چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸
تیتر20 گزارش می دهد:
هجدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو در حالی به مدت چهار روز در تهران برگزار شد که طبق اعلام مسوولان این نمایشگاه، با حضور گسترده شرکت های چینی همراه بود.
کد خبر: ۶۴۱۹۴
مانور چینی ها در "سئول"
تیتر20 - هجدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو در حالی به مدت چهار روز در تهران برگزار شد که طبق اعلام مسوولان این نمایشگاه، با حضور گسترده شرکت های چینی همراه بود. گفته می شود ۴۵۰ شرکت چینی در نمایشگاه قطعات حضور داشتند و یکی از سالن های بزرگ نیز در اختیار آنها بود.

با توجه به این ماجرا حالا این پرسش پیش می آید که علت این استقبال چی بوده و چرا چینی ها حضوری گسترده در نمایشگاه هجدهم قطعات داشتند؟ 

این موضوع دلایل مختلفی را دارد که به نظر می رسد مهمترین آنها تحریم است. رابطه خودروسازان و قطعه سازان ایرانی با شرکت های خارجی، به تامین قطعات و مجموعه های خودرو و مواد اولیه مربوط می شود. خودروسازان بخشی از قطعات و مجموعه های موردنیاز خود را از مسیر خارج تامین می کنند و قطعه سازان نیز مواد اولیه از خارج می آورند. 

در دوران غیر تحریم، دست خودروسازان و قطعه سازان ایرانی برای تامین نیاز خود از شرکت های خارجی و کشورهای مختلف باز است و در چنین فضایی چینی ها الزاما دست بالا را ندارند. در گذشته (دوران غیر تحریم) نیز که نمایشگاه قطعات برگزار می شد، هرچند چینی ها به هر حال حضور داشتند، اما گستره حضور آنها به اندازه دوران تحریم نبود. به هر حال به دلیل تحریم، بسیاری از شرکت های خارجی ارتباط خود را با خودروسازان و قطعه سازان ایرانی قطع کرده اند و این وسط، چینی ها (البته نه شرکت های درجه یک آنها) همچنان ارتباط خود را با ایرانی ها حفظ کرده اند.

 شرکت های بزرگ و درجه یک چینی نیز از تحریم ها علیه ایران تبعیت می کنند و تبعیت آنها یا به طور مستقیم با تحریم خودروسازی کشور ارتباط دارد و یا با چالش های مربوط به نقل و انتقال و پول و مسائل بانکی (به عنوان یکی از تبعات سنگین تحریم) مرتبط است.

 این وسط برخی شرکت های چینی درجه دو و سه و... هستند که بخش عمده قطعات موردنیاز خودروسازان و همچنین مواد اولیه موردنیاز قطعه سازان را تامین می کنند. 

بنابراین یکی از دلایل اصلی حضور گسترده قطعه سازان در نمایشگاه هجدهم قطعات، رابطه ایجاد شده بین آنها و شرکت های ایرانی در دوره تحریم است.

 اگر نبود تحریم، این حجم از شرکت های چینی در نمایشگاه قطعات حضور نداشتند و از طرفی شرکت های معتبر اروپایی مانند ولئو و بوش نیز مهمان این نمایشگاه می شدند. 

همچنین در شرایط غیر تحریمی، شرکت های چینی معتبرتری در نمایشگاه قطعات حضور پیدا می کردند و بنابراین سطح کیفی گردهمایی قطعه سازان بالاتر می رفت. 

اما جدا از مسئله تحریم، موضوع قیمت تمام شده قطعات نیز می تواند یکی از دیگر از دلایل حضور گسترده قطعه سازان چینی در نمایشگاه قطعات باشد. داستان از این قرار است که گاهی هزینه تولید و قیمت تمام شده قطعات موردنیاز خودروسازان ایرانی در حالت واردات، کمتر از تامین از مسیر تولید داخل، از آب در می آید.

 به عبارت بهتر، خودروسازان می توانند برخی قطعات موردنیاز خود را با هزینه کمتری نسبت به تامین از داخل، وارد کنند. این وسط البته موضوع کیفیت زیر سوال می رود، چون معمولا قطعات چینی با قیمت پایین، از سطح کیفی مناسبی برخوردار نیستند. با این حال، برخی از خودروسازان با توجه به اینکه درگیر قیمتگذاری دستوری هستند، گاهی برای مدیریت هزینه های خود به سراغ قطعات چینی با حداقل قیمت (و سطح کیفی پایین تر) می روند.

 بنابراین هیچ بعید نیست بخشی از قطعه سازان حاضر در نمایشگاه هجدهم قطعات، از همین دست شرکت ها بوده باشند. 

در کنار این مسائل این نکته را نیز نباید فراموش کرد که تقریبا تمام محصولات خودروسازان بخش خصوصی چینی است و خودروسازان بزرگ هم مدل های چینی را در سبد تولید خود دارند و این موضوع نیز در ماجرای حضور گسترده قطعه سازان چینی در نمایشگاه اخیر بی تاثیر نبوده است.
   

ارسال نظرات
موضوعات روز