دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
تیتر20 بررسی می کند:
شرکت مادرتخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه(میدکو) که روزگاری یکه تاز بخش معدن بود این روزها چندان خوش نمی درخشد و در تلاش است تا تولیدات در مجموعه های خود را اقتصادی و از زیان های احتمالی دور کند. این در حالی است که پروژه فولاد کوره بلند این شرکت به دلیل عدم دریافت انرژی یارانه ای می تواند چندان سوددهی ای به همراه نداشته باشد.
کد خبر: ۶۳۴۲۸
«میدکو» قدرتی که تحلیل رفته است؟
تیتر20- میدکو که از سال 86  کار خود را آغاز کرد به عنوان یکی از پیشران های بخش خصوصی در معدن توانست پروژه های بسیاری را با شعار توسعه ما از معدن آغاز می شود، جلو ببرد. 

تقریبا در برهه ای از زمان، میدکو جزو شرکت های یکه تاز معدنی بود که توانست توسعه خوبی را در بخش معدن رقم بزند. این موفقیت تا جایی پیش رفت که میدکو با تشکیل شرکت های مختلف  توانست پروژه هایی را حتی در خارج از کشور در دست بگیرد. 

اما کم کم با رشد سایر شرکت های بخش خصوصی  شاید حضور میدکو در بخش معدن مانند گذشته نبود و میدکو یکه تاز توسعه از سوی بخش خصوصی محسوب نمی شد.
 
اما چه موضوعی باعث شد تا میدکویی که پروژه های مهمی در دست داشت و در حوزه محیط زیست به تکنولوژی جهانی دست یافته امروز تقریبا در حاشیه بخش معدن فعالیت دارد و نگاهی به برخی پروژه ها نشان می دهد که شاید آن طور که باید توجیه اقتصادی ندارد.
 
به عنوان مثال پروژه فولاد زرند ایرانیان به عنوان دومین واحد فولاد سازی کوره بلند ایران شاید امروز با توجه به هزینه های پیش رو چندان هم سودده نباشد. عدم دریافت یارانه انرژی و مسائلی همچون قیمت زغالسنگ می تواند قیمت تمام شده این واحد را افزایش دهد. در نتیجه این واحد آن طور که باید نمی تواند سوددهی پیش بینی شده ای داشته باشد.
 
اما دیگر مواردی که می تواند به کاهش قدرت میدکو بازگردد، داستان جداشدن مس سونگون از زیرمجموعه شرکت ملی مس است. این روزها برخی خبرها از گوشه و کنار به گوش می رسد که میدکو نیم نگاهی به در اختیار گرفتن مس سونگون داشته است، اما نگاهی به دیگر رقبای حاضر در بخش خصوصی نشان می دهد شاید این مجموعه شانس لازم برای در اختیار گرفتن این مجموعه را نداشته باشد. 

درواقع به نظر می رسد میدکو در برابر رقبا توان رقابتی گذشته خود را نداشته باشد و همین موضوع حتی می تواند بر سهامداران هم اثر گذار شود.  

اما شاید یکی از موضوعاتی که به حواشی بیشتر دامن می زند فضای بسته روابط عمومی این هلدینگ است که باعث شده تا اخبار زیادی از این مجموعه بیرون نیاید. در این راستا آقای پورمند، مدیرعامل کهنه کار میدکو که گویا در گذشته نا آشنا با فضای روابط عمومی و رسانه هم نبوده است کماکان روش چراغ خاموش را در دوران مدیریت طولانی خود در پیش گرفته است. 

ارسال نظرات
موضوعات روز