دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
تیتر20 گزارش می دهد:
صنعت مس با توجه به تغییر کاربری رخ داده در دنیا می تواند یکی از فرصت های ارزآوری برای کشور باشد، این در حالی است که ایران با توجه به اکتشافات فعلی، جایگاه پنجم جهانی در ذخایر را از آن خود کرده است اما بهره برداری از این پتانسیل نیازمند توسعه زنجیره ارزش مس، سرمایه گذاری و تامین زیرساخت های تولید است.
کد خبر: ۶۴۱۷۹
مسی ها با تجربه از فولاد، دست به کار می شوند
تیتر 20 - توسعه زنجیره های معدنی می تواند در میزان ارزآوری، اشتغالزایی و توسعه صنایع وابسته نقش بسیار مهمی را ایفا کند. نمونه ای بارز از این نگاه را باید در صنعت فولاد مشاهده کرد.

صنعت فولاد در راستای جلوگیری از خام فروشی و با توجه  به در اختیار داشتن ذخایر بسیاری از سنگ آهن، گاز، نیروی انسانی و... توسعه هرچه بیشتر را کلید زد تا به تولید 55  میلیون تن فولاد در سال 1404 دست پیدا کند، هرچند امروز عدم توسعه موازی در حوزه اکتشافات، گاز، حمل و نقل و ... این صنعت را با چالش هایی همراه کرده است اما پروژه های مهم و استراتژیک از جمله تولید ورق گرم در دستور کار قرار دارد که بهره برداری از آنها می تواند صنایعی ای همچون خودروسازی و لوازم خانگی را از واردات ورق بی نیاز کند. 

درواقع توسعه زنجیره های ارزش در هر حوزه ای ( البته با توجه به میزان ذخایر موجود)  منجر به توسعه صنایع پایین دستی می شود. این در حالی است که کشور از نظر زمین شناسایی دارای ذخایر بسیاری از مواد معدنی است که با سرمایه گذاری و تامین تکنولوژی و ایجاد بسترهای لازم، می توان شاهد توسعه زنجیره های ارزش بود. 

حوزه مس یکی از حوزه های پر پتانسیل بخش معدن است که با وجود ذخایر بسیار می تواند یکی از اثر گذار ترین حوزه ها در بحث صادرات غیر نفتی باشد. در حال حاضر از نظر ذخایر مس تنها با هفت درصد اکتشافات در جایگاه پنجم جهان قرار داریم که نشان می دهد می توان توسعه هرچه بیشتری را در صنایع پایین دستی رقم زد. 

از سویی دیگر تغییر کاربری در صنعت مس باعث شده تا پیش بینی ها بر رشد تقاضا در آینده باشد. افزایش تولید خودروهای برقی خود یکی از موضوعاتی است که می تواند بر میزان تقاضای مس اثر گذار باشد و ایران نیز سهم به سزایی از این بازار را از آن خود کند. 

 به عنوان مثال در سال 2022 آمریکایی‌ها بیش از 1.3میلیون دستگاه خودروی برقی فروخته‌اند که سهم جهانی 18.2درصدی را از آنِ تسلا می‌ کند، البته در 2022 تسلا به دومین تولیدکننده تنزل پیدا کرده است و جایگاه نخست به BYD چین با فروش ۱,۸۵۷,۵۴۹ دستگاه و سهم ۱۸.۴ درصدی رسیده است. این آمارها نشان می دهد تولید و تقاضا برای خودروهای برقی رو به افزایش است و صنعت مس باید به تکمیل زنجیره ارزش خود بپردازد.

این در حالی است که چندی پیش عباس علی آبادی وزیر صمت با تاکید بر جلوگیری از خام فروشی اظهار کرده است که صادرات کاتد مس و شمش آلومینیوم ارزشمند نیست و ثروت کشور است که صادر می شود. درنتیجه صنعت مس باید به سمت توسعه هرچه بیشتر زنجیره رفته و صنایع پایین دستی خود را تکمیل کند.

حال با توجه به تاکید وزیر صمت و جا به جایی های صورت گرفته در مدیریت شرکت ملی مس، محمد رضا موثقی نیا در حکمی علی رستمی را به سمت مجری طرح راه‌اندازی شرکت توسعه زنجیره مس ایران منصوب کرد تا زنجیره مس به موازات توسعه در بالادست و تحقق هدف تولید یک  میلیون تن کاتد، بتواند با ایجاد صنایع پایین دست و توسعه آن به ارزش افزوده ای بیش از امروز دست پیدا کند. 

البته این شرکت باید به نوعی همراستا با شرکت ملی مس ایران با توجه به پرچمداری آن در این صنعت باشد تا زنجیره ارزش به صورت متوازن توسعه پیدا کند. اگر چنین نگاهی در شرکت توسعه زنجیره مس وجود داشته باشد علاوه بر توسعه در بالادست ، میانه و پایین دست می توان شاهد همکاری های هرچه بیشتر شرکت های دانش بنیان در صنعت مس بود زیرا جهت تقویت قدرت رقابت پذیری، نیازمند کاهش قیمت تمام شده خواهیم بود. 

امروز ایمیدرو و وزارت صمت به دنبال ارزش آفرینی هرچه بیشتر در صنعت مس هستند که منجر به ارزآوری بیشتری برای کشور خواهد شد اما توسعه در این زنجیره باید با نگاهی کارشناسی و متناسب با زیرساخت ها باشد.

 نمی توان بدون توسعه در حوزه حمل و نقل انتظار زیادی از توسعه در زنجیره ارزش را داشت زیرا بار دیگر مشکلات موجود در زنجیره فولاد نیز تکرار خواهد شد. 

البته با توجه به اینکه شرکت ملی مس تقریبا متولی اصلی این حوزه در کشور است می تواند به موفقیت این شرکت امیدوار بود. 

ارسال نظرات
موضوعات روز