سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
تیتر20//
حمایت از توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، نوسازی و بهسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی با هدف افزایش راندمان تولید و بهبود کیفی و کمی محصولات کشاورزی جزو اولویت های اعتباری بانک کشاورزی است.
کد خبر: ۶۳۶۱۷
کاهش هزینه‌های کشاورزی سنتی با مکانیزه شدن/ بانک کشاورزی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی 10 همت کنار گذاشت
تیتر20 - کشاورزی سنتی منجر به افزایش ضایعات و هدر رفت محصول در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت می‌شود، توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی مهم‌ترین رکن در بهره‌وری تولید به شمار می‌رود که دستیابی به این امر مهم نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است  که عموما بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری توسط بانک کشاورزی به کشاورزان اعطا می‌شود.

این در حالیست که بانک کشاورزی در سال گذشته 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان در قالب تسهیلات تجهیز ادوات کشاورزی و مکانیزاسیون ارائه کرده است که برای سال جاری در نظر دارد این تسهیلات تا سقف 10 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

اهمیت افزایش دو برابری تسهیلات تجهیز ادوات کشاورزی 
افزایش میزان این تسهیلات به حوزه کشاورزی قطعا منجر به توسعه اقتصاد و بهره‌وری بیشتر در این بخش می‌شود و در نهایت بسیاری از هزینه‌هایی که مربوط به گذشته و سبک کشاورزی سنتی بوده کاهش می‌یابد.

 در واقع با تجهیز ادوات کشاورزی، فعالیت های این بخش به لطف مکانیزاسیون کارآمدتر و سریعتر است. این در حالیست که در گذشته با دو اسب، یک کشاورز می‌توانست یک جریب زمین را در روز شخم بزند اما در حال حاضر با تجهیزات نو تا 12 هکتار را در همان زمان شخم بزنند.

از طرفی نیروی انسانی زمانی که ماشین آلات کشاورزی در فعالیت‌های کشاورزی به کار گرفته می شود به حداقل می رسد و تولید به‌دلیل بهبود تجهیزات کشاورزی، انواع بهتر بذر و استفاده از آفت کش های شیمیایی افزایش می‌یابد. 

همچنین کمک به توسعه این بخش منجر به افزایش بهره‌وری و درآمد کشاورزان خواهد شد و بسیاری از هزینه‌های آبیاری و هدررفت آب به واسطه سبک سنتی با مکانیزه شدن کاهش خواهد یافت که در نهایت کمک بزرگی به کاهش میزان مصرف آب می‌شود. بنابراین ضرورت ارائه تسهیلات در قالب تجهیز ادوات کشاورزی و مکانیزاسیون بیش از پیش احساس شده و بانک کشاورزی برای رونق و توسعه این بخش با اعطای تسهیلات دو برابری نسبت به سال قبل گام بلندی برداشته است.
 
شرایط اخذ وام
بانک کشاورزی در راستای افزایش تولید و برقراری امنیت غذایی در جامعه در این خصوص پیشرو عمل کرده و این خدمات را به مشتریانی ارائه می‌کند که حساب‌های بانکی خود را در یکی از شعب بانک کشاورزی متمرکز کرده‌اند، در واقع مشتریان می‌توانند از سایر خدمات بانک مانند ضمانت نامه‌ها، خدمات ارزی و ظرفیت ضمانت بانک و اعتباربخشی به مشتریان در حوزه کشاورزی استفاده کنند تا نقش بهتری در افزایش تولید داشته باشند.

نحوه دریافت وام
همچنین افراد می‌توانند در صورت داشتن پروانه فعالیت و شرایط عمومی گرفتن تسهیلات وارد سامانه وزارت جهاد کشاورزی شده و ثبت نام کنند. افراد از طریق سامانه وزارت معرفی و پس از تشکیل پروند می‌توانند تسهیلات دریافت کنند. حال شاید این سوال ایجاد شود که مبلغ تسهیلات چقدر است ؟ در واقع برای هر سقف پرداخت تسهیلات نیز متناسب با فعالیت‌های مشتریان و نوع ادوات و تجهیزاتی که دریافت می‌کنند متغیر است به طوریکه تسهیلات خرید ماشین آلات مخصوص سم‌پاشی با توجه به میزان مبلغ آن ماشین محک زده می‌شود و بر اساس آن تسهیلات تعلق می‌گیرد.

سیاست‌های حمایتی در بخش کشاورزی ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده که تحقق آن منافع تمامی قشرها و بخش‌های اقتصادی جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این سیاست‌ها، از جمله مهم‌ترین راهبردهای اقتصادی در بخش کشاورزی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می‌آیند.

 لذا با توجه به اثرات مثبت این سیاست در بلندمدت، لازم است تا برنامه ریزی های سیاستی در زمینه انتخاب نوع حمایت‌های اتخاذ شده برای افق بلندمدت صورت گیرد. همچنین مدیریت درست در اعمال انواع حمایت ها در کوتاه مدت نیز از ضروریات به شمار می رود.

شایان ذکر است حمایت از توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، نوسازی و بهسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی با هدف افزایش راندمان تولید و بهبود کیفی و کمی محصولات کشاورزی جزو اولویت های اعتباری بانک کشاورزی است و پرداخت این تسهیلات از لحاظ تامین منابع مالی، بدون محدودیت زمانی انجام می‌شود و همواره تلاش این بانک در جهت بهره وری و شکوفایی بخش کشاورزی بوده و سعی کرده از تمام ظرفیتهای منابع مالی بالفعل و بالقوه موجود در این جهت استفاده بهینه نماید.

 لذا تشویق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش کشاورزی و گسترش صنعت کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا منجر به کاهش ریسک و افزایش درآمد تولیدات بخش کشاورزی و تشویق کشاورزان در راستای تولید بیشتر و بهتر محصولات و افزایش حاشیه امنیت غذایی می‌شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز