پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
تیتر20 بررسی می کند؛
آنچه در حال حاضر مورد تاکید ویژه وزیر صمت است، به برقی سازی خودروها مربوط می شود و باید منتظر ماند و دید آیا علی آبادی می تواند رنسانسی بزرگ را در خودروسازی کشور –به واسطه برقی شدن آن- ایجاد کند؟
کد خبر: ۶۳۵۶۸

علی آبادی از خودروسازان چه می خواهد؟

تیتر20 - وزیر صنعت، معدن و تجارت در تازه ترین اظهارات خودرویی خود، توقعاتش از خودروسازان و صنعت خودرو را اعلام کرد.

عباس علی آبادی که بیش از یک ماه از حضورش در وزارت صمت می گذرد، اخیرا ضمن انتقاد از برخی برنامه های خودروسازان، از لزوم حرکت آنها به سمت تولید محصولات برقی گفته و به چالش هایی مانند بهره وری پایین نیز اشاره کرده است.

وی همچنین عنوان کرده که با واردات مخالف نیست، اما واردات باید برای تنظیم گری و در کالاهایی که در کشور مزیت آن وجود ندارد، باشد.

وزیر صمت این را هم گفته که دنیا گیربکس اتوماتیک را کنار گذاشته و در حال برقی کردن خودروهاست و ما تازه در حال ایجاد گیربکس اتوماتیک هستیم و این یک خطای راهبردی است و باید به سمت برقی سازی حرکت کرد.

وی اما از ضرورت صادرات نیز گفته و تاکید کرده "توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که به سمت محصولات صادرات محور حرکت کنیم و صنایع باید بتوانند ارز خود را تأمین کنند و این جز با رویکرد صادرات محور بودن محقق نخواهد شد".

هرچند بخشی از اظهارات علی آبادی اشاره مستقیم به خودرو ندارد، اما مشخص می شود که منظور وی از مسائلی مانند صادرات، بهره وری و واردات، خودرو نیز هست. با توجه به اینکه آخرین اظهارات خودرویی علی آبادی همین مواردی است که در بالا ذکر شد، می توان تا حد زیادی متوجه شد که وی از خودروسازان و صنعت خودرو چه می خواهد.

مسئله نخست که به نظر می رسد دغدغه اصلی وزیر صمت در خودروسازی است، به موضوع تغییر انرژی در سوخت خودروها مربوط می شود. علی آبادی با توجه به سابقه مدیریتی اش در شرکت مپنا، ضمن آشنایی با سیستم خودروهای برقی، علاقه زیادی دارد که صنعت خودرو کشور را از بنزینی به برقی ببرد.

بنابراین یکی از خواسته های اصلی وزیر صمت از خودروسازان، حرکت به سمت طراحی و تولید محصولات برقی است. این دغدغه البته درست نیز هست، زیرا جهان امروز خودروسازی در مسیر برقی شدن قرار گرفته و طبعا صنعت خودرو ایران نیز اگر می خواهد بیش از اینها از قافله عقب نماند، باید هر چه زودتر به این سمت حرکت کند. البته روی صحبت وزیر تنها خودرو سازان نیست و برای تغییر انرژی در سوخت خودرو ها علاوه بر خودروهای برقی کلی امکانات و زیر ساخت های دیگری لازم است که جزو وظایف حاکمیتی است و دولت باید دراین زمینه اقدامات های لازم را انجام دهد.

موضوع دیگر در مورد توقعات وزیر صمت از خودروسازان، افزایش بهره وری است. پر واضح است که خودروسازی ایران با مازاد نیروی انسانی مواجه است و چون مطابق با ظرفیت اسمی خود تولید ندارد، بهره وری اش پایین است. از همین رو وزیر صمت انتظار دارد خودروسازان با رشد تولید –چون تعدیل نیرو در خودروسازان دولتی کار سختی است- بهره وری را افزایش دهند.

در کنار اینها اما وزیر صمت بر صادرات نیز تاکید دارد. این در حالی است که اتفاقا صادرات یکی از نقاط ضعف اصلی خودروسازی کشور به شمار می رود. به دلایل مختلف به ویژه قیمت بالا و کیفیت پایین در مقایسه با دیگر خودروسازان، خودروهای ایرانی خریدار چندانی در خارج از مرزها ندارند.

این خواسته ها و توقعاتی که وزیر صمت از خودروسازان دارد، قطعا تمام خواسته های وی از آنها نیست. خودروسازی ایران از نقاط ضعف مختلفی رنج می برد، از جمله قیمت تمام شده بالا، کیفیت نه چندان مناسب و خدمات پس از فروش نسبتا ضعیف. بدون تردید وزیر صمت نسبت به این نقاط ضعف نیز آشنایی دارد و خوب می داند برای مردم، مسائلی مانند کیفیت بالا، قیمت پایین، خدمات پس از فروش مناسب و همچنین فروش مستمر، از اهمیت زیادی برخوردار است و از همین رو این مسائل نیز قطعا در دستور کار وی برای بهبود اوضاع صنعت خودرو قرار دارد.

با این حال، آنچه در حال حاضر مورد تاکید ویژه وزیر صمت است، به برقی سازی خودروها مربوط می شود و باید منتظر ماند و دید آیا علی آبادی می تواند رنسانسی بزرگ را در خودروسازی کشور –به واسطه برقی شدن آن- ایجاد کند؟

ارسال نظرات
موضوعات روز