دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
تیتر20 اما واگرهای جدایی مس سونگون از شرکت مس را بررسی می کند؛
این تفکر که این صنعت دراینجا باید رشد کند و همه عواید آن صرف استان شود عملا مقدور نیست زیرا همه ابعاد رشد یک صنعت در استان محیا نیست مثلاخرید ماشین آلات در استان عملی نیست و یا ارائه خدمات فنی ومهندسی ممکن است در آن منطقه قابل ارائه نباشد.
کد خبر: ۶۴۳۹۴
احیا حق قانونی بی توجه به موانع قانونی
تیتر20 - داستان جدایی مس سونگون از شرکت ملی مس از مدت‌ها قبل کلید خورد. مس سونگون در 100 کیلومتری شمال شرق تبریز و در محدوده روستای سونگون ورزقان قرار گرفته و 52 درصد از ذخایر مس ایران را در خود جای داده است .ذخایر این محدوده غنی حدود ۳۲۰ میلیارد دلار برآورده شده است. معدن کاری در این منطقه از سال 1351 شروع شده است و تاکنون 51 سال از آن می گذرد اما مردم و مسئولان آذربایجان معتقدند؛ سهمی از این ثروت ندارند و در این 5 دهه نفعی از این ثروت عظیم نبرده‌اند .

 سال گذشته پور محمدی استاندار سابق آذربایجان گلایه خود را به رسانه‌ها برد وگفت: بیش از  ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس از ورزقان به کرمان می‌رود. اگر همین پول در خود استان بماند، اینجا بهشت می‌شود . ادامه این جدایی خواهی در بازدید رییس جمهور از آذربایجان شرقی خودش را بیشتر را نشان داد.

 عباس زاده مدیر مجتمع مس سونگون درگفت وگو با رسانه دولت به تبعات مثبت جدایی مس سونگون از شزکت ملی مس اشاره کرد وگفت: عواید ناشی از تبدیل مجتمع مس سونگون به شرکت، به استان آذربایجان شرقی بازخواهد گشت و با حاکم شدن قوانین تجارت و چابکی در تصمیم‌گیری‌ها، رونق تولید و اشتغال را در منطقه به دنبال خواهد داشت. این انتقادات در سال‌های سال مکررا مطرح شد تا بلاخره جدایی مس سونگون با موافقت هیات دولت رقم خورد .

 اما آیا این تبعات مثبت  بازگشت ثروت به مردم آذربایجان که نمودش در وعده‌های مسئولان دولتی مشاهده می‌شود، راحت و بدون مانع به بار خواهد نشست ؟

بی توجهی به موانع قانونی  
برخی کارشناسان معتقدند؛ این تصمیم مشکلات حقوقی و قانونی بسیاری دارد. طبق اصل ۵۳ قانون اساسی، درآمدهای دولت باید به خزانه کشور واریز شده و با تصویب قوانینی، در محل‌های مصوب صرف شود. اما اینکه درآمدهای یک مجموعه بدون در نظر گرفتن این روند در همان محل هزینه شود، محل اشکال است .دوم اینکه عمده سهام شرکت ملی مس در بورس است و سهماندارن دولتی و خصوصی نیز به نوعی سهامدار شرکت ملی محسوب می شوند. در این شرایط چگونه می توان یک درآمد پروژه از شرکت ملی مس را مستقل اعلام کرد و با این تصمیم تکلیف مالی بقیه سهامداران چه خواهد شد ؟ عدم پاسخ روشن به این موانع بزرگ قانونی یکی از انتقاداتی است که هنوز پاسخ روشنی برای آن ها وجود ندارد.

مدل اقتصادی نه تصمیمات هیجان زده 
بهرام شکوری رییس انجمن مس از ابعاد دیگری به ماجرا نگاه کرده و به تیتر 20 می گوید : به نظرم اینکه درآمد هر کدام از این پروژه ها را جدا از شرکت ملی مس ببینم به نظرتصمیم عقلانی به نظر نمی‌رسد. ارزش شرکت ملی مس با تمامی پروژه‌ها مانند سونگون ، میدوک و .. معنا پیدا می کند با اینکه مس سونگون پروژه مستقلی هست اما در آمد به شرکت ملی مس تعلق دارد و این موضوعی نیست که بتوان با سادگی از آن عبور کرد .

به گفته دبیر انجمن مس این نکته که درآمدهای حاصل از پروژه‌های شرکت ملی مس برای اشتغال‌ زایی و تقویت صنایع استان به کار گرفته شود حرف درستی است اما برای این کار باید روش اقتصادی و علمی درستی به کار گرفته شود . 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تصمیمات هیجان زده عملا به عدالت زایی منجر نخواهد شد، گفت: اجرای عدالت در شرکت ملی مس، چارچوب  قانونی و اقتصادی می‌طلبد. در حال حاضر ترکیب هیات مدیره بیشتر بر مبنای سهام داری است و  باید نمایندگان پروژه‌های بزرگ ملی مس از استان های مختلف در هیات مدیره نقش موثر ایفا کنند.

 این موضوع باعث می‌شود منافع استان‌ها از درآمدها و هزینه‌های شرکت بیشتر دیده شود. اعضای هیات مدیره  می‌بایست در قالب بودجه‌بندی درست درآمدهای مختلف پروژه‌ها را با استراتژی صحیح اقتصادی با محورتوسعه صنایع به استان ها سرازیرکنند. با این روش عملا درآمد ناشی از مدل اقتصادی صحیح در همان استان هزینه خواهد شد و پویایی صنعت در استان نمود واقعی پیدا خواهد کرد.

این تفکر که این صنعت دراینجا باید رشد کند و همه عواید آن صرف استان شود عملا مقدور نیست زیرا همه ابعاد رشد یک صنعت در استان محیا نیست مثلاخرید ماشین آلات در استان عملی نیست و یا ارائه خدمات فنی ومهندسی ممکن است در آن منطقه قابل ارائه نباشد. این درباره طرح های گوناگون نیز صادق است ممکن در منطقه ای ذوب بزنیم ‌و این ذوب اقتصادی نباشد، عملا هیچ فایده ای برای منافع مردم استان نخواهد داشت.

به اعتقاد برخی از کارشناسان ادامه این تصمیمات زمینه مشکلات ساختاری در همه استان‌ها را رقم خواهد زد . 

ارسال نظرات
موضوعات روز