پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
تیتر20 بررسی می کند؛
به دلیل قیمتگذاری دستوری، معمولا قراردادهای ساپکو با قطعه سازان طبق برنامه پیش نمی رود و بزرگترین مشکل و چالش در این ماجرا نیز کمبود منابع مالی ایران خودرو است.
کد خبر: ۶۴۰۹۱
ماموریت های سکاندار جدید ساپکو
تیتر20 - با تصمیم مدیرعامل ایران خودرو و در حالی که حدود 9 ماه از تغییر مدیریت ارشد در ساپکو می گذشت، این مجموعه مهندسی بار دیگر دستخوش تغییر شد و این بار کیانوش پورمجیب به عنوان مدیرعامل آن منصوب شد.

او که با سابقه ای 21 ساله در ایران خودرو از مدیران قدیمی این مجموعه به شمار می رود، پس از سمت هایی مانند معاون مهندسی، معاون کیفیت، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول، معاون خدمات فنی، معاون صادرات، معاون کیفیت ساپکو، قائم مقام تامین، تولید و توسعه و جانشین قائم مقام تامین، تولید و توسعه، حالا سکاندار ساپکو شده است؛ ساپکویی که در چند سال گذشته و با وجود ماهیت مهندسی، درگیر حواشی مختلفی شده است. 

این شرکت که وظیفهٔ طراحی و تأمین قطعه برای خط تولید شرکت ایران خودرو را بر عهده دارد، در دوران مدیرعاملی هاشم یکه زارع (مدیرعامل سابق ایران خودرو) و به دلیل اینکه از وظایف اساسنامه‌ای خود دور شده بود (طبق نظر یکه زارع)، به نوعی منحل شد تا فعالیت هایش در قالب دفتر فروش ادامه پیدا کند. 

پس از رفتن یکه زارع، ساپکو در زمان مدیرعاملی فرشاد مقیمی در ایران خودرو، احیا شد.

البته طبق برنامه ای که وزارت صمت (در دوران رضا فاطمی امین) در قالب طرح تحول صنعت خودرو نوشته، ساپکو باید تا انتهای شهریور امسال منحل شود. 

با این حال، به نظر می رسد این برنامه اجرایی نخواهد شد و ساپکو با مدیرعامل جدید خود دهه چهارم عمرش را خواهد گذراند.

 اتفاقا به نظر می  رسد تغییر مدیرعامل ساپکو نیز با توجه به ادامه فعالیت این شرکت صورت گرفته و ایران خودرو به دنبال تغییر رویه در این زیرمجموعه خود به واسطه فرستادن پورمجیب به آنجاست.  

مروری بر وظایف در نظر گرفته شده برای ساپکو، بهتر مشخص می کند که مدیرعامل جدید این شرکت باید چه برنامه و روشی را برای مدیریت آن لحاظ کند.

 از جمله وظایف ساپکو،   طراحی قطعات و مجموعه‌های خودرو، تأمین قطعات و مجموعه‌ های خودرو برای خودروسازان، شناسایی منابع تأمین قطعات، انتخاب سازندگان قطعات و عقد قراردادهای تأمین، هدایت پروژه‌های بهینه سازی قطعات و قطعات خودروهای جدید و ارتقای سازندگان از نظر مدیریتی و کیفی و همچنین هدایت پروژه‌های خودکفایی قطعات است.

 با این حال، به نظر می رسد در وضع فعلی، تمرکز اصلی ساپکو بر تامین قطعات برای خطوط تولید ایران خودرو است و این وسط حتی شاید مسئله سطح کیفی تامین کنندگان و کیفیت محصولات آنها در اولویت نباشد. 

در این صورت، قطعاتی که به خطوط تولید ایران خودرو می روند، ممکن است الزاما از سطح کیفی بالایی برخوردار نباشند، زیرا ظاهرا تولید در اولویت است. 

مدیرعامل جدیدساپکو اما می تواند با واکاوی این ماجرا و شناسایی باگ های موجود، مانع از ورود قطعات با سطح کیفی نامناسب به خطوط تولید ایران خودرو شود.

مادامی که قطعات با کیفیت نامناسب به خطوط تولید بروند، نمی توان انتظار رشد کیفی خودروها را داشت و حتی نزول کیفیت نیز محتمل است. بنابراین ساپکو در این عرصه ماموریتی مهم و حیاتی دارد.

نکته دیگر، نحوه ارتباط ساپکو با تامین کنندگان قطعات است. یکی از وظایف ساپکو، عقد قرارداد با قطعه سازان برای تامین قطعات موردنیاز ایران خودرو است که سال هاست حواشی خاص خود را دارد.

 به دلیل قیمتگذاری دستوری، معمولا قراردادهای ساپکو با قطعه سازان طبق برنامه پیش نمی رود و بزرگترین مشکل و چالش در این ماجرا نیز کمبود منابع مالی ایران خودرو است. 

 داستان از این قرار است که به دلیل قیمتگذاری دستوری، ایران خودرو منابع مالی کافی را جذب نمی کند، از همین رو مطالبات قطعه سازان را سر وقت نمی پردازد و این ساپکو است که باید پاسخگو باشد.

 بنابراین بهتر است مدیرعامل جدید ساپکو این موضوع را در عقد قراردادهای جدید با قطعه سازان لحاظ کند تا حاشیه ها در این ماجرا کمتر شود.

 البته طبعا مدیرعامل جدید ساپکو کار سختی در این حوزه دارد، زیرا بخش اصلی ماجرا –تامین نقدینگی- از اختیار وی خارج است و تا وقتی قیمتگذاری دستوری رواج دارد، بعید است این چالش رفع شود.

 با این حال باید دید پورمجیب این هنر را دارد که در همین شرایط، کاری کند تا پرداخت مطالبات قطعه سازان با حاشیه و تاخیر تا حد امکان کمتری صورت بگیرد. در این عرصه همچنین توزیع عادلانه و منصفانه منابع مالی بین قطعه سازان و پرهیز از به اصطلاح پارتی بازی و داشتن نگاه ویژه به برخی قطعه سازان (در صورتی که کل جامعه تامین کنندگان ایران خودرو را دچار چالش کند) نیز ضروری به نظر می رسد.

اما مسئله دیگر، به طراحی قطعات بر می گردد. یکی از وظایف ساپکو طراحی قطعات و مجموعه های خودرو است و از همین رو می تواند به ایران خودرو در راستای توسعه محصول کمک کند. ساپکو همچنین در وظایفش هست که تامین کنندگان قطعات را مورد ارزیای قرار دهد. از همین رو توجه ویژه پورمجیب روی این موضوع می تواند به بهبود کیفی قطعات کمک کند.     

ارسال نظرات
موضوعات روز