چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
تیتر20 بررسی می کند؛
این پرسش مطرح است که رفتن خودروسازان به سمت واردات، چه نکات منفی و مثبتی را در خود جای داده است؟
کد خبر: ۶۳۸۱۴
خوب و بد واردات توسط خودروسازان
تیتر20 - با قانونی شدن واردات خودرو از خرداد سال گذشته و پس از ابلاغ آیین نامه مربوطه در شهریور ماه، مشخص شد خودروسازان کشور نیز می توانند به این عرصه ورود و خودرو وارد کنند.

هرچند در گذشته نیز خودروسازان وارداتی محدود داشتند و اتفاقا چندان در این عرصه موفق نبودند، با این حال این بار نیز با تصمیم سیاستگذار قرار شد در جمع بازیگران واردات خودرو قرار بگیرند.

طبق آخرین اخبار، در حال حاضر هر سه خودروساز بزرگ کشور خودروی مختص خود را برای واردات، رونمایی کرده اند. چراغ نخست را در این ماجرا، سایپا با واردات خودرویی چینی به نام چانگان روشن کرد. پس از سایپا، این زیرمجموعه اش پارس خودرو بود که دومین خودروی وارداتی توسط خودروسازان بزرگ را رونمایی کرد. پارس خودرو نیز به سراغ چینی ها رفت و خودرویی از برند زوتی را وارد کرد. 

در نهایت اما ایران خودرو نیز که مدت ها در پاسخ به این پرسش که آیا وارد عرصه واردات خواهد شد یا نه، سکوت کرده بود، از خودروی مدنظر خود رونمایی کرد. ایران خودرو نیز ظاهرا انتخاب دیگری غیر از چینی ها نداشته و از همین رو به سراغ دانگ فنگ که قبلا در قالب مونتاژ با این شرکت همکاری می کرد، رفته و محصولی از این خودروساز را وارد و چندی پیش رونمایی کرد. حالا جمع خودروسازان برای واردات جمع شده و تازه در کنار سه خودروساز اصلی، برخی شرکت های بخش خصوصی هم وارد این عرصه شده اند.

با توجه به این اتفاقات، حالا این پرسش مطرح است که رفتن خودروسازان به سمت واردات، چه نکات منفی و مثبتی را در خود جای داده است؟

در نگاه کلی، هر چه تنوع خودرو در بازار بیشتر باشد – مخصوصا اگر مدل های خارجی وارد شوند- این موضوع به نفع بازار و مشتریان خواهد بود. به هر حال خودروسازان داخلی از سطح کیفی راضی کننده ای برخوردار نیستند و بسیاری از شهروندان دلشان می خواهد از خودروهای خارجی استفاده کنند. با این حساب، واردات توسط خودروسازان، از این منظر اتفاق مثبتی به شمار می رود. 

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که خودروسازان به دلایل مختلف توان ارائه محصولاتی در سطح خودروهای خارجی را ندارند، بنابراین به واسطه واردات بخشی اندک از این ضعف پوشش داده خواهد شد. 

مسئله مهم دیگر اما به سودآوری بالای واردات خودرو مربوط می شود. خودروسازان بزرگ کشور به هر دری می زنند تا خود را هر چه بیشتر از تبعات قیمتگذاری دستوری دور کنند و یکی از این درها، واردات است. 

هرچند ظاهرا قرار است خودروهای وارداتی نیز توسط شورای رقابت قیمتگذاری شوند، با این حال بدون تردید خودروسازان از محل واردات زیان نخواهند دید و سود هم می کنند. اما اینکه سودشان کم باشد یا زیاد، بستگی به نظر شورای رقابت دارد. این سوددهی به هر حال بخشی هرچند اندک از زیان خودروسازان –ناشی از قیمتگذاری دستوری- را جبران خواهد کرد.

 نکته دیگر در مورد واردات خودرو توسط خودروسازان، تضمین نسبی خدمات پس از فروش آنهاست. یکی از چالش های بالقوه خودروهای وارداتی، تامین قطعات و دریافت به موقع و با حداقل قیمت خدمات پس از فروش است. ازآنجاکه خودروسازان شبکه وسیعی از نمایندگی ها را در سراسر کشور دارند، این موضوع کمک می کند تا ارائه خدمات پس از فروش به مدل های وارداتی آنها نسبتا تضمین شده باشد.

در کنار این نکات مثبت اما اصل ورود خودروسازان به عرصه واردات، کلا زیر سوال است. خودروسازان وظیفه شان تولید است نه واردات، بنابراین ورود آنها به این عرصه از جهات مختلف ایراد دارد، از جمله اینکه ممکن است ایران خودرو و سایپا را به رقیب بخش خصوصی در عرصه واردات (که کار خودروساز نیست) تبدیل کند. از طرفی، حضور خودروسازان در بازی واردات، احتمالا سطح رقابت را پایین خواهد آورد.



مزدک جمشیدی

ارسال نظرات
موضوعات روز