يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
بانک تجارت در تلاش است که بین اکوسیستم مالی و فین‌تک ارزش و هم‌افزایی ایجاد کند و همچنین بتواند برنامه تحول دیجیتال خود را توسعه و اجرایی کند.
کد خبر: ۶۴۸۳۸

«تفتا» بازوی توانمند فناوری و دیجیتال بانک تجارت

تیتر20- همزمان با توسعه اقتصاد دیجیتال، صنعت بانکداری کشور نیز در تلاش بوده که تحولات فناورانه و دیجیتالی را به بطن فعالیت‌های خود وارد کند تا بتواند خدمات باکیفیتی را به مشتریان ارایه دهد.


امروزه هلدینگ‌های فناوری از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر مراکز و نهادهای مالی است. در عصر دیجیتال هم ارایه خدمات بانکی بدون وجود زیر ساخت سخت‌افزاری ممکن نیست. یکی از بانک‌هایی که در این زمینه اقدامات گسترده‌ای انجام داده، بانک تجارت است.


«تفتا» بازوی توانمند فناوری و دیجیتال بانک تجارت
بانک تجارت در سال 1394 با هدف ارایه راهکارهای دیجیتال و توسعه محصولات جدید بانکداری و پرداخت، هلدینگ فناوری و نوآوری را با نام اختصاری «تفتا» تاسیس کرد.


محصولات و راه‌حل‌هایی که گروه تفتا آن را پوشش می‌دهد در زمینه‌هایی مانند بانکداری باز، یکپارچه‌سازی خدمات مالی، بانکداری دیجیتال، مدیریت داده، توسعه زیرساخت، امنیت سایبری و راهکارهای مدیریت اعتبار وام است. همچنین مدیریت چندین پروژه در مقیاس بزرگ و محصولات حیاتی برای بانک تجارت و سایر مشتریان بر عهده تفتا است.


سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های نوآور فین‌تک و پرداخت در زمینه‌هایی مانند وام‌دهی، لجستیک، زنجیره تامین، کلان داده و مدیریت اعتبار و نقش‌آفرینی در اکوسیستم فین‌تک ایران از جمله برنامه‌ها و اهداف تفتا است.


در واقع بانک تجارت با تاسیس این مرکز در تلاش است که بین اکوسیستم مالی و فین‌تک ارزش و هم‌افزایی ایجاد کند و همچنین بتواند برنامه تحول دیجیتال خود را توسعه و اجرایی کند. تعامل با اکوسیستم نوآوری و دیجیتالی کشور و تسهیل ارتباط بانک و اکوسیستم فین‌تک از دیگر ماموریت‌های گروه تفتا است.


دستاوردهای تفتا، از پرداخت وام‌های خرد تا سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی
گروه تفتا تاکنون توانسته عملکرد قابل توجهی را به نمایش بگذارد. این گروه با شرکت‌های زیرمجموعه خود طی سال‌های اخیر تولید ابزارها و پلتفرم‌های کاربردی و همچنین محصولات مرتبط با حوزه بانکداری خرد، تجاری و اصناف را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند بخش بزرگی از نیازمندی‌های مشتریان را پاسخگو باشد.


شرکت ایران کیش به عنوان یکی از 8 شرکت‌های گروه تفتا که در حوزه خدمات پرداخت الکترونیک و خدمات اعتباری فعالیت می‌کند اخیرا به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان نرم افزارهای تخصصی کشور، انتخاب شده است. انتخاب این شرکت براساس شاخص‌های متعددی صورت گرفته که یکی از مهمترین آن‌ها تولید برتر این شرکت در زمینه نرم افزارهای تخصصی تراکنشی بوده که نیاز کشور را پاسخ می‌دهد.


 ایران کیش در حوزه خدمات دیجیتال و فین‌تک محصولاتی همچون ریال دیجیتال، بازارچه تجارت، صنعت یار و کالابرگ الکترونیکی ارایه کرده است. طبق اعلام این شرکت، ماهانه ۹۳ هزار میلیاردتومان میانگین مبلغ تراکنش ایران کیش است و در هر ثانیه به طور میانگین ۲۱۲ تراکنش انجام می‌شود؛ این شرکت یک میلیون و صدهزار کارت‌خوان منصوبه دارد و با ۱۷ بانک طرف قرارداد است.


سیمرغ تجارت نیز دیگر شرکت فعال در هلدینگ فناوری بانک تجارت است که با هدف ارایه راهکارهای نوین بانکی با محوریت کانال‌های دیجیتال و پرداخت‌های خرد فعالیت می‌کند.


یکی از مهم‌ترین محصولات شرکت «سیمرغ تجارت» در حوزه بانکداری دیجیتال، اپلیکیشن «باجت» است که درگاه یکپارچه بانک تجارت برای انواع خدمات غیرحضوری و دیجیتال محسوب می‌شود. این اپلیکیشن علاوه بر خدمات بانکی و مالی، خدمات نوینی همچون خرید اعتباری (BNPL) و نیز انواع وام‌های خرد از جمله وام ازدواج را به صورت کاملا آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهد.


علاوه بر اپلیکیشن باجت؛ پلتفرم وام‌دهی و اعتباری خرد، آرک، پلتفرم بانکداری باز تجارت نمونه‌هایی از محصولات سیمرغ تجارت است. بر اساس اعلام این شرکت ۶۰ هزار تسهیلات خرد از طریق دیجی‌پی در نقطه خرید به واسطه پلتفرم اعتبار و وام‌دهی سیمرغ تجارت به مبلغ ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان اتفاق افتاده است.


تکنوتجارت عضو دیگر تفتا، به عنوان مرکز تخصصی بانک تجارت که برای ورود به اکوسیستم نوآوری و با هدف سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف به‌ویژه فینتک‌ها و فناوری‌های مورد نیاز بانک‌ تجارت ایجاد شده، در این مسیر در کسب‌و‌کارهایی مثل دیجی‌پی، فرابوم، ققنوس، آوای اطمینان، جاده، پی‌بار، لامینگو، بیدک و… سرمایه گذاری کرده است. ای شرکت تا به امروز ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نقدی داشته است.


دیگر شرکت‌های فعال گروه تفتا از جمله تاتا، زفتا، تجارت شایان، داتا و چابک تجارت نیز اقداماتی در راستای تحولات دیجیتال و ایجاد زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه بانکداری انجام داده‌اند که به توسعه بانکداری مدرن بانک تجرات کمک شایانی کرده است.


هلدینگ‌ فناوری بانک تجارت، به نام بانک به کام جامعه
هلدینگهای فناوری و دیجیتالی بانک‌ها به عنوان یکی از مهمترین عوامل تحولات بانکی در دنیا، تاثیر قابل توجهی بر عملکرد بانک و در نهایت جامعه دارد. 


افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها از جمله اساسی‌ترین تاثیرات این هلدینگ‌ها است. بانک‌ها می‌توانند با استفاده از فناوری‌های نوین خدمات بهتر و سریعتر به مشتریان خود ارایه دهند و همین امر سودآوری آنها را نیز افزایش می‌دهد.


افزایش امنیت در تراکنش‌های مالی نیز یکی از دستاوردهای مهم تحولات دیجیتال برای بانک‌ها است. با توجه به اینکه تراکنش‌های مالی از طریق شبکه‌های اینترنتی انجام می‌شود، بانک‌ها باید از راهکارهای امنیتی قوی برای جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات مشتریان خود استفاده کنند.
در این زمینه هلدینگ فناوری و دیجیتالی بانک‌ تجارت توانسته با ارایه راهکارهای امنیتی مطمئن، به مشتریان اعتماد بیشتری منتقل کند.


آنچه که فراتر از خود بانک قابل توجه است این است که تحولات فناورانه بانک‌ها و اقدامات آنها در نهایت به نفع جامعه بوده زیرا بانکداری نوین دسترسی به خدمات بانکی افزایش می‌دهد.
امروزه حجم قابل توجهی از خدمات بانکی از طریق شبکه‌های اینترنتی ارایه می‌شود، بسیاری از افراد در مناطق دورافتاده و یا با دسترسی محدود به خدمات بانکی، امکان استفاده از این خدمات را ندارند، اما اقدامات هلدینگهای فناوری و دیجیتالی بانک‌ها امکان ارایه خدمات بانکی آنلاین به این افراد را می‌دهند.
افزایش شفافیت و کاهش فساد در تراکنش‌های مالی  نیز از دیگر تاثیرات وجود هلدینگهای فناوری و دیجیتالی بانک‌ها است که برای جامعه مفید است. با توجه به اینکه تراکنش‌های مالی از طریق شبکه‌های اینترنتی انجام می‌شود، بانک‌ها قادر به رصد و کنترل تراکنش‌های مالی مشتریان خود هستند. این امر باعث کاهش فساد و افزایش شفافیت در تراکنش‌های مالی می‌شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز