جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
مدیرعامل گروه صنایع غذایی نامی نو در گفت و گو با تیتر20 :
در تعاملات بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای و واحدهای تولیدی اتفاقات ناخوشایندی رخ می دهد که تاخیر در پرداخت ها، تحمیل برخی هزینه های غیرمنصفانه به صنعت تولید و درخواست های غیراصولی و غیرحرفه ای از سوی فروشگاه ها از جمله آنهاست.
کد خبر: ۶۴۲۹۳
امیررضا ثابت پی
تیتر20 - امیررضا ثابت پی، مدیر عامل گروه صنایع غذایی نامی نو و رییس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی در گفت و گو با "تیتر 20" ضمن بیان این مطلب گفت: البته در مورد پرداخت ها به تولیدکنندگان، تمام فروشگاه های زنجیره ای و مارکت ها عملکرد یکسانی ندارند. در شرایطی که برخی فروشگاه ها در پرداخت‌ها عملکرد ناراحت کننده و تاخیرهای وحشتناکی دارند، برخی هم پرداخت‌های مناسب تر و تقریبا به موقعی دارند. 

ثابت پی با تاکید بر اینکه به طور کلی مشکلاتی در پرداخت‌ها وجود دارد، اظهار داشت: این مشکل به خصوص در مورد آن دسته از فروشگاه های زنجیره ای و مارکت ها که توسعه‌ آنها بدون پیش‌بینی های لازم بوده و حرکت توسعه ای خوبی نداشته اند، بیشتر صدق می کند. البته در شرایطی که بعضی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مدت شش ماه است که مطالبات ما را پرداخت نکرده اند، برخی فروشگاه‌ها هم با مدیریت‌ اصولی و تفکرات درست، پرداختی در زمان مقرر و طبق توافقات و تعهدات خود دارند.

مطالبات برخی فروشگاه ها خارج از توان تولید است  
رییس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی در ادامه افزود: تعدادی از فروشگاه های زنجیره ای هم درخواست های غیرمنصفانه، غیراصولی و غیراخلاقی دارند و از همین رو بسیاری از تولیدکنندگان با آنها قرارداد منعقد نمی کنند و به آنها کالا ارائه نمی دهند؛ درخواست‌هایی مانند درخواست مبلغی به عنوان ورودی یا مارژین 40 درصد.

ثابت پی با اشاره به اینکه برخی فروشگاه ها هزینه های مربوط به ضایعات و دزدبری را بر عهده صنعت تولید می گذارند، گفت: ما با فروشگاه ها و مارکت های این چنینی کار نمی‌کنیم، زیرا درخواست ها و مطالباتی دارند که اصلاً در توان ما نیست.

مدیرعامل گروه صنایع غذایی نامی نو با بیان اینکه فروشگاه های زنجیره ای و مارکت ها مارژین‌هایی را تقاضا می‌کنند که صاحبان برندها و تولیدکنندگان قادر به پرداخت آن نیستند، اظهار داشت: به عنوان مثال درخواست مارژین ۴۰ درصد می‌کنند که غیراخلاقی و غیراصولی است. این در حالی است که اگر من تولیدکننده بخواهم ۴۰ درصد را پرداخت کنم، دو راه حل بیشتر ندارم؛ یا باید قیمت مصرف کننده را بالا ببرم و به عبارت دیگر مارژین را از جیب مصرف کننده پرداخت کنم. در غیر این صورت راه حل دوم این است که کیفیت محصول را کاهش دهم.

صنایع غذایی با کف سود فعالیت می‌کنند
او با اشاره به اینکه امروز حال بازار، از بابت کم شدن قدرت خرید مردم خوب نیست، تصریح کرد: این واقعیت را باید قبول کنیم که قدرت خرید مردم نسبت به سه سال پیش یک سوم شده است؛ بنابراین دیگر نمی توانیم مدام قیمت را برای مصرف کننده بالا ببریم، زیرا برای مصرف کننده دیگر رمقی باقی نمانده که بتواند در گران شدن بیش از این، دوام بیاورد و تمام تولید کنندگان هم به این موضوع واقف هستند.

 رییس فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی با بیان اینکه اغلب تولیدکنندگان این صنعت با کف سود ۵ درصد یا ۷ درصدی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: این در حالی است که اصلا ۵ درصد سود، کفاف هزینه‌های جاری و کفاف بهینه سازی خطوط تولید را هم نمی دهد؛ چه برسد به اینکه بتوانند از این میزان سود، استفاده های دیگری در جهت پیشبرد اهداف خود ببرند. در این شرایط اگر تولیدکنندگان بخواهند به مارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای 40 درصد مارژین هم پرداخت کنند، واقعا شرایط سخت و پیچیده می شود. 

چندشقه بودن نهاد متولی، دامنگیر صنعت غذا هم هست 
ثابت پی با بیان اینکه چند شقه بودن نهادهای متولی فقط مربوط به صنعت پخش نیست و در مورد صنایع غذایی هم صدق می کند، گفت: هر بخشی از صنعت غذا زیرنظر یک نهاد است؛ وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، وزارت بهداشت، اداره استاندارد و سازمان دامپزشکی از جمله این نهادها هستند که هر کدام به سهم خود روی این صنعت نظارت دارند. 

او در ادامه افزود: ای کاش وزارتخانه ای به نام غذا وجود داشت که متولی اصلی صنعت غذا بود؛ زیرا صنعت غذا بسیار مهم است و بازار بسیار بزرگی را دربرمی گیرد که با سلامتی و سفره مردم سر و کار دارد. اما متاسفانه هیچ وقت چنین وزارتخانه ای نداشته ایم  و هیچ نهادی هم حاضر نیست نظارت خود را از این صنعت بردارد و وزارتخانه ها و سازمان ها تصور می کنند اگر نظارتشان را بردارند، قدرتشان کم می شود. 

مدیرعامل گروه صنایع غذایی نامی نو خاطرنشان کرد: حتی نهادهایی که بر صنعت غذا بازرسی و نظارت می کنند، قوانین را با هم هماهنگ نمی کنند که با واحد تولیدی باید چه رفتاری شود که کمترین آسیب و زیان و حال بد به این صنعت وارد شود. 

ثابت پی با انتقاد از اینکه عملا نظارتی بر صنعت پخش وجود ندارد، تصریح کرد: یک زمانی وزارت صمت برای صنعت پخش تصمیمات غلط و نادرستی گرفت که عاقلانه نبود و در حوزه پخش هیچ فرقی بین موادغذایی مختلف مثلا یخچالی ها، حجمی ها، حجمی ها و وزنی ها قائل نشد. 

این در حالی است که افراد تصمیم گیر برای صنعت پخش، اغلب تخصص لازم را نداشته و حتی سابقه یک روز کار در این صنعت را هم در کارنامه خود ندارند. این تصمیم گیران حتی یک روز در صنعت پخش حضور میدانی نداشته اند که با معضلات و مشکلات این صنعت آشنا شوند. البته تمام اینها در حالی است که به نظر می رسد در بعد نظارتی وزارت بازرگانی می تواند متولی خوبی برای صنعت پخش باشد؛ البته در صورتی که مجددا شاهد تشکیل این وزارتخانه باشیم.  

ارسال نظرات
موضوعات روز