پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
تیتر20 بررسی می کند؛
افزایش سهم تعاون در اقتصاد کشور نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید است. منابعی که ارزان قیمت باشد تا بخش تعاونی بتواند از آن برای پیشبرد اهداف استفاده کند.
کد خبر: ۶۴۲۳۶
بخش تعاونی کشور نیازمند حمایت جدی دولت
تیتر20- یکی از ارکان مهم کشور که نقش حیاتی در توسعه و رشد اقتصادی دارد، بخش‌ تعاونی است. در همین راستا بانک‌های تعاونی نیز به عنوان یک نوع از بانک‌های تخصصی، در اقتصاد یک کشور نقش مهمی دارند.

این بانک‌ها با ارایه خدمات مالی و تسهیلات به اعضای خود و به کسب و کارهای کوچک و متوسط به ایجاد شغل، رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی کشور کمک می‌کنند اما به نظر می‌رسد توجه به این بخش از اقتصاد از سوی حاکمیت مورد غفلت قرار گرفته است.

بخش تعاونی را دریابید
بانک توسعه تعاون به عنوان بانکی که در مرز دو اکوسیستم بانکی و تعاونی فعالیت می‌کند، نقش اول زیست بوم تعاونی کشور است. این بانک که به تازگی «سند تحول راهبردی» خود را تدوین کرده تا بتواند زمینه را برای تقویت بنگاه‌های بخش تعاونی فراهم ‌آورد، اخیرا به این غفلت اشاره کرده و خواستار حمایت دولت برای به ثمر رسیدن اهدافش شده است.

همانطور که مدیرعامل بانک توسعه تعاون عنوان کرده، در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی و شبه دولتی است و سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد پایین است؛ در حالی که می‌بایست سهم بخش تعاونی از اقتصاد کشور 25 درصد باشد اما این سهم در حال حاضر به حدود 5 درصد تقلیل یافته که نشان از وضعیت نامطلوب این بخش و نیاز حمایتی آن دارد.

افزایش سهم تعاون در اقتصاد کشور نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید است. منابعی که ارزان قیمت باشد تا بخش تعاونی بتواند از آن برای پیشبرد اهداف استفاده کند.

اما آنچه که اکنون بانک توسعه تعاون به عنوان بازوی مهم تعاونی کشور با آن مواجه است، چیزی جز دریافت تسهیلات گران قیمت از بانک‌های تجاری نیست. این بانک برای تجهیز منابع مورد نیاز برای انجام تعهدات و تکالیف و ماموریت‌های توسعه‌ای خود در بخش تعاون ناچار به روی آوردن به بازار بانکی و رقابتی سخت با بانک‌های تجاری برای دریافت تسهیلات از بانک‌های تجاری بزرگ بوده تا بتواند تعهدات حمایتی از تولید و اشتغال را به جا آورد.

مسیری که بانک توسعه تعاون برای تامین منابع مورد نیاز خود در پیش گرفته با اهداف توسعه‌ای مغایرت دارد و این مسیر، بار مالی و هزینه‌ای سنگینی را به این بانک تحمیل می‌کند که می‌تواند آن را از اهداف اصلی دور کند.

لزوم حمایت دولت از بخش تعاونی
برای تامین منابع مورد نیاز بانک‌های تعاونی، باید تسهیلات مالی مناسبی در اختیار آن‌ها قرار گیرد. این تسهیلات می‌تواند شامل وام‌های مختلف، اعتبارات بانکی و سایر ابزارهای مالی باشد اما با این شرط که هزینه‌ سنگینی را برای بانک تعاونی به بار نیاورد.

اینجاست که نقش دولت برای حل این بحران پررنگ می‌شود. دولت باید نسبت به افزایش سرمایه نقدی و حمایت مالی از بخش تعاونی اقدام کند. 

عدم حمایت دولت از بخش تعاونی و تامین منابع این بخش از راه‌های پرهزینه باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش سودآوری آن‌ها می‌شود.

عدم حمایت دولت از بخش تعاونی باعث کاهش جذب سرمایه و افزایش نرخ بدهی بانک‌های تعاونی شده و همین امر توان آنها در اجرای پرو‌ژه‌ها را کاهش داده است.

به طور قطع حمایت دولت از بخش تعاونی باعث بهبود عملکرد بانک‌های تعاونی و افزایش سهم تعاون در اقتصاد کشور خواهد شد. برای این منظور، دولت باید اقداماتی مانند ارایه تسهیلات مالی ارزان قیمت، ترویج و توسعه صنایع تعاونی را به عنوان اولویت‌های خود در نظر بگیرد.

تضعیف بخش تعاونی کشور می‌تواند به پیامدهای جدی و گسترده‌ای منجر شود. با تضعیف بخش تعاونی، نقش آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور کاهش می‌یابد. بخش تعاونی به عنوان یک منبع ارزشمند برای ارایه خدمات مالی و اقتصادی به اعضای خود و جامعه، می‌تواند به کاهش فقر و بیکاری کمک کند. با تضعیف بخش تعاونی، این منبع ارزشمند کاهش می‌یابد و فقر و بیکاری در جامعه افزایش می‌یابد.

برای جلوگیری از این پیامدها، دولت باید به بخش تعاونی حمایت کافی را ارایه کند و اقدامات لازم را برای توسعه و تقویت این بخش انجام دهد.

ارسال نظرات
موضوعات روز