جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
تیتر20 بررسی می کند؛
بدون تردید مدیران پارس خودرو با توجه به سیاست جدید سایپا، این فرصت را پیدا خواهند کرد که ایده‌های خود را برای توسعه این شرکت به کار گرفته و از ظرفیت آن استفاده بهتری بکنند.
کد خبر: ۶۳۳۸۷
تمرین استقلال در سایپا / بازگشت چابکی به پارس خودرو
تیتر20 - پارس خودرو به عنوان سومین و شاید مجهز‌ترین خودروساز ایران که البته یکی از زیر مجموعه‌های گروه خودرو سازی سایپا به شمار می‌رود، در سال‌های اخیر چندان استقلال عملکرد نداشته و حتی گاهی به عنوان شعبه دوم شرکت مادر فعالیت کرده و به نمایندگی از خود سایپا، محصولاتی را به تولید رسانده است.

 این در حالی است که مدیریت گروه خودروسازی سایپا تصمیم دارد این شرکت را به نوعی مستقل کرده و اختیار بیشتری در عملکرد به آن بدهد.

 آن طور که محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا چندی پیش در مراسم رونمایی از محصول  جدید پارس خودرو عنوان کرده، در گذشته توسعه محصول در این شرکت (پارس خودرو) مورد توجه قرار نگرفته، اما امروز سیاست گذاری سایپا به گونه ای تهیه و تدوین و ابلاغ شده که تمام شش خودروسازی این گروه (به ویژه پارس خودرو) باید به صورت مستقل عمل کرده و حرکت کنند. وی با بیان اینکه پارس خودرو صاحب سه محصول با لوگوی خودش در سال جاری خواهد بود،  اولین محصول تولیدی آن را خودروی سهند اعلام کرده و از پیش فروش این خودرو در  شهریور ماه امسال گفته است.

طبق آنچه از اظهارات مدیرعامل سایپا بر می‌آید، برنامه او این است که پارس خودرو علی رغم اینکه سهامش در اختیار سایپا باقی خواهد ماند، فعالیتی مستقل از شرکت مادر داشته باشد.

 به عبارت بهتر، گویا سایپا قصد دارد در شیوه جدید اداره زیرمجموعه هایش، به سیاست گذاری و صرفا سهامداری اکتفا کرده و در عملکرد این شرکت ها به ویژه پارس خودرو دخالت خاصی نداشته باشد.

 در گذشته دخالت های زیادی در امور داخلی پارس خودرو از سوی شرکت مادر انجام می شد که طبعا چابکی را از این خودروساز گرفته و دست و پایش را برای توسعه بسته بود. 

گفته می‌شود پارس خودرو از نظر تجهیزات خط تولید حتی در مقایسه با سایپا و ایران خودرو نیز شرایط بهتری را داراست و از همین رو مستقل شدن آن می تواند به استفاده بیشتر و بهینه تر از این ویژگی، کمک کند. این شرکت از قدیم الایام به ساخت خودروهای لوکس معروف بوده و تا همین چند سال پیش و در دوران غیر تحریمی، محصولاتی از رنو و نیسان مانند مگان، ساندرو، قشقایی و تیانا را مونتاژ می کرد و پیش ترها هم به مونتاژ پاترول مشغول بود.

این در حالی است که در دوران تحریم، ورق برای پارس خودرو برگشت و این شرکت مجبور شد از مونتاژ چنین خودروهایی به سمت محصولات دیگر رفته و حتی به نمایندگی از سایپا، خودروهایی مانند پراید و ساینا را تولید کند. به نظر می‌رسد عدم استقلال پارس خودرو که طبعاً دست این شرکت را برای توسعه محصول و حتی ارتباط با شرکت‌های خارجی (به شکل مستقل) بسته بود، در رخ دادن این اتفاقات برای خودروساز سوم کشور نقش مهمی داشته است.

 پارس خودرو حتی حسابی مستقل از خود نیز برای دریافت درآمدهای حاصل از فروش محصولاتش نداشت و تمام تصمیمات در مورد این شرکت به نوعی باید از سوی سایپا گرفته می‌شد.

حالا اما طبق شیوه جدید مدیریت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، پارس خودرویی ها می توانند با استقلال بیشتری فعالیت خود را ادامه دهند و حتی حساب‌های مالی آنها نیز از شرکت مادر جدا شده است. 

 این شرکت همچنین حالا محصولاتی با لوگوی خود خواهد داشت که سهند یکی از آنهاست و به جز آن، دو خودروی دیگر نیز با لوگوی پارس خودرو عرضه می شود، بنابراین امکان توسعه محصول با برند این شرکت فراهم شده است. نکته دیگر اینکه در حال حاضر که کشور در تحریم است، امکان مانور چندانی روی مشارکت‌های خارجی در پارس خودرو وجود ندارد، اما اگر روزی تحریم‌ها لغو شوند، آنگاه پارس خودرو در صورت تداوم استقلال می‌تواند مستقل از سایپا و به انتخاب خود، شریکی خارجی را برگزیند.

از آن سو بدون تردید مدیران پارس خودرو با توجه به سیاست جدید سایپا، این فرصت را پیدا خواهند کرد که ایده‌های خود را برای توسعه این شرکت به کار گرفته و از ظرفیت آن استفاده بهتری بکنند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز