سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 07
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
رپرتاژ آگهی//

تفاوت تتر ERC20 و TRC20

تیتر20 - بسیاری از کاربرانی که تازه وارد حوزه کریپتو شده‌اند، هنگام مواجه با شبکه‌های مختلف تتر (USDT) نظیر TRC20 و ERC20 دچار سردرگمی می‌شوند. در این مطلب ضمن معرفی اجمالی و مقایسه تتر ERC20 و TRC20، نحوه خرید آن روی هر کدام از این بلاک چین‌ها را آموزش می‌دهیم.

تتر ERC20 چیست و چه تفاوتی با تتر TRC20 دارد؟

پیش از پاسخ به این سوال، ابتدا باید با ماهیت استیبل کوین تتر به‌عنوان یک «توکن» آشنا شوید. توکن یک نوع ارز دیجیتال است که شبکه اختصاصی خود را ندارد و با استفاده از قابلیتی به‌نام قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت (Smart Contract) روی شبکه‌هایی که به آن مجهز هستند، عرضه می‌شود.

مثلا شبکه بیت کوین دارای قابلیت توسعه قرارداد هوشمند و برنامه‌نویسی برای صدور توکن‌های مختلف نیست، به همین خاطر، توسعه‌دهندگان نمی‌توانند توکن رمز ارزی خود را روی آن منتشر کنند. اما شبکه‌هایی نظیر اتریوم، ترون، بایننس اسمارت چین، پالیگان، سولانا و بسیاری دیگر، به قابلیت اسمارت کانترکت مجهز بوده و امکان صدور و انتشار توکن‌های دیجیتال را فراهم کرده‌اند.

ارز تتر یا نماد USDT نیز یک استیبل کوین و توکنی دارای ارزش ثابت 1 دلاری است که شبکه اختصاصی برای خود ندارد. بنابراین تتر هم مانند دیگر رمز ارزهای این گروه، با استفاده از قابلیت قراردادهوشمند روی شبکه‌های مختلف منتشر شده است. حالا برخی از این شبکه‌ها دارای یک استاندارد عرضه توکن مختص به‌خود هستند. مثلا در شبکه اتریوم، این استاندارد ERC20 و در شبکه ترون، این استاندارد TRC20 نام دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تفاوت اصلی بین تتر ERC20 و تتر TRC20، در شبکه تحت فعالیت آن است؛ تتر ERC20روی اتریوم و تتر TRC20 روی ترون کار می‌کند.

از دیگر تفاوت‌های بین این دو شبکه، آدرس دریافت (Receive) آن‌ها است. اگر کیف پول ارز دیجیتال‌تان را باز کرده و آدرس دریافت تتر ERC20را با آدرس دریافت تتر TRC20 مقایسه کنید، متوجه این موضوع خواهید شد؛ آدرس تتر ERC20 اتریوم با "0x" آغاز می‌شود و آدرس تتر TRC20 ترون با حرف "T" آغاز می‌شود. مثلا در زیر، یک نمونه از این آدرس‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • نمونه آدرس USDT روی اتریوم: 0x58b704065B7aFF3ED351052f8560019E05925023
  • نمونه آدرس USDT روی ترون: TB1HEc13iJRwMv36cfd2wRMZWyhKutNdzK

تفاوت بعدی، مربوط به کارمزدهای هر شبکه است. برای ارسال تتر ERC20 روی اتریوم باید ارز دیجیتال ETH در کیف پول خود جهت پرداخت کارمزد تراکنش آن داشته باشید. برای ارسال تتر TRC20 روی ترون نیز به رمز ارز TRX نیاز دارید. بنابراین پیش از ارسال USDT روی هر کدام از این شبکه‌ها، باید به خرید ETH یا TRX و ارسال آن به کیف پول ارز دیجیتال‌تان بپردازید. علاوه بر این، معمولا کارمزد تراکنش‌ها در بلاک چین ترون بسیار ارزان‌تر از شبکه اتریوم است، به همین خاطر بسیاری از کاربران، خرید و فروش USDT روی ترون را ترجیح می‌دهند.

آموزش خرید تتر ERC20 و TRC20

برای خرید USDT ابتدا باید یک کیف پول ارز دیجیتال سازگار با شبکه مورد نظر خود را ساخته و سپس از یک صرافی ارز دیجیتال استفاده نمایید.

نصب والت اتریومی یا ترونی

همانطور که احتمالا می‌دانید، امروزه اکثر کیف پول‌های ارز دیجیتال به‌صورت «مالتی کوین» یا چند ارزی هستند، به این معنا که از بلاک چین‌ها و کوین و توکن‌های مختلف پشتیبانی کرده و امکان ذخیره‌سازی هزاران رمز ارز در آن‌ها وجود دارد. مثلا تراست والت (Trust Wallet) یکی از این کیف پول‌هاست که از هر دوی شبکه اتریوم و توکن‌های ERC20 و همچنین ترون و توکن‌های TRC20  آن‌ها پشتیبانی می‌کند.

برای نصب تراست والت روی گوشی موبایل، عبارت "Trust Wallet" را در گوگل پلی یا اپ استور جستو کرده یا با مراجعه به وبسایت رسمی آن به آدرس trustwallet.com، نسخه مورد نظر خود را دانلود نمایید. دقت داشته باشید که آدرس وبسایت رسمی درست باشد و وارد وبسایت‌های جعلی نشده باشید.

پس از نصب و راه‌اندازی ولت، باید آدرس تتر خود روی هر کدام از این شبکه‌ها را پیدا کنید. برای این کار کافی است عبارت "USDT" را در تراست والت جستجو کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در دو گزیه اول روبروی نماد تتر، عبارت "ERC20" و "TRC20" نشان داده شده است. با روش کردن چراغ روبروی هر کدام، آیکن تتر مورد نظر به صفحه اصلی رمز ارزهای شما در تراست والت اضافه خواهد شد.

تفاوت تتر ERC20 و TRC20

حال برای ارسال و دریافت USDT روی هر کدام از این شبکه‌ها، باید از آدرس همان شبکه نیز استفاده نمایید.

انتخاب صرافی

در مرحله بعد، باید از یک صرافی ارز دیجیتال برای خرید تتر استفاده نمایید. در حال حاضر صرافی‌های خارجی و ایرانی زیادی برای خرید USDT وجود دارند که در این میان، صرافی ایرانی بیت 24 (bit24.cash) یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. بیت24 کار خود را در سال 98 آغاز کرد و در حال حاضر علاوه بر تتر، از بیش از 550 ارز دیجیتال دیگر نیز پشتیبانی می‌کند.

برای خرید سریع و معامله ارزهای دیجیتال در این صرافی نیازی به احراز هویت نیست و صرفا با ثبت نام در آن قادر به تکمیل خرید خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهید بود. علاوه بر این، معاملات حرفه‌ای یکی از ویژگی‌های جدید صرافی بیت24 است که بازارهای تتری و ریالی بیش از 100 رمز ارز را ارائه کرده است. علاوه بر خرید آنی، در این بازارها می‌توان به سفارش‌گذاری لیمیت، استاپ و OCO پرداخت.

پس از ثبت نام در بیت 24، وارد صفحه تتر شده و مبلغ مورد نظر خود برای خرید را وارد کنید. در مرحله بعد، آدرس کیف پول شخصی خود را در که در بخش قبل ساختید وارد کنید. بیت24 در کمترین زمان ممکن سفارش شما را پردازش کرده و USDTها را برایتان ارسال می‌کند. علاوه بر این، این صرافی به یک ولت داخلی مجهز است که با خرید و نگهداری رمز ارزهای خود در آن، از پرداخت کارمزد شبکه معاف خواهید شد.

نکته مهم در خصوص ارسال و دریافت تتر روی هر کدام از این بلاک چین‌ها، یکسان بودن شبکه تحت انتقال و آدرس والت مقصد است. مثلا اگر تتر شما از نوع ERC20 باشد و سهوا هنگام ارسال آن از کیف پول شخصی برای فرد دیگر یا صرافی ارز دیجیتال، شبکه TRC20 را انتخاب یا آدرس والت مقصد مبتنی بر TRC20 را وارد کنید، احتمال گم شدن رمز ارزهایتان وجود دارد. بنابراین به این نکته بسیار دقت کنید.

 

 

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و پایگاه خبری تیتر20 در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز