يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزرات راه و شهرسازی اظهار داشت: حدود ۵٣ درصد هزینه‌ها در ساخت ‌واحدها مربوط به مصالح ساختمانی است بنابراین سهم مصالح ساختمانی در ساخت و سازها قابل توجه است.
کد خبر: ۶۵۰۵۰

تیتر۲۰- ابوالفضل نوروزی در نشست تخصصی مدیریت زنجیره تامین مصالح از معدن تا ساخت با اشاره به هزینه‌هاس ساخت نهضت ملی مسکن اظهار داشت: در پروژه نهضت ملی مسکن سیاست وزارت راه و شهرسازی این بود که هزینه‌های ساخت را کاهش دهد و سهم زمین را در هزینه‌ها که در برخی از پروژه‌ها به ۶٠ درصد هم می‌رسد را به صفر رساندیم .

وی با بیان اینکه  ۵٠ هزار هکتار زمین را به پروژه نهضت ملی مسکن را اختصاص دادیم، گفت: اظهارات برخی رسانه‌ها صحیح نیست که سهم زمین را در این پروژه در اولویت اعلام می‌کنند، باید توجه داشت اگر تنها ٢٠ هزار تومان از هزینه ساخت هر متر مسکن در بحث مصالح ساختمانی هم کاهش پیدا کند، در ساخت یک میلیون واحد در سال حدود ٢ هزار میلیارد تومان هزینه‌های ساخت کاهش پیدا می‌کند.

مدیر کل دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازی افزود: موضوع دیگر بحث بیمه و پروانه است. در روزهای اخیر هزینه‌های بیمه و پروانه را کاهش داده‌ایم. 

نوروزی با بیان اینکه یکی از هزینه‌های اصلی در ساخت مسکن مصالح ساختمانی است، اظهار داشت: قیمت مصالح در هزینه‌های تمام شده  ساخت مسکن ارتباط مستقیم دارد. از این رو، با افزایش قیمت مصالح هزینه ساخت هم افزایش بالا می‌رود. حدود ۵٣ درصد هزینه‌ها در ساخت ‌واحدها مربوط به  مصالح  ساختمانی است بنابراین سهم مصالح ساختمانی در ساخت و سازها قابل توجه است.

نوروزی با تاکید براینکه موارد مطرح شده در ارتباط با هزینه‌های ساخت نهضت ملی مسکن غلط است، گفت: هزینه‌های غیر مصالح مانند پروانه، مجوزها و بیمه ٢۵ درصد و هزینه کارگر حدود٢٣ درصد است و سهمی که در این حوزه‌ها اعلام می‌شود، اشتباه است.

وی با اشاره به برابری قیمت فولاد و سیمان داخلی با قیمت جهانی در فروش داخلی تاکید کرد: روز گذشته قیمت‌های جهانی و منطقه را مورد بررسی قرار دادیم و نتیجه این بود که محصولی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، با احتساب مالیات ارزش افزوده و سود خرده فروشی، با قیمت جهانی برابر  است. به این معنا که شرکت‌های فولاد و سیمان از رانت مواد اولیه و انرژی استفاده می‌کنند اما محصول نهایی با نرخ جهانی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

مدیرکل دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: مشکل بورس کالا این است که تولیدکنندگان نمی‌توانند از سبد بورس کالا استفاده کنند. در نتیجه یک شرکت واسطه خرید را انجام می‌دهد و تولیدکننده ناچار است از او خرید را انجام دهد.

نوروزی تاکید کرد: براساس ماده ١٣ قانون جهش تولید مسکن، قیمت مصالح بر عهده وزارت اقتصاد قرار گرفته است. در جلسه شورای عالی مسکن پیشنهاداتی داشتیم که وزارت اقتصاد امکان خرید مصالح ارزان را برای سازندگان مسکن ملی فراهم کند.

همچنین در این نشست حسن تیزمغز،  نماینده وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه معتقدم ظرفیت کشور بیشتر از ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن است، ادامه داد: در اجرای نهضت ملی مسکن از مشکلاتی که با آن  مواجه شدیم، متغیر بودن قیمت مصالح ساختمانی است و  طبق بررسی‌ها قیمت‌ مصالح ساختمانی در بورس کالا بدون دلیل منطقی گران‌تر از قیمت اصلی است.

وی افزود : قیمت مصالح ساختمانی در بورس کالا برابر با نرخ جهانی و برای تجارت است و نباید برای سازندگان داخلی هم کالا با قیمت جهانی ارائه محاسبه شود.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در پروژه نهضت ملی مسکن با بیان اینکه با این وضعیت قیمت‌ها نمی‌توان خانه ارزان قیمت را تولید و به دست مستضعفان برسانیم مگر اینکه شعار بدهیم، گفت: بر اساس بررسی‌ها هزینه ساخت هر متر مربع بین ١٠ تا ٢۵ میلیون تومان است و همین واحد با قیمت ٢۵ تا ۴۵  میلیون تومان به فروش می‌رود. در کشوری مانند عراق وام مسکن٩٠ هزار دلار باسود ١.٨ درصد است؛ ایران که بدتر از عراق نیست و این عدد وام در کویت به ٣٠٠ هزار دلار هم می‌رسد.

تیزمغز درباره مذاکرات با شرکت‌های خارجی برای ساخت مسکن تاکید کرد: با شرکت چینی و بلژیکی مذاکراتی داشتیم و این شرکت‌ها این درخواست را داشتند که زمین را در اختیار آنها قرار دهیم تا با ورود فناوری‌های نوین مصالح و نیروی کار ایرانی مسکن‌سازی کنند./ایلنا

ارسال نظرات
موضوعات روز