جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
بانک سینا با توجه ویژه به رویکردی که در راستای تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی در پیش گرفته تلاش کرده بخش قابل توجهی از تسهیلات را به مناطق هدف بنیاد مستضعفان اختصاص دهد و با نظارت بر تخصیص منابع هر استان، به رشد و توسعه متوازن تمامی مناطق کمک کند و البته حمایت بیشتری از برخی مناطق کم‌تربرخوردار نیز صورت بگیرد.
کد خبر: ۶۴۸۱۶

تخصیص منابع سپرده‌ای بانک سینا؛ از عدالت در توزیع تا رونق اقتصاد محلی

تیتر20- گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد نسبت تسهیلات به سپرده بانکی در میان استان‌های کشور مقدار نامتوازنی دارد، به این صورت که در برخی استان‌ها این نسبت‌ در سطح بسیار پایینی قرار دارد و برخی بانک‌های این استان‌ها سهم بسیار کمی از سپرده‌های در اختیار را به صورت تسهیلات به مردمان همان استان‌ها اختصاص می‌دهند.


همواره این موضوع مورد انتقاد قرار می‌گیرد که حجم زیادی از تسهیلات بانک‌ها به سمت پایتخت و کلان شهرها سرریز می‌شود. تمرکزگرایی منابع بانکی به سمت پایتخت همواره باعث تضعیف سیستم بانکی در مناطق دیگر می‌شود. 


بدیهی است که یکی از مسایل مهم و حیاتی در حوزه اقتصاد و مالی، مدیریت و توزیع مناسب منابع و سپرده‌های بانکی است. یعنی استفاده و مصرف منابع و سپرده‌های بانکی هر استان در خود همان استان، اهمیت و ضرورت بسیاری دارد و بانک‌های کشور موظف هستند سهم قابل توجهی از سپرده‌های بانکی را به مصرف همان استان برسانند. بانک مرکزی نیز همواره بر نظارت دقیق مصارف و اعطای تسهیلات در استان‌ها تاکید داشته است.

توجه ویژه بانک سینا به رونق استان‌ها
یکی از بانک‌هایی که توانسته در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته باشد، بانک سینا است، به طور یکه گزارش عملکرد چهارماهه نخست سال جاری بانک سینا نشان می‌دهد که در تمامی استان‌های کشور، بیشتر از 50 درصد منابع سپرده‌ای هر استان به اعطای تسهیلات در همان استان تخصیص یافته است.


بانک سینا با توجه ویژه به رویکردی که در راستای تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی در پیش گرفته تلاش کرده بخش قابل توجهی از تسهیلات را به مناطق هدف بنیاد مستضعفان اختصاص دهد و با نظارت بر تخصیص منابع هر استان، به رشد و توسعه متوازن تمامی مناطق کمک کند و البته حمایت بیشتری از برخی مناطق کم‌تربرخوردار نیز صورت بگیرد.


عملکرد بانک سینا در چهارماهه نخست سال جاری نشان داده که در همه استان‌ها نسبت 50 درصدی رعایت شده اما نمونه‌هایی هم وجود داشته است که در برخی استان‌ها از جمله ایلام، خراسان شمالی، هرمزگان، خراسان جنوبی و زنجان این نسبت مصارف به منابع در آن‌ها از 100 درصد نیز بیشتر شده است.

اقدام بانک سینا در توزیع عدالت
بانک سینا از جمله بانک‌هایی است که به عدالت در توزیع منابع سپرده‌ای توجه ویژه دارد. این بانک در ساختار جدید خود، ساختاری تحت عنوان «مدیریت امور بررسی و نظارت اعتباری» ایجاد کرده که یکی از وظایف آن، کنترل نسبت‌های مصارف به منابع در استان‌هاست.


بدیهی است که منابع و سپرده‌های بانکی، به عنوان یکی از مهمترین منابع مالی کشور، باید به نحو احسن توزیع شوند تا به نفع همه قشرهای جامعه باشد. در صورتی که این منابع به صورت نامناسب توزیع شوند، ممکن است باعث افزایش فقر و عدم توسعه اقتصادی در برخی مناطق شود.


آنچه که اهمیت بیشتری دارد، استفاده از منابع و سپرده‌های بانکی هر استان در خود همان استان که این موضوع باعث رونق اقتصادی و توسعه منطقه‌ای می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک استان بتواند با استفاده از منابع خود، اقداماتی را برای توسعه صنایع و کشاورزی خود انجام دهد، می‌تواند به اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در منطقه کمک کند.


مزیت دیگر استفاده از منابع و سپرده‌های بانکی هر استان در خود همان استان، کاهش وابستگی به سایر مناطق و کاهش نیاز به واردات محصولات می‌شود. در صورتی که هر استان بتواند نیازهای خود را از منابع داخلی تامین کند، می‌تواند از هزینه‌های وارداتی داخلی کاسته و به توسعه صادرات خود بپردازد.


تخصیص سپرده‌های هر استان به همان استان همچنین موجب توسعه بخش خصوصی می‌شود. در صورتی که بخش خصوصی در هر استان بتواند با استفاده از منابع داخلی، به توسعه خود بپردازد، می‌تواند نقش اقتصادی بسیار مهمی در توسعه کشور داشته باشد.

تمرکززدایی از تخصیص منابع بانکی
از آنجایی که توجه به نیازهای هر استان به دلیل تفاوت‌های جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی بین استان‌ها ضروری است. بانک‌های هر استان باید به نیازهای مشتریان خود در آن استان توجه کنند و از تمرکزگرایی و هدایت منابع بانکی به سمت پایتخت خودداری کنند.


عملکرد چهارماهه نخست امسال بانک سینا نشان می‌دهد این بانک به نیازهای هر استان توجه کرده و بخش قابل قبولی از منابع بانکی را در قالب تسهیلات به آنها پرداخت کرده است.


به طور قطع این اقدام بانک سینا باعث توسعه اقتصادی و اشتغال در آن مناطق می‌شود زیرا بانک‌های محلی با ارایه خدمات بانکی مناسب به کارآفرینان و صنایع محلی، باعث توسعه اقتصادی و ایجاد شغل در منطقه می‌شوند.


بنابراین بانک‌ها باید در توزیع منابع و سپرده‌های بانکی به نحو احسن عمل کنند و از این جهت عملکرد بانک سینا می‌تواند الگویی برای دیگر بانک‌ها باشد که در نهایت می‌تواند به نفع کل جامعه باشد.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز