جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
یک نماینده مجلس در گفت و گو با "تیتر 20" عنوان کرد:
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است که اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود و وظایفش را به خوبی انجام دهد، ساماندهی در بازار و به خصوص صنعت پخش اتفاق خواهد افتاد.
کد خبر: ۶۴۳۹۳
تشکیل وزارت بازرگانی؛ راه یکپارچگی متولی صنعت پخش/ چندگانگی متولیان صنعت پخش چالش ساز است/ صنعت پخش؛عامل قابل اطمینان در تامین امنیت غذایی
تیتر20 - بهروز محبی نجم آبادی در گفت و گو با "تیتر 20" با اشاره به اینکه صنعت پخش، متولی مشخصی ندارد و این حوزه بین نهادهای مختلف چند شقه شده است، گفت: یکی از دلایلی که معتقدیم باید تفکیک در وزارت صمت انجام شده و وزارت بازرگانی تشکیل شود، همین است که وزارت بازرگانی به عنوان متولی واردات و سیاستگذار صادرات نقش اساسی ایفا کند. بنابراین اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود و به وظایفش به خوبی عمل کند، ساماندهی در بازار و به خصوص در حوزه پخش هم اتفاق خواهد افتاد.
 
او در ادامه افزود: قطعا فروشگاه های زنجیره ای، مارکت ها و مدل های جدید پخش که به سرعت در حال شکل گیری است، موجب مبادلات مالی شفاف و اشتغال زایی و توسعه خدمت رسانی به حوزه مصرف خواهد شد. البته در این بین، حقوق افرادی که به عنوان مشتریان این مارکت ها و سیستم های جدید پخش تلقی می شوند هم، باید به رسمیت شناخته شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی برای جلوگیری از چند شقه شدن صنعت پخش بین چند متولی، اظهار داشت: در نهایت این سیستم زمانی به ساماندهی می رسد که عامل تولید، عامل پخش و مصرف کننده در یک تعامل اساسی و بنیادین قرار بگیرند و منافع شان کاملا احراز شود. راه تحقق این موضوع هم وجود متولی مشخص برای صنعت پخش است و اگر بخشی از این کار توسط وزارت بهداشت، بخشی توسط وزارت صمت، بخشی توسط وزارت جهادکشاورزی و بخشی توسط وزارت نفت انجام شود، مشکلات اساسی به وجود می آورد که در حال حاضر شاهد آن هستیم. 

محبی نجم آبادی با بیان اینکه باید در زمینه صنعت پخش قوانین مدونی تصویب و اجرا شود، گفت: در قوانین باید ارتباط بین تولید، توزیع و پخش و مصرف کننده به رسمیت شناخته شود؛ بنابراین نیازمند وزارتخانه مستقلی هستیم که متولی این اتفاقات باشد و حق و حقوق طرفین را تحت نظارت داشته و مانع تضییع شدن حق طرفین شود. دلیل اینکه نمایندگان مجلس معتقدند بر تشکیل وزارت بازرگانی اصرار و تاکید دارند، همین موضوع است. 

او در ادامه اضافه کرد: در همین راستا از مدتی قبل پیشنهاد تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس در حال بررسی است و بین شورای نگهبان و مجلس در رفت و آمد است تا نهایی شود. اگر دولت و پارلمان انگیزه قوی داشته باشند، امیدواریم تفکیک وزارت صمت و ایجاد وزارت بازرگانی در مجلس یازدهم به تصویب برسد. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اهمیت صنعت پخش در تحقق امنیت موادغذایی، تصریح کرد: قطعا فروشگاه های زنجیره ای و انواع مارکت ها در یک فضای رقابتی مناسب و مفید که حق انتخاب را هم برای مردم قائل باشند، باید در اقصی نقاط کشور وجود داشته باشد. وجود این شبکه های توزیع و پخش، می تواند کمک جدی و اساسی در تامین امنیت غذایی باشد. در همین راستا می توان مغازه های خرد را هم تبدیل به نمایندگی ها و عوامل فروش برندهای مختلف موادغذایی کرد تا در حوزه امنیت غذایی دخیل باشند و در عین حال به اشتغال زایی در شهرهای کوچک کمک شود. 

محبی نجم آبادی با بیان اینکه صنعت پخش در راستای همسویی با دولت برای تنظیم بازار و توزیع کالاهای اساسی و موادغذایی نقش بسیار اساسی دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه امروزه معیشت مردم و نیاز به کالاهای اساسی مساله بنیادی و بسیار جدی است، صنعت پخش اهمیت فوق العاده ای در این مساله دارد. صنعت پخش می تواند عامل قابل اطمینانی باشد تا برنامه های اساسی دولت و حاکمیت را در رساندن کالاها به عموم مردم در اقصی نقاط کشور جامه عمل بپوشاند. 

این نماینده مجلی در پایان تاکید کرد: با توجه به بحث هوشمندسازی که امروزه مطرح و مورد توجه است، فرصت خوبی مهیا شده تا نگاه ویژه ای به صنعت پخش، تصویب قوانین تسهیل کننده و توسعه این صنعت داشته باشیم.


ارسال نظرات
موضوعات روز