چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۷
تیتر20 گزارش می دهد:
ضرورت بازنگری در روش اعلام نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش خودرو توسط isqi برای افزایش رقابت بیش از پیش احساس می شود.
کد خبر: ۶۳۷۶۶
ISQI و از بین بردن انگیزه های رقابت و بهتر شدن در خدمات پس از فروش خودرو
تیتر 20  -  شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو(ایساکو) در سال 1402 برای چهاردهمین سال متوالی با کسب بالاترین امتیازات در تمام شاخص‌ها، مقام اول خدمات پس از فروش صنعت خودرو کشور را به خود اختصاص داده است.

اما این در حالی است که در  گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در زمینه خدمات پس از فروش خودرو به گونه ای رتبه بندی اعلامی شده است که  نشان می دهد دو شرکت ایساکو ، پارس خودرو ( سایپا یدک ) به طور مشترک حائز رتبه اول شده اند در صورتی که طبق همین گزارش نمره نهایی ایساکو بیش تر از رقیب سنتی خود می باشد.

در وهله اول کسب رتبه اول به صورت اشتراکی کمی دور از ذهن به نظر می رسد. چرا که اصولا ارزیابی ها برای این انجام می شود که شرکت ها علاوه بر مشخص شدن جایگاهشان در آن حوزه بتوانند مزد زحمات خود را بگیرند.

ضمن اینکه شرکت هایی که در این ارزیابی ها سنجش می شوند،می توانند با بررسی نتایج مولفه ها نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و در برطرف و تقویت آن ها تلاش کنند.
با این حال در گزارش جدید شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد دو شرکت سه ستاره به طور مشترک توانسته اند در جایگاه نخست قرار بگیرند. 

اما طی این ارزیابی ها ایساکو با اخذ نمره 90 در جایگاه بالاتری قرار گرفته است. پارس خودرو(سایپا یدک) نیز 88 نمره کسب کرده و این شرکت هم در جایگاه اول است.نقطه عجیب ماجرا دقیقا در این نقطه است. 

درواقع ارزیابی از این جهت انجام می شود که شرکت ها بدانند در حوزه کاری خود کجا ایستاده اند . البته باید در نظر داشت که به دلیل تعداد نمایندگی و سابقه ایران خودرو(ایساکو) و پارس خودرو ( سایپا یدک ) کسب بالاترین رتبه دور از انتظار نیست و این توقع از این نوع شرکت ها وجود دارد . 
همچنین باید در نظر داشت که نتیجه این ارزیابی ها باید منجر به حرکت و تحرکت بیشتر میان شرکت ها رقیب بشود.

ولی با رتبه بندی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد و با گرید بندی صورت گرفته ، این دیدگاه کمرنگ شده است.

 باردیگر پرسش ابتدایی قابل طرح است؛ دو شرکت سه ستاره با دو نمره متفاوت هر دو موفق به اخذ رتبه اول شده اند.

شاید این شرکت دلیل این امر را به گرید بندی شرکت ها مرتبط کند و با معیارها و مولفه هایی که دارد ، هر دو را شایسته تکیه زدن بر جایگاه نخست دانسته است.

با این وجود خود این شرکت پس از بررسی ها و تحلیل عملکرد شرکت به آنان نمره داده است. ایساکو 90 و پارس خودرو(سایپا یدک) 88 نمره اخذ کرده اند. 

یعنی همین نمرات نیز نشان می دهد که آبی پوشان باید در مکانی بالاتر قرار داشته باشند. هر چند هر دو در گرید آ این دسته بندی قرار دارند ولی براساس نمرات به دست آمده پارس خودرو(سایپا یدک) باید رتبه دوم می شد.

به بیان ساده صرف قرارداشتن در گرید آ نمی تواند دلیل موجه برای کسب جایگاه اول باشد.
بلکه اگر این امر برای تحلیل و آنالیز عملکردها برای افزایش کیفیت ارائه خدمات پس از فروش انجام می شود،نتیجه نیز باید مبتنی بر نمرات اخذ شده باشد.

بنابراین حتی می توان گفت که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در این گزارش فرصت بهبود و توسعه بیشتر را از رقیب گرفته است.

به بیان دیگر می توان این ارزیابی را به یک مسابقه دو تشبیه کرد. تمام ورزشکاران حاضر توانمند،با تجربه و کاربلد هستند.

برخی از آنان از قوت و قدرت بیشتری برخوردار بوده و رقابت اصلی میان آنها است. 
با سوت مسابقه تمام ورزشکاران شروع به دویدن می کنند و یک نفر زودتر از سایرین و با فاصله کمی از نفردوم از خط پایان عبور می کند.

آیا به دلیل اینکه هر دو خوشنام ، باسابقه و در این ورزش صاحب نام و عنوان هستند ، دلیلی برای اعطای نشان طلا به نفر دوم هم می شود ؟ این مساله تا به حال سابقه نداشته است. 
این مثال در خصوص داوری شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد نیز صادق هست. هر دو شرکت در ارائه خدمات بهتر از سایرین هستند.

در سطح بالاتری قرار دارند.انگیزهای بهتر شدن را در رتبه ها و گریدها پائین تر بیشتر می کنند. 
با این حال نباید هر دو را اول اعلام کرد. چرا که این مساله برخلاف رده های پائین تر ، انگیزه های رقابت و بهتر شدن را از بین می برد. 

چرا که شرکت ها با توجه به توانایی و پتانسیل هایی که دارند از پیش می دانند که جایگاهشان دست نخورده باقی خواهد ماند. در مقابل وقتی قرار است آنکه بهتر بوده است با نفربعدی اش با یک اسم صدا شوند،آیا می تواند مقدمات افزایش رقابت را فراهم کند.

به همین دلیل به نظر می رسد که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد باید در روش های ارزیابی خود بازنگری کرده تا زمینه های توسعه بیشتر و بیشتر را فراهم کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز