يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
تیتر20 بررسی می کند
کیفیت بالای موادغذایی ایرانی زمانی برجسته تر می شود که به پایین بودن سایر استانداردهای زندگی در حوزه آموزش، بهداشت، لوازم خانگی، مسکن، خودرو و ... توجه کنیم.
کد خبر: ۶۴۱۸۶
کارنامه قابل قبول صنایع غذایی در حفظ کیفیت زندگی مردم
تیتر20 - به جرات می توانیم بگوییم اغلب مواد غذایی تولید داخل کیفیت بسیار خوبی دارند. کیفیت بالایی که موجب شده نگاه ایرانی ها برای تامین موادغذایی مورد نیازشان، به تولیدات داخلی باشد تا برندهای وارداتی.

 در واقع باید گفت در شرایط تحریمی صنایع غذایی در حفظ کیفیت زندگی مردم و رضایتمندی آنها موفق تر از سایر بخش ها عمل کرده اند. در این میان نقش برندهای برتر صنعت غذا در این رضایتمندی بسیار پررنگ است. 

حالا در شرایطی هستیم که برندهای تراز اول صنعت غذا، هم محصولات کیفی در سطح استانداردهای بین المللی برای مردم کشورمان تولید می کنند و هم حرفی برای گفتن در بازارهای جهانی دارند. 

این کیفیت بالای موادغذایی زمانی برجسته تر می شود که به پایین بودن سایر استاندارهای زندگی در حوزه آموزش، بهداشت، لوازم خانگی، مسکن، خودرو و ... توجه کنیم. در واقع سنگین تر شدن تحریم ها از اواخر دهه 80 و به دنبال آن پایین آمدن استانداردها در بخش های مختلف، نارضایتی مردم را به دنبال داشته است. 

اما در مورد موادغذایی وضعیت فرق می کند و مصرف کنندگان، کیفیت، تنوع و سلامت را به وضوح در محصولات مختلف صنعت غذا احساس می کنند. 

درجه بالای رقابت پذیری در صنایع غذایی 
صنعت غذا یکی از قدیمی ‌ترین صنایع در کشورمان است که به طورعمده توسط بخش ‌خصوصی اداره می‌ شود. از همین رو نسبت به سایر صنایع عمدتا دولتی، درجه رقابت ‌پذیری بالاتری دارد. در سال های اخیر شرکت های فعال در حوزه صنایع غذایی، خود را به جدیدترین تکنولوژی‌ های روز دنیا مجهز کرده اند تا بتوانند در عرصه رقابت باقی بمانند. 

کارخانه‌ های صنایع غذایی به شکل مدرن و امروزی آن، همزمان با موج تجددخواهی و گسترش شهرنشینی در دوران پهلوی اول و دوم، تاسیس و راه اندازی شدند. هرچند تاسیس بسیاری از کارخانه‌ های صنایع غذایی به دهه ‌های ۴۰ و ۵۰ برمی‌گردد، اما پس از انقلاب و به دنبال اتخاذ سیاست استقلال و کاهش وابستگی به کشورهای غربی، واردات محصولات غذایی به شدت محدود شد. 

همین موضوع انگیزه ای شد تا کارخانه‌ های صنایع غذایی بسیاری راه اندازی شود؛ کارخانه ‌های قبلی هم به دامنه فعالیت خود وسعت بخشیدند. از همین رو پس از مدتی کارخانه های داخلی هم نیاز جمعیت کشورمان به موادغذایی را برطرف کردند و هم امکان صادرات تولیدات خود به سایر کشورها را یافتند.  

افت کیفیت 
اما پس از اعمال تحریم های سنگین علیه کشورمان، اقتصاد، تولید و صنعت در تمام ابعاد آن تحت تاثیر قرار گرفت. دوره چهارم تحریم‌ها از سال ۸۹ آغاز شد، اما بیشترین آثار مخرب اعمال تحریم‌ها بر اقتصاد ایران در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ اتفاق افتاد. 

