پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
تیتر20 بررسی می کند؛
علی آبادی نشان داده علاقه زیاد و عزمی جدی برای سوق دادن خودروسازان به سمت طراحی و تولید مدل های برقی دارد. اما آیا خودروسازی ایران از توان و امکانات لازم و کافی برای برقی سازی برخوردار است؟
کد خبر: ۶۳۶۶۴
توقعات وزیر صمت و حال و روز خودروسازان
تیتر20 - وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی در اظهارات چندی پیش خود به نوعی توقعاتش از صنعت خودرو کشور اعلام کرده که مقایسه آنها با اقدامات خودروسازان، تشابه ها و تضادهایی را مشخص می کند. 

عباس علی آبادی با تاکید بر حرکت خودروسازان به سمت محصولات برقی، از پروژه هایی مانند گیربکس اتومات انتقاد کرده است. وی همچنین از ضعف بهره بروی و صادرات ضعیف نیز به نوعی انتقاد کرده و در مورد واردات هم تاکید کرده که باید هوشمند و در مورد کالاهایی باشد در کشور مزیت شان وجود ندارند.

در این بین، علی آبادی نشان داده علاقه زیاد و عزمی جدی برای سوق دادن خودروسازان به سمت طراحی و تولید مدل های برقی دارد. اما آیا خودروسازی ایران از توان و امکانات لازم و کافی برای برقی سازی برخوردار است؟ شانسی که صنعت خودروی ایران آورده این است که تکنولوژی خودروهای برقی، جدید است، بنابراین این فرصت برای خودروسازان کشور وجود دارد که هرچه خود را به قافله برقی سازان برسانند. 

با این حال، طراحی و تولید خودروهای برقی با چالش هایی مانند ضعف تکنولوژی در داخل و تامین مالی روبروست. از طرفی، زیرساخت های لازم مانند ایستگاه های شارژ و شبکه برقی قوی نیز برای استفاده از خودروهای برقی در کشور مهیا نیست. بنابراین اگر قرار است پروژه وزیر صمت مبنی بر برقی سازی خودروسازان کشور به ثمر بنشیند، سیاستگذار باید زمینه لازم را برای این پروژه فراهم کند.

 ارتباط به شرکت های خارجی، نیاز قطعی و اصلی خودروسازان کشور برای حرکت به سمت طراحی و تولید خودروهای برقی است. در حل حاضر به دلیل تحریم ها، امکان ارتباط و مشارکت با برندهای معتبر اروپایی و آسیایی وجود ندارد، اما می توان از ظرفیت چینی ها در این بخش استفاده کرد.

 خودروسازان چینی خیلی سریع وارد قافله برقی سازی خودروها شدند و در حال حاضر جزو بازیگران قابل احترام در این بخش به حساب می آیند. بنابراین حضور خودروسازان چینی در ایران، می تواند به خودروسازی کشور در راستای حرکت به سمت برقی سازی، کمک بزرگی کند.

 خودروسازان داخلی می توانند به واسطه مشارکت با چینی ها، پروژه های برقی سازی را استارت بزنند تا بیش از این از قافله برقی سازان عقب نمانند. برای شروع می توان از خودروسازان بخش خصوصی که ارتباط بیشتر و شاید نزدیک تری با چینی ها دارند، کار برقی سازی را کلید زد. البته خودروسازان بزرگ و وابسته به دولت نیز شرکایی چینی دارند که می توانند با کمک آنها به سمت برقی سازی بروند.

از سوی دیگر اما اگر قرار است این پروژه به ثمر بنشیند، خودروسازان باید تمرکز خود را از پروژه های نامرتبط (همان ها که وزیر صمت، به خطای راهبردی تشبیه شان کرده است) برداشته و روی پروژه برقی سازی بگذارند.

 البته این را نیز نباید فراموش کرد که حرکت خودروسازان به سمت طراحی و تولید مدل های برقی، نیازمند تامین مالی سنگینی است؛ با این حساب، وزیر صمت به عنوان سیاستگذار بهتر است فکری به حال این موضوع بکند. به نظر می رسد قیمتگذاری دستوری اجازه سرمایه گذاری مناسب روی پروژه برقی سازی خودروها را نمی دهد و از همین رو انتظار می رود وزیر صمت راهکاری منطقی و استاندارد را برای اصلاح قیمت خودرو (که می تواند به تامین نقدینگی مناسب و پایدار کمک بزرگی کند) در نظر بگیرد.

اما وزیر صمت در اظهارات خود به ضعف بهره وری و صادرات هم اشاره کرده است، مسائلی که جزو چالش های بخش خودرو به حساب می آیند. این در حالی است که خودروسازان بزرگ به دلیلی وابستگی به دولت، با نیروی انسانی مازاد مواجه هستند، بنابراین اگر قرار بر بهبود بهره وری است، باید ظرفیت تولید بالا برود، زیرا تعدیل نیرو به خصوص در شرایط اقتصادی فعلی، گزینه پر ریسکی محسوب می شود.

در بخش صادرات نیز طبعا تا کیفیت رشد نکند و قیمت تمام شده پایین نیاید، همین آش و همین کاسه برقرار خواهد بود. البته خودروسازان در چند وقت اخیر اقدامات جدیدی را در حوزه صادرات انجام داده اند، هرچند هرگز کافی نیست.
    

ارسال نظرات
موضوعات روز