جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
تیتر ۲۰ استراتژی اکتشافی و تامین سنگ آهن گل گهر تا ۱۴۱۰ را بررسی می‌کند:
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در استراتژی تدوین شده برای افق ۱۴۱۰ خود در گام اول به سراغ تدوین نقشه اکتشاف رفته است تا با تامین پایدار مواد اولیه بتواند سایر حلقه‌ها را توسعه و سبد محصولات خود را متنوع‌تر از گذشته کند. این اتفاق علاوه بر آنکه سهم گل گهر در زنجیره ارزش فولاد را افزایش می‌دهد، منجر به سوددهی هر چه بیشتر آن خواهد شد.
کد خبر: ۶۴۸۳۶

از تدوین نقشه اکتشافات تا تامین پایدار و مطمئن سنگ

تیتر20 -  توسعه زنجیره ارزش در معادن سنگ آهن در دهه اخیر سرعت بسیاری به خود گرفته است و معادن بزرگ سنگ آهن به این سمت پیش رفته اند و در تلاش هستند تا با افزایش حلقه های این زنجیره و تولید محصولی با ارزش افزوده بیشتر، سوددهی خود را افزایش دهند.

 
اما در این بین شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، با تدوین استراتژی مشخص در مسیری گام برداشته است که سهم خود را در زنجیره ارزش فولاد چند برابر کرده و درآمدهای خود را افزایش می دهد. این نگاه باعث شده تا گل گهر به سراغ حوزه های دیگر مانند سرمایه گذاری در کنسرسیوم مس رفته و در حوزه های دیگر نیز حضور خود را گسترش دهد. 


اما در زنجیره ارزش فولاد، این مجموعه در تلاش است تا سهم خود را به بیش از 30  درصد ارتقا دهد هرچند درحال حاضر بزرگترین تولید کننده کنسانتره محسوب می شود، اما تعریف پروژه های جدید و توسعه های در دست اجرا حاکی از آن است که گل گهر به دنبال نقش آفرینی بیشتر است. 
بی تردید برای افزایش این سهم، باید میزان تولید نیز افزایش پیدا کند. در نتیجه تامین مواد اولیه می تواند به عنوان چالش اصلی در اولین گام این استراتژی قرار بگیرد. 


میزان ذخیره سنگ اهن منطقه گل‌ گهر، ۱۲۰۰ میلیون تن برآورد شده است که از این مقدار تاکنون حدود ۴۰۰ میلیون تن برداشت و ۸۰۰ میلیون تن آن باقی مانده است. به همین دلیل توسعه اکتشافات بسیار حائز اهمیت است و حتی این بخش می تواند نگرانی هایی را برای سهامداران خرد مجموعه به همراه داشته باشد. 


اما گل گهر در سند چشم انداز خود ابتدا به سراغ توسعه هر چه بیشتر اکتشافات رفته است، حلقه ای از معدنکاری که در کشور با عقب افتادگی بسیاری همراه است و نیازمند سرمایه گذاری است.


با توجه به اهمیت تامین مواد اولیه و اجرای طرح های توسعه، تامین پایدار خوراک در دستور کار گل گهر قرار گرفت. 
 با توجه به اهمیت این موضوع  لزوم بهره ‌برداری از معادن منطقه گل‌ گهر از یک ‌سو و دسترسی بیشتر به ذخایر معدنی غنی و اقتصادی از سوی دیگر، موضوع اکتشاف را دراین مجموعه به یک مسئله جدی تبدیل کرد.

 
اما گل گهر به خوبی می داند که توسعه اکتشافات زمانبر و نیازمند سرمایه گذاری است به همین دلیل تدوین نقشه اکتشافات کشور و گل گهر در دست انجام است. این موضوع نشان می دهد که گل گهر نه تنها برای منطقه بلکه برای اکتشاف در دیگر نقاط کشور برنامه دارد.


این نقشه اکتشافی از سوی گل گهر ، باید شامل استخراج ذخایری در عمق باشد و از سویی دیگر تامین تجهیزات مورد نیاز را هم در بر بگیرد.
در این نقشه راه حجم سرمایه گذاری ها و روش های تامین آن هم باید مشخص باشد تا سهامداران بدانند چه میزان از سوددهی شرکت راهی این پروژه می شود و دستاورد نهایی چه خواهد بود.


نگاهی به استراتژی گل گهر و دسته بندی اولویت ها نشان می دهد این مجموعه می داند باید از چه نقطه ای کار را توسعه داده تا در چه نقطه ای قرار بگیرد.


 با این نقشه راه سهامداران «کگل» از تامین پایدار سنگ اهن مطمئن شده و می دانند که سوددهی خوبی با توسعه سبد محصولات در انتظارشان خواهد بود.

ارسال نظرات
موضوعات روز