سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
حدود ۱۰ روز پیش حراجی قرن بیستم و بیست‌و‌یکم «کریستیز» در لندن برگزار شد و نتیجه آن عجیب بود. با اینکه آثار هنرمندان برجسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای در این حراجی به ‌فروش گذاشته شده بودند اما برخی کارها با قیمتی کمتر یا نزدیک به پایین‌ترین برآوردهای قبلی فروخته شدند و آن رویداد با فرازونشیب‌‌‌‌‌‌‌‌ فراوانی به پایان رسید.
کد خبر: ۶۳۴۳۵

تیتر۲۰- شکل‌گیری این اتفاق یک نشانه مهم به حساب می‌آید و می‌توان پیش‌بینی کرد که رکود در بازارهای هنری جهان آغاز شده است. چند روز پس از برپایی حراج قرن بیستم و بیست ویکم، اواخر هفته گذشته حراجی آثار هنری استادان قدیمی ساتبیز هم در لندن برگزار شد که آثار قدیمی به تماشا گذاشته شد اما در این حراج هم ۳۵درصد آثار بدون مشتری باقی ماندند. عدم فروش ۳۵درصد آثار به این دلیل اهمیت دارد که در «هفته کلاسیک» آثار بسیار ارزشمندی از قرن نوزدهم تا دوران باستان وجود داشت که می‌توانست مجموعه‌دارهای بزرگ جهان را شگفت‌زده کند. به عنوان مثال اولین نقاشی بزرگ «ویلیام هوگارث» و یک شاهکار دست‌نخورده و فراموش‌شده از «مایکل سویرتز» نقاش فلاندری قرن هفدهم و اثری از «فرا آنجلیکو» بخشی از کارهای حاضر در  این حراجی را تشکیل می‌دادند. همچنین تابلوی تاثیرگذار چند پیکره «پنتیکاست» اثر استاد پرتره‌های بارونچلی که نام مستعار یک هنرمند ناشناس قرن‌پانزدهمی است، باارزش‌ترین اثر این رویداد بود که بین ۷ تا ۱۰میلیون پوند برآورد قیمت شد و در نهایت به مبلغ ۹/ ۷میلیون پوند  فروخته شد.

بر اساس اعلام خانه حراج ساتبیز، ۴۹ اثر از استادان قدیمی با قیمت ۴/ ۳۹میلیون پوند (با کارمزد) به فروش رفت که فاصله زیادی با فروش ۱/ ۵۶میلیون پوندی سال ۲۰۱۹ داشت. در همین رابطه الکس بل، رئیس بخش استادان قدیمی ساتبیز، گفت: ما شاهد قیمت‌های بسیار بالا برای آثاری قوی هستیم اما بازار کمی انتخابی و به قیمت بسیار حساس است. او افزود که نرخ سود بالا و تورم باعث تردید بیشتر خریداران شده است. اشاره الکس بل به تاثیر وضعیت اقتصادی بر حراجی ساتبیز از تغییر رفتار مجموعه‌داران بزرگ دنیا خبر می‌دهد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در سال‌های اخیر رکوردهای دور از تصوری در بازارهای هنری جهان رقم خورد و بسیاری از سرمایه‌گذاران به این عرصه روی خوش نشان داده بودند.

 با‌این‌حال به نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی در نقاط مختلف جهان بر حراجی‌های معتبر دنیا سایه بیندازد و فصل جدیدی را رقم بزند. کارشناسان بازارهای هنری می‌گویند این اتفاق بی‌سابقه نیست و پیش‌تر هم چنین وضعیتی پیش آمد؛ مثلا در سال ۲۰۰۸ هم در حراجی کریستیز در نیویورک ۸۲ اثر هنری عرضه شد اما ۳۷ اثر خریداری پیدا نکردند و حتی دو تابلوی پیکاسو هم بدون مشتری باقی ماندند./دنیای اقتصاد

برچسب ها: جهان نقاشی لندن
ارسال نظرات
موضوعات روز