان و بلند مدت این صنعت را به سوی آرامش هدایت کند.

البته و بدون شک این نگاه جامع و فراگیر بدون مشکل،چالش و فشارهای شدید نخواهد بود.
با این حال اگر دیدگاه مبتنی بر دیدگاه اقتصادی - صنعتی استوار شده باشد،باید تمام قد پشت آن ایستاد و بر اجرای آن اصرار کرد. 

هر چند در شرایط فعلی این اقدام ساده نخواهد بود ولی یکی از اصلی ترین دلایلی که منجر به وضعیت امروز صنعت خودروسازی کشور شده است،نگاه های بخشی و جزیره ای است.

به بیان ساده،علی آبادی باید میان نهادها و حوزه ها پل بزند و آنها را برای حرکت پشت یک تفکر هماهنگ کند.حرکتی که باید مبتنی بر منافع ملی باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز