پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
بررسی روند شش ماهه صادرات محصولات لبنی که توسط واحد پژوهش انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تهیه شده، نشان می‌دهد طی این مدت تولید‌کنندگان صنعت لبنیات در مجموع ۲۸۱ هزار و ۴۵۰ تن محصول صادر کرده‌اند
کد خبر: ۶۵۶۲۵

تیتر۲۰- صنعت لبنیات همواره یکی از شاخه‌های اصلی صنایع غذایی کشور و پیشرو در زمینه صادرات بوده است که نقش مهمی‌ در صادرات محصولات غذایی و برندهای ایرانی بر عهده دارد. بررسی روند شش ماهه صادرات محصولات لبنی که توسط واحد پژوهش انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تهیه شده، نشان می‌دهد طی این مدت تولید‌کنندگان صنعت لبنیات در مجموع ۲۸۱ هزار و ۴۵۰ تن محصول صادر کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۷.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی زیربخش‌های این صنعت نشان می‌دهد در این مدت محصول شیر و خامه با 17.7 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل و رسیدن به 62.6 هزارتن اولین محصول لبنی صادراتی بر حسب حجم است که 22.27 درصد از مجموع حجم صادرات را به خود اختصاص داده است ، پس از آن دوغ و کفیر با 56.1 درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به  59.3هزارتن در رتبه دوم قرار دارد که  21.1 درصد از مجموع حجم صادرات را دربرمی‌گیرد و در نهایت شیرخشک صنعتی با 21.6 درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به 56.8 هزارتن در رتبه سوم قرار دارند و 20.19 درصد از مجموع حجم صادرات را شامل می‌شود.

در بین محصولات لبنی بیشترین افزایش در حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب به محصولات دوغ و کفیر با 56.1 درصد افزایش، شیرخشک اطفال با 43.1 درصد افزایش و شیرخشک صنعتی با 21.6درصد افزایش اختصاص یافته است. همچنین  بیشترین کاهش در حجم صادرات به ترتیب به محصولات شیر و خامه غلیظ شده با 36.2 درصد کاهش، پودر آب پنیر  با 9.8 درصد کاهش و بسون دلار صادرات محصولات لبنی کشور بوده است که نسبت به مدت مشابه سال 1401 به میزان 16.4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: در 6 ماه نخست سال 1402  محصول شیر خشک صنعتی با 24.2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل و رسیدن به 148.6 میلیون دلار اولین محصول لبنی صادراتی برحسب ارزش است که 38.98 درصد از مجموع ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است، پس از آن شیر و خامه با 23.1 درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به 65.7 میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد که  17.24 درصد از مجموع ارزش صادرات را دربرمی‌گیرد و در نهایت پنیر با 8.2 درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به 63.54 میلیون دلار در رتبه سوم قرار دارد و 16.67 درصد از مجموع ارزش صادرات را شامل می‌شود.

مقایسه صادرات ماهانه لبنیات بر اساس حجم و ارزش در 6 ماه نخست دو سال اخیر نشان می‌دهد با معیار حجم، در 6 ماه نخست سال 1402 مجموع صادرات لبنیات نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 17.3 درصد افزایش داشته است. همچنین در خرداد ماه 1402 بیشترین افزایش حجم صادرات ماهانه را نسبت به ماه مشابه سال قبل با 35.1 درصد افزایش داشته‌ایم. اما بر اساس ارزش در نیمه اول امسال مجموع صادرات لبنیات نسبت به مدت مشابه سال 1401 به میزان 16.4 درصد افزایش داشته و باز هم در خرداد ماه 1402 بیشترین افزایش ارزش صادرات ماهانه را نسبت به ماه مشابه سال قبل با 36 درصد شاهد بوده‌ایم.

گمرکات اصلی کشور بر اساس حجم و ارزش صادرات

بر اساس این گزارش در 6 ماه نخست سال  1402 مجموعا از 61 گمرک کشور صادرات لبنیات داشته‌ایم که نسبت به 6 ماه نخست سال 1401 به تعداد این گمرکات 5 مورد اضافه شده است. بر اساس حجم صادرات گمرک منطقه ویژه اقتصادی نوشهر در رتبه اول قرار دارد و 17.7 درصد صادرات کشور برحسب حجم از این گمرک صورت می‌گیرد، گمرک غرب تهران با 42 درصد افزایش حجم صادرات در 6ماه نخست سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 از جایگاه سوم به جایگاه دوم رسیده است و 13.3 درصد از حجم صادرات لبنیات کشور از این گمرک انجام می‌شود.

گمرک اصفهان با 17 درصد کاهش در حجم صادرات در 6ماهه 1402 نسبت به 6 ماهه 1401 از جایگاه دوم در 6ماهه نخست سال 1401 به جایگاه چهارم در 6 ماهه نخست سال 1402 نزول داشته است و 8.7 درصد حجم صادرات لبنیات کشور از این گمرک انجام می‌شود (در 6 ماهه نخست سال 1401 سهم این گمرک از صادرات لبنیات بر حسب حجم 12.3 درصد بوده است) و در نهایت گمرک مشهد با 13 درصد افزایش حجم صادرات در 6 ماهه نخست 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 از رتبه چهارم به رتبه سوم رسیده است و در 6ماهه نخست سال 1402 به میزان 9.7 درصد از حجم صادرات لبنیات به این گمرک تعلق دارد.

بر اساس ارزش صادرات نیز گمرک منطقه ویژه اقتصادی نوشهر در رتبه اول قرار دارد و 18.3 درصد صادرات کشور برحسب ارزش متعلق به این گمرک است، گمرک غرب تهران با 40.5 درصد افزایش ارزش صادرات در 6ماهه نخست سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 از جایگاه سوم به جایگاه دوم رسیده است و 16.1 درصد صادرات لبنیات کشور بر حسب ارزش از این گمرک انجام می‌شود. گمرک اصفهان با 24.3 درصد کاهش در صادرات لبنیات برحسب ارزش در 6ماهه 1402 نسبت به 6 ماهه 1401 از جایگاه دوم به جایگاه سوم نزول داشته است، 11.4 درصد صادرات لبنیات کشور بر حسب ارزش از این گمرک انجام می‌شود (در 6 ماهه نخست سال 1401 سهم این گمرک از صادرات لبنیات بر حسب ارزش 17.5 درصد بوده است) و در نهایت گمرک مشهد با 10.1 درصد افزایش صادرات بر حسب ارزش در 6 ماهه نخست 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 در جایگاه چهارم قرار دارد./دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
موضوعات روز