پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
براساس آمارها درآمد جهانی صنعت موسیقی برای هشتمین سال متوالی با رشدی معادل ۹درصد به رقمی معادل ۲۶.۲میلیارد دلار رسیده است.
کد خبر: ۶۵۲۰۹

تیتر۲۰- موسیقی یکی از بزرگ‌ترین بازارهای هنر در جهان محسوب می‌شود، زیرا فارغ از زبان، نژاد و جغرافیا می‌تواند مخاطبانی در سراسر گیتی داشته باشد؛ به‌ویژه اینکه با توسعه فناوری‌های نوین، دسترسی به تولیدات جدید روزبه‌روز آسان‌تر می‌شود.

همین موضوع موجب شده رشد برخی کشورها در سال‌های اخیر در زمینه بازار موسیقی متحول شود. براساس آمارهای منتشرشده فدراسیون بین‌المللی صنعت فونوگراف (IFPI) سال گذشته میلادی درآمد جهانی صنعت موسیقی برای هشتمین سال متوالی با رشدی معادل ۹درصد به رقمی معادل ۲۶.۲میلیارد دلار رسیده است.

در گزارش مربوط به IFPI، میزان درصد رشد هرکدام از بخش‌های جهان به تفکیک این‌گونه آمده که بیشترین رشد مربوط به جنوب قاره آفریقا با رشد ۳۴.۷درصدی است و پس از آن کشورهای آمریکای لاتین شاهد رشد ۲۵.۹درصدی بوده‌اند. سومین جایگاه هم در اختیار شمال قاره آفریقا به همراه خاورمیانه با ۲۳.۸درصد است و پس از آن آسیا با رشد ۱۵.۴درصدی بازار موسیقی، جایگاه چهارم را تجربه کرده است.

از سوی دیگر قاره اقیانوسیه (استرالیا) با رشد ۸.۱درصدی جایگاه پنجم و پس از آن قاره سبز با ۷.۵درصد رشد رتبه ششم و آمریکای شمالی به همراه کانادا با رشد ۵درصدی جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده‌اند. جالب توجه این است که قاره‌ای که در گذشته از آن با عنوان مهد موسیقی یاد می‌شده در سال گذشته میلادی آخرین رتبه رشد بازار موسیقی را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر مقایسه بخش‌های مختلف این بازار نشان می‌دهد که بخش دیجیتال بازار موسیقی طی سنوات اخیر همواره در مدار صعودی قرار داشته و استریم‌ (سامانه‌های پخش آنلاین) همچنان فرمت غالب در سطح جهان است.  با وجود رشد چشمگیر دیگر کشورها، آمریکا همچنان بزرگ‌ترین گردش مالی در زمینه فروش موسیقی را دارد. دومین بازار جهانی موسیقی پس از ایالات متحده در اختیار کشور ژاپن با گردش مالی ۳۰۷میلیارد ین است که برای اولین بار در ۴ سال گذشته معادل ۲.۴میلیارد دلار به دست آورده است.

نقش کرونا

کارشناسان انجمن صنعت ضبط موسیقی ژاپن (RIAJ) با اشاره به آمارهای سال ۲۰۲۲ میلادی معتقدند معادلات بازار موسیقی در این کشور اگرچه تا قبل از سال ۲۰۱۹ میلادی براساس فروش نسخه‌های فیزیکی شکل ‌گرفته بود، اما واقعیت امر این است که همه‌گیری کرونا و گسترش محدودیت‌ها حتی مسن‌ترهای کشور ژاپن را هم به این موضوع وادار کرد که برای گوش کردن به موسیقی موردعلاقه خود از پلتفرم‌ها استفاده کنند و رفته‌رفته سبک تقاضای بازار موسیقی در این کشور شکل متفاوتی به خود گرفت.

اکنون در آخرین آمارهای ارائه‌شده، بازار موسیقی در این کشور به فروش دیجیتالی وابسته شده و نقش فروش فیزیکی آلبوم کمرنگ شده است. بنابراین اگرچه خدمات توزیع دیجیتال موسیقی ژاپن در سال ۲۰۲۲ تنها ۳۴درصد بوده و این کشور در رتبه‌بندی بازارهای بین‌المللی عقب مانده است، اما همه‌گیری ویروس COVID-۱۹ به تغییر روند بازار موسیقی دیجیتال ژاپن در جهت صعودی کمک کرده است./دنیای اقتصاد

برچسب ها: صنعت موسیقی رشد
ارسال نظرات
موضوعات روز