پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
تیتر20 بررسی می کند؛
آینده بازار خودرو در زمان باقی مانده از تابستان که معمولاً نقطه عطف بازار به حساب می‌آید، چه خواهد شد آیا طلسم خرید و فروش شکسته می شود؟
کد خبر: ۶۴۰۶۱
تصویر بازار خودرو در انتهای تابستان
تیتر20 - بازار خودرو کشور این روزها دورانی توام با رکود را می گذراند، اتفاقی که به نظر می‌رسد ریشه در رکود کلی حاکم بر اقتصاد کشور دارد.

 در واقع به جز خودرو، دیگر بازارها هم رکودی نسبی را این روزها تجربه می‌کنند، بنابراین افت شدید خرید و فروش تنها تنها مختص بازار خودرو نیست. 

طبق اخبار رسیده از بازار اما ، این روزها خرید و فروش چندانی در بازار خودرو صورت نمی گیرد و این در حالی است که اتفاقا قیمت ها روندی نزولی دارند.

 به گفته فعالان بازار، منحنی قیمت خودرو چند هفته ای می شود که رو به افت است، چه آنکه با وجود تمایل به عرصه، میل به خرید پایین است.

 به عبارت بهتر،  هرچند در سمت عرضه، تمایل برای فروش نسبتا بالاست، اما در سمت تقاضا انگیزه زیادی برای خرید وجود ندارد.

 فروشندگان یا به اصطلاح همان سمت عرضه، از بیم آنکه قیمت خودرو بیش از این پایین نیاید، عرضه را افزایش داده اند. از آن سو اما در سمت تقاضا، خریداران با این گمان که قیمت پایین‌تر از این خواهد آمد فعلاً دست از خرید کشیده اند. 

آنچه در حال حاضر سبب رکود در بازار خودرو شده، آرامش نسبی در بازار ارز است، ضمن آنکه انتظارات تورمی هم فعلا رشد گذشته را به خود نمی بیند.

 در کنار مسئله ارز البته مسائلی مانند قرار داشتن در ایام محرم نیز در رخ دادن رکود فعلی اثرگذار هستند. 

 البته این موضوع را نباید فراموش کرد که برگزاری دو دوره فروش خودرو در سامانه یکپارچه، می تواند یکی از دلایل رکود بازار شود. بیش از یک میلیون نفر با ثبت نام در سامانه یکپارچه در نوبت دریافت خودرو قرار گرفته اند، بنابراین احتمالاً به همین تعداد از تقاضا در بازار آزاد کاسته شده است.   

حالا اما این پرسش مطرح است که آینده بازار خودرو در زمان باقی مانده از تابستان که معمولاً نقطه عطف بازار به حساب می‌آید، چه خواهد شد آیا طلسم خرید و فروش شکسته می شود؟

 برای پاسخ به این سوال باید مسائل مختلفی را از جمله احتمال انصراف شرکت کنندگان در سامانه یکپارچه (به دلایل مختلف از جمله مدت زمان طولانی دریافت خودرو برای بخشی از متقاضیان) برگزاری یا عدم برگزاری طرح‌های فروش جدید در سامانه، اصلاح یا عدم اصلاح قیمت کارخانه ای خودروها توسط شورای رقابت و شاید از همه مهم تر، تحولات بازار ارز و افت و خیز انتظارات تورمی را در نظر گرفت. 

به نظر می رسد آنچه بیش از موضوع دیگری بر بازار خودرو تاثیر خواهد گذاشت (روالی که طی پنج سال گذشته وجود داشته) تحولات بازار ارز و انتظارات تورمی است.

فعلا بازار ارز در آرامش قرار دارد و اگر همین شرایط تا آخر تابستان نیز برقرار باشد، بعید به نظر می رسد بازار خودرو خیز قیمتی خاصی را تجربه کند، مگر اینکه اتفاق اثرگذار دیگری رخ بدهد. 

مثلا اگر روند تولید مختل شود یا شورای رقابت قیمت کارخانه ای خودروها را بالا ببرد، بازار نیز متاثر از این اتفاقات با رشد قیمت مواجه خواهد شد، رشدی که البته چندان بالا نخواهد بود.

 آنچه می تواند افت و خیز قیمتی سنگینی را متوجه بازار خودرو در تابستان امسال کند، بالا و پایین شدن شدید نرخ ارز و انتظارات تورمی است که خود ریشه در مسائل سیاسی دارد.

 اما در کنار اینها اگر در ایام باقی مانده از تابستان وزارت صمت فروش بزرگ دیگری را در نظر بگیرد، این موضوع می‌تواند در افت تقاضای بازار آزاد و کاهش قیمت تاثیرگذار باشد، زیرا به هر حال بخشی از مشتریان نیاز خود را از این مسیر تامین خواهند کرد.

 این موضوع می تواند از سرعت رشد قیمت بکاهد و حتی در صورت افت قیمت ارز و انتظارات تورمی، کاهش قیمت نیز امکانپذیر است.
ارسال نظرات
موضوعات روز