پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      

«مهربانی» در قالب قرض الحسنه بانک ملی

 

تیتر20 - پرداخت وام‌های خرد یکی از خواسته‌های دولت از بانک‌ها برای گردش نقدینگی در سطح خانوار و کسب و کارهای خرد است.

به تازگی وزیر اقتصاد و دارایی اظهار امیدواری کرد که وام‌های خرد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان که گره گشای هزینه‌های زندگی روزمره هستند، سریعتر پرداخت شوند و بانک مرکزی هم ابلاغیه‌ای را در این زمینه داشته باشد.

بانک مرکزی در تیر ماه ۱۴۰۲ از دیده شدن سهم تