پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
آسانسور شیشه ای همیشه جز محبوب‌ترین انواع بالابرها به حساب می‌آیند که علاوه بر زیبایی فوق‌العاده‌ای که به ساختمان می‌بخشند، بسیار کاربردی هم هستند.
کد خبر: ۶۴۹۴۲

تیتر۲۰- آسانسور شیشه ای همیشه جز محبوب‌ترین انواع بالابرها به حساب می‌آیند که علاوه بر زیبایی فوق‌العاده‌ای که به ساختمان می‌بخشند، بسیار کاربردی هم هستند.

در این مقاله با چند مورد از بلندترین آسانسورهای شیشه ای در جهان آشنا خواهیم شد.

بلندترین آسانسور شیشه ای دنیا

آسانسور بایلونگ در ژانگجیاجی، استان هونان در کشور چین با ۳۲۶ متر ارتفاع، بلندترین، سریع‌ترین و بزرگ‌ترین آسانسور شیشه ای روی زمین است. این آسانسور در منطقه دیدنی وولینگیوان قرار دارد که یک جاذبه طبیعی و گردشگری معروف است قرار دارد. این آسانسور به گردشگران اجازه می‌دهد تا از مناظر خیره‌کننده بالای کوهستان دیدن کنند.

حدود نیمی از این آسانسور شیشه ای در داخل کوه قرار دارد، اما نیمه بالایی آن فضای پانوراما دارد و امکان مشاهده مناظر خیره کننده از اطراف را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

این  آسانسور شیشه ای در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده است. قبل از راه‌اندازی این آسانسور شیشه ای، بازدیدکنندگان مجبور بودند ساعت‌ها در جاده‌های خطرناک رانندگی کنند تا به مناظر دیدنی بالای کوه دسترسی پیدا کتنند. از زمانی که این آسانسور شیشه ای ساخته شده است، گردشگران می‌توانند در کمتر از دو دقیقه به بالای کوه برسند.

یک شرکت آلمانی این آسانسور را ساخته است. این آسانسور که به عنوان آسانسور صد اژد‌ها نیز شناخته می‌شود، با حفر تونل‌ها و شفت‌ها در یکی از ستون‌های ماسه سنگی کوه ساخته شده است. هزینه کل ساخت این آسانسور در آن زمان ۱۸۰ میلیون یوان یا ۲۸ میلیون دلار بود.

این سازه در واقع از سه آسانسور شیشه ای تشکیل شده است که به موازات یکدیگر حرکت می‌کنند. هر آسانسور دو طبقه دارد و ۴۶ مسافر را در خود جای می‌دهد که سرعت آن ۵ متر در ثانیه است. این آسانسور‌ها می‌توانند ۴۰۰۰ مسافر را در ساعت جابجا کنند. قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، روزانه ۱۸۰۰۰ گردشگر با این آسانسور سفر می‌کردند.

جالب است بدانید که بر سر ساخت این آسانسور اختلاف نظر وجود داشت، زیرا این آسانسور در یک مکان طبیعی قرار دارد که جز میراث طبیعی جهانی است. این منطقه سالانه پنج میلیون بازدید‌کننده را به خود جذب می‌کند. کشور چین بیشتر این گردشگران را مدیون وجود همین آسانسور است.

دلیل نصب آسانسور بایلونگ

تا قبل از اینکه این آسانسور شیشه ای راه‌اندازی شود، بسیاری از بازدید کنندگان که به این کوه میرفتند مجبود بودند تا شب را در اقامتگاه‌های بالای کوه بمانند و این موضوع اثرات زیست محیطی مخربی داشت. اما بعد از ساخت آسانسور از آنجایی که بازدیدکنندگان دیگر نیازی به ماندن در کوه برای دیدن مناظر آن ندارند، نیاز به اقامت هم کمتر شده و اثرات زیست محیطی کاهش یافته است.

همچنین، به دلیل در دسترس بودن آسانسور، افراد کمتری به صورت سنتی از کوه بالا ‌می‌روند و به محیط زیست آسیب کمتری وارد می‌شود. واضح است که تأثیر این آسانسور بر محیط زیست مثبت بوده است.

پس از افتتاح آسانسور، به دلیل بروز برخی مشکلاتی فنی و به جهت حفظ ایمنی، مدتی به طور موقت بسته شد.

آسانسور شیشه ای بایلونگ مجهز به ویژگی‌های ایمنی پیشرفته مانند زلزله یاب و سیستم کنترل وزن است. همچنین سیستم عیب‌یابی خودکار در این آسانسور تعبیه شده است.

