چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
تیتر20 بررسی می کند؛
پارس خودرو از ظرفیت های مناسبی برای تولید و مونتاژ برخوردار است و حتی گفته می شود این شرکت مجهزترین خودروساز ایران به شمار می رود.
کد خبر: ۶۴۲۶۳
استعداد پارس خودرو شکوفا می شود
تیتر20 - مدیرعامل سایپا طی یکی، دو ماه گذشته بر ایجاد یک رنسانس در پارس خودرو و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت های این شرکت تاکید کرده و در جدیدترین مورد، از پتانسیل این خودروساز قدیمی برای صادرات گفته است.
 
محمدعلی تیموری پیش تر و در جریان رونمایی از محصولات جدید تولیدی و وارداتی پارس خودرو، این شرکت را بزرگترین مونتاژکار خودرو در کشور خوانده و بر استقلال هر چه بیشتر آن تاکید کرده بود.

 وی اخیرا نیز با بیان اینکه پارس خودرو ظرفیت تولید بیش از ٢٥٠ هزار دستگاهی را دارد، تاکید کرده  این شرکت می تواند در میان خودروسازان داخلی بیشترین میزان صادرات را داشته باشد. تیموری این را هم گفته که قرارداد صادرات خودروP90  (مدل ایرانی شده تندر-90) با یكی از كشورها منعقد شده است. دیگر نکته ای که مدیرعامل سایپا در مورد پارس خودرو به آن اشاره کرده، استقلال دوباره این شرکت در تولید محصول است، چه آنکه پارس خودرویی ها سه محصول مختص خود به نام های سهند، زوتی (خودرویی چینی که فعلا وارداتی است و بعدا مونتاژ می شود) و کادیلا را در لیست تولید دارند.

همان طور که مدیرعامل سایپا نیز تاکید کرده، پارس خودرو از ظرفیت های مناسبی برای تولید و مونتاژ برخوردار است و حتی گفته می شود این شرکت مجهزترین خودروساز ایران به شمار می رود. در کارنامه دو دهه گذشته پارس خودرو، مونتاژ محصولاتی از نیسان ژاپن مانند تیانا، ماکسیما و قشقایی به چشم می آید و این شرکت همچنین محصولاتی از رنو شامل تندر-90، ساندرو را نیز تولید کرده و به مونتاژ مگان هم مشغول بوده است.

پتانسیل های پارس خودرو تا حدی بوده که این شرکت در این سال ها مشتریان خارجی نیز داشته و مثلا در دوره ای، رنو به دنبال خرید آن بود.

 با این حال پارس خودرو در حال حاضر زیرمجموعه سایپا به شمار می رود و اگر طبق وعده های مدیرعامل سایپا، قرار باشد با استقلال بیشتری کار کند، پتانسیل توسعه را داراست. 

البته این را نباید فراموش کرد که خودروسازی ایران در حال حاضر تحریم است و این موضوع اجازه نمی دهد پارس خودرو از تمام پتانسیل و ظرفیت خود در تولید و مونتاژ و صادرات استفاده کند. 

با این حال اگر استقلال کاری لازم به پارس خودرو داده شود، این شرکت می تواند تا حد امکان از ظرفیت خود استفاده کرده و ضمن رشد تیراژ، کیفیت را هم بالا ببرد و صادرات هم در دستور کار قرار دهد. 

برای تحقق این اهداف، ابتدا باید پتانسیل های پارس خودرو در عرصه های مختلف –تولید، کیفیت و صادرات- شناسایی شود و سپس آزادی عمل و اختیار لازم از سوی سایپا به این مجموعه داده شود تا ظرفیت های بالقوه را بالفعل کند و بهتر است به مدیران این شرکت زمان داده شود تا برنامه های خود را پیاده کنند. 

همچنین اگر سایپا اجازه دهد پارس خودرو به صورت مستقل اقدام به فروش محصولاتش کند و منابع مالی به طور مستقیم در اختیار خود این شرکت قرار بگیرد، این کار می تواند به بالفعل شدن ظرفیت های پارس خودرو به خصوص در عرصه تولید و توسعه محصول کمک کند. 

در عرصه صادرات نیز بهتر است سایپایی ها اجازه بازاریابی مستقیم به پارس خودرو بدهند و از طرفی، بخشی از ظرفیت های خود در بازارهای خارجی را نیز در اختیار این شرکت بگذارند تا با توجه به تولید محصولات جدید، پارس خودرویی ها بتوانند نسبت به صدور آنها اقدام کنند. 

با توجه به ساختار به روزتر پارس خودرو (به دلایلی مانند همکاری با شرکت هایی مانند نیسان و رنو)، در صورت لغو تحریم ها این شرکت می تواند بار دیگر میزبان خودروسازان معتبر باشد و اتفاقا آنجا نیز بهتر است سایپا استقلال عمل را به مدیران این شرکت بدهد تا خود شرکای خارجی شان را انتخاب کنند.


 

ارسال نظرات
موضوعات روز