یکی از آثار این تحریم ها افت تولید ناخالص داخلی بود؛ به گونه ای که اقتصاد ایران از سال ۲۰۱۷ تا پایان ۲۰۲۰ حدود 4.99 درصد کوچک شد.

پس از اعمال تحریم ها، درهای بسیاری به روی کشورمان بسته شد؛ هرچند که پیش از اعمال تحریم ها هم مشکلاتی به دلیل ناکارآمدی، ضعف مدیریت و سیاستگذاری های نادرست وجود داشت اما در این بین تحریم هم مزید علت شد. 
 
کارشناسان معتقدند یکی از تأثیرات میان مدت تحریم‌ ها بر عملکرد اقتصاد این است که صنایع وابسته به نهاده‌ های وارداتی، برای تولیدات خود دچار آسیب شده اند؛ به این معنا که به دنبال بالارفتن قیمت ارز، کالاهای واسطه ‌ای کمیاب شده و در نتیجه میزان تولید کاهش یافته است.

 مثال بارز این موضوع، کاهش میزان تولید در صنعت خودرو پس از اعمال تحریم هاست. آمارهای صنعت خودروی ایران در سال 97 نشان می دهد که در این سال تولید خودرو به ‌شدت پایین آمده است. اما این جنبه کمی ماجراست؛ بعد دیگر ماجرا مساله کیفیت تولیدات است. 

به گفته تحلیلگران، پس از ماجرای تحریم ها علاوه بر کمیت، کیفیت خدمات و کالاها هم افت قابل توجهی پیدا کرد. مصداق بارز این موضوع کاهش شدید کیفیت خودروهای تولید داخل است به گونه ای که مردم احساس می کنند که سوار خودروهای بی کیفیت می شوند.

 در بخش های دیگر تولید هم اتفاق مشابهی افتاده و هزینه های حفظ و ارتقای کیفیت برای تولیدکنندگان بالا رفته است. اما شاید به جرات بتوان گفت در شرایط تحریم ها، تنها بخشی که توانسته کیفیت محصولات تولیدی اش را حفظ کند و حتی ارتقا دهد، صنایع غذایی است؛ صنعتی که نه تنها تولیدکنندگان داخلی کیفیت را پایین نیاورده اند، بلکه شانه به شانه خارجی ها محصولات باکیفیت را تولید و عرضه می کنند.
 
برندهای غذایی؛ پیشران زندگی کیفی ایرانیان
در این میان چند برند بزرگ موادغذایی که بازار را در اختیار دارند به خوبی توانسته اند کیفیت تولیدات خود را حفظ و روز به روز ارتقا دهند؛ برندهایی مانند کاله، زرماکارون، شیرین عسل و گروه صنعتی میهن، گروه صنعتی گلرنگ و ده ها برند نام آشنای دیگر که کماکان محصولات باکیفیتی را تولید کرده و در اختیار مردم قرار می دهند.

 تمام اینها موجب شده که به رغم اتفاقات رخ داده ، در حوزه مواد غذایی کیفیت تا حدود زیادی حفظ شود؛ البته همانطور که گفته شد این موضوع، مرهون تلاش تولیدکنندگان بزرگی است که در این رابطه زحمات زیادی را متحمل شده و تلاش بسیاری کرده اند تا سطح کیفی زندگی مردم ایران در حوزه موادغذایی بالا باقی بماند؛ برندهای به نام و معروفی که محصولات باکیفیتی در سطح استانداردهای جهانی تولید و به ایرانی ها عرضه می کنند؛ ضمن اینکه حضور چشمگیر و موفقی در بازارهای صادراتی هم دارند. 

گروه صنعتی و پژوهشی زر
به عنوان مثال گروه صنعتی و پژوهشی زر، در زمینه تولید و صادرات انواع محصولات غذایی در بالاترین سطح کیفیت و با نگرش توسعه فرهنگ مصرف غذای سالم، فعالیت می‌ کند. 

در اواسط دهه 80 راه اندازی کارخانه زرماکارون و تولیدات کیفی این کارخانه به شدت این برند را بر سر زبان ها انداخت و به مرور بازار مصرف بزرگی به دلیل تولیدات متنوع و باکیفیت در داخل و خارج کشور به این برند اختصاص پیدا کرد.

این روند در گروه زر با نگاه توسعه ای و ورود به ابر پروژه های صنایع غذایی ادامه داشته است و در چند سال گذشته  دو پروژه بزرگ استخراج قند از ذرت واحداث کارخانه زرفروکتوز و همچنین راه اندازی مجتمع تولیدی شیرینی و شکلات زرکام این برند ملی را وارد عرصه جدیدی از تولیدات غذایی کرده است.


گروه صنایع غذایی سولیکو کاله
کاله هم که نامی کاملا آشنا برای ایرانی هاست، بهبود و ارتقای سطح سبد غذایی مردم را در دستور کار خود قرار داده است. نتیجه فعالیت‌ های انجام ‌شده در این مجموعه طی سال‌های گذشته موجب شده که بنا به گزارش یورومانیتور، این برند در جایگاه چهل وهشتم صنایع غذایی در جهان قرار بگیرد. همچنین کاله به مدت هفت سال تنها صادرکننده نمونه در فرآورده‌های لبنی در ایران بوده است.

گروه صنايع غذايی شيرين عسل
گروه صنايع غذايي شيرين عسل ، گروه صنعتي متشكل در زمينه توليد انواع شيريني و شكلات و محصولات كاكائو مي باشد كه محصولات متنوع و مرغوبي را براي قشر وسيعي از مصرف كنندگان و طيف گسترده اي از مشتريان توليد و توزيع مي نمايد وآوازه ای فراتر از مرزها دارد.

شيرين عسل ضمن توجه ویژه به موضوع كيفيت و مرغوبيت توليدات، خلاقيت و نوآوری در فعاليت ها و توليد محصولات با قیمت رقابتی را در دستور کار قرار داده است؛ به صورتي كه حدود نيمی از فروش كالا در گروه شيرين عسل از محل توليداتی تحقق يافته كه در چند سال اخير، طراحي، توليد و به بازار مصرف عرضه شده اند. 

مجتمع صنایع غذایی میهن
میهن شرکت صنایع غذایی ایرانی است که در زمینه تولید بستنی، آب‌میوه و فرآورده‌های لبنی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۳۵۴ خورشیدی توسط ایوب پایداری در تهران پایه‌گذاری شد. این مجموعه، بزرگ‌ترین تولیدکننده بستنی و لبنیات در ایران به‌شمار می‌رود ودر تمام این سال ها با هدف ارتقا کیفیت و رضایتمندی مصرف کنندگان، به افزایش تولید و توسعه روزافزون توجه ویژه ای داشته است و میهن در حال حاضر یکی از برندهای بزرگ بستنی در دنیا محسوب می شود.
 
گروه صنعتی گلرنگ
تولید، واردات و صادرات انواع مواد غذایی از جمله فعالیت‌های گروه صنعتی گلرنگ است. در این زمینه، در حال حاضر، 5 شرکت گروه صنعتی گلرنگ از جمله صنعت غذایی كورش، گلبرگ بهاران، ماسترفوده، دالین مهر و صنعت خشکبار و حبوبات کوروش در قالب برندهای بزرگ مواد غذایی زینت بخش سفره ایرانیان هستند.

صنعت غذا شرایط دیگری را رقم زد
در مجموع باید گفت در وضعیت تحریم ها که زندگی کمی و کیفی مردم تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته، صنعت غذا شرایط دیگری را برای ایرانیان رقم زده است؛ شرایطی توام با مصرف موادغذایی باکیفیت، سالم و البته متنوع.

 محصولات باکیفیتی که به واسطه تلاش تولیدکنندگان این عرصه و به ویژه بزرگان صنعت غذا تولید می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد. در واقع صنایع غذایی با تولیدات خود، کارنامه قابل قبولی در حفظ کیفیت زندگی مردم و رضایتمندی آنها برجا گذاشته است.   



ارسال نظرات
موضوعات روز