هزینه استفاده از این آسانسور برای هر دفعه 10.5 دلار است.

در سال ۲۰۱۳، ژان میشل کازانووا صخره‌نورد فرانسوی، از چهارچوب این آسانسور بدون تجهیزات ایمنی در ۶۸ دقیقه بالا رفت!

تعدادی از آسانسورهای شیشه ای معروف جهان

علاوه بر آسانسور بایلونگ چین، تعدادی آسانسور شیشه ای دیگر هم وجود دارد که تجربه جذابی از سفر با آسانسور را به مسافران می‌دهند. در زیر چند مورد از آسانسورهای شیشه ای معروف جهان را مرور می‌کنیم.

 آسانسور جزیره سلطنتی (Skytree Tembo Galleria Elevator), توکیو، ژاپن: این آسانسورها از شیشه‌های بزرگ ساخته شده‌اند و به مسافران این امکان را می‌دهند که از ارتفاع بلند برج اسکایتری و منظره شهر توکیو لذت ببرند.

 آسانسور کنتینگنسکی تاور (Canton Tower), گوانگ‌جو، چین: آسانسورهای این برج از دیواره‌های شیشه‌ای ساخته شده‌اند که به مسافران این امکان را می‌دهند که از ارتفاعات برج و منظره‌های شهر گوانگ‌جو لذت ببرند.

 آسانسور برج توکیو (Tokyo Tower Elevator), توکیو، ژاپن: آسانسورهای این برج از شیشه‌های بزرگ ساخته شده‌اند و به مسافران این امکان را می‌دهند که از ارتفاع برج توکیو و منظره شهر توکیو لذت ببرند.

این آسانسورها برای تجربه یک نمای پانوراما و دیدن منظره‌های زیبا از ارتفاع بالا در جهان بسیار محبوب هستند.

جزئیات آسانسور شیشه ای

دلیل محبوبیت آسانسورهای شیشه ای در جهان جلوه لوکس آنها است که به ساختمان می‌بخشند! با این حال فقط زیبایی این آسانسورها نیست که آنها را معروف کرده، بلکه ایمنی بالای انها نیز زبانزد است.

شیشه استفاده شده در بدنه کابین آسانسور شیشه ای از جنس لمینت نشکن است و بسیار مقاوم هستند. حتی اگر یک در میلیون بدنه این نوع آسانسورها دچار شکستگی شوند، جنس آنها به گونه‌ای است که شیشه خرد نشده و متلاشی نمی‌شود.

با توجه به مکانی که این نوع آسانسورها در آن نصب می‌شوند، سیستم محرک آن نیز متفاوت است. برای آسانسور شیشه ای که ارتفاع پایینی دارد از سیستم هیدرولیک استفاده می‌شود تا آسانسور بالا و پایین برود. اما اگر ارتفاع زیاد باشد، از سیستم گیرلس استفاده می‌شود.

آسانسورهای شیشه‌ای به شدت برای نصب در فضای داخل ساختمان و ویلاها جذاب هستند. همچنین از انجا که امکان دید 360 در این نوع آسانسور فراهم است، برای مجتمع‌های مسکونی، هتل‌ها، مراکز خرید، فرودگاه‌ها و... مناسب هستند.

نصب آسانسور شیشه ای در ایران

چند سالی است که آسانسور شیشه ای در ایران بسیار محبوب شده و بسیاری از ساختمان‌های برند تهران و ایران در حال استفاده از این نوع بالابرها هستند. با این حال از آنجایی که نصب آسانسور شیشه ای نیاز به تخصص و تجربه بالا دارد، مهم است که توسط یک شرکت باتجربه مونتاژ شود.

یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه نصب آسانسور شیشه ای در ایران، شرکت الماس آسانسور است. این شرکت با الگوبرداری از محصولات شرکت KONE محصولات خود را با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا طراحی و اجرا می‌کند.

آسانسورهای شیشه‌ای در ایران بیشتر در ویلاها و فضای داخلی ساختمان‌ها نصب و اجرا می‌شود. نصب آسانسور شیشه ای در ویلاهای شمال کشور هم بسیار رایج است.

با این حال نصب آسانسور پانوراما در ایران فقط مختص به ویلاها نیست و در هتل‌ها و مراکز خرید هم به وفور مشاهده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این نوع آسانسور می‌توانید با کارشناسان شرکت الماس آسانسور تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید./شهر خبر

ارسال نظرات
موضوعات روز