دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
تیتر20 گزارش می دهد:
شرکت فولاد زرند ایرانیان ( زیسکو) می تواند به دلیل تامین مواد اولیه گران تر با مشکلات بسیاری در حوزه رقابتی و سوددهی مواجه شود که در نهایت منجر به نگرانی سهامداران هلدینگ میدکو شود. موضوعاتی که نشان می دهد زیسکو در میانه راه می تواند در رقابت با رقبای فولادی خود از آنها جا بماند.
کد خبر: ۶۴۱۶۱
«زیسکو» سودی روی آب برای «میدکو»؟
تیتر۲۰- شرکت فولاد زرند ایرانیان ( زیسکو) یکی از زیرمجموعه های هلدینگ میدکو محسوب می شود که تولیدکننده انواع فولاد به روش کوره بلند است. درواقع این مجموعه دومین تولیدکننده فولاد کشور به روش کوره بلند محسوب می شود که نیازمند زغالسنگ به عنوان ماده اولیه برای تولید است.

اما در این بین حوزه زغالسنگ کشور با وجود ذخایر بسیار در سال های اخیر به دلیل عدم توسعه از تامین نیاز داخلی جا مانده است و فولادسازان کوره بلند مجبور به تامین بخشی از نیاز خود از طریق واردات هستند. این موضوع یکی از دلایلی است که می تواند قیمت تمام شده را تحت تاثیر قرار دهد. 

حال در این بین زیسکو به عنوان فولاد ساز کوره بلند و یکی از زیرمجموعه های هلدینگ میدکو که به عنوان فعال بخش خصوصی ادعای بسیاری در بخش معدن دارد باید بخشی از زغالسنگ مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین کند که تقریبا حدود 3  برابر قیمت زغالسنگ داخلی است.

 پس در گام اول این مجموعه بخشی از مواد اولیه خود را گران تامین می کند که می تواند در رقابت با فولادسازان کوره قوس الکتریکی منجر به از دست رفتن مزیت هایش شود. در شرایطی که کشور با کمبود ارز مواجه است نرخ ارز در بازار داخلی در کانال های 47 تا 50  در نوسان است، واردات می تواند تولید در زیسکو را از توجیه اقتصادی خارج کند. 

در این بین اما تولیدکنندگان فولاد به روش کوره قوس الکتریکی با سرمایه گذاری در نیروگاه های برق و توسعه سبد محصولات در تلاش برای کسب سهم بیشتر از بازار هستند که می تواند رقابت برای زیسکو را سخت کند.

 ذوب آهن اصفهان نیز که به عنوان اولین فولادساز کوره بلند کشور مطرح است توانسته با تمرکز بر برخی محصولات مانند تولید ریل ملی و همچنین محصولات ساختمانی، توانسته بازار خود را حفظ کند اما زیسکو به عنوان یک مجموعه خصوصی که پس از ذوب آهن کار خود را شروع کرده است هرچند از چالش های تامین برق در امان است اما به دلیل واردات زغالسنگ می تواند در رقابت با سایر رقبا چندان عملکرد موفقی از خود به جای نگذارد.

اما اینکه در چنین شرایطی مدیکو به سراغ ساخت واحد فولادی به روش کوره بلند رفته است نشان می دهد، چندان هم این مجموعه به رصد بازار پیش رو توجه نکرده است. این در حالی است که بحث کربن صفر رفته رفته در حال جدی تر شدن است و همین اتفاق می تواند صادرات این مجموعه را هم تحت تاثیر قرار دهد. 

از سویی دیگر این مجموعه در بحث تامین سنگ آهن نیز با چالش هایی همراه است که تمامی آنها می تواند زنجیروار سوددهی زیسکو را تحت تاثیر قرار دهد.

 به عنوان مثال این مجموعه به عنوان یک واحد کوره بلند نیازمند سنگ آهنی با عیار 60  درصد است که در تامین آن مشمول سهمیه نشده است و با کمبود سنگ آهن عیار 50 درصد هم مواجه است.

 درنتیجه این مجموعه نتوانسته آن طور که باید در زیرمجموعه های میدکو خوش بدرخشد و این اتفاق نشان می دهد در بحث تامین زیرساخت همچون تامین مواد اولیه و معدن میدکو چندان آینده نگر نبوده و حالا این وضعیت می تواند سوددهی زیسکو را کاهش داده و به طور کلی سهامداران میدکو را نسبت به آینده نگران کند. 

ارسال نظرات
موضوعات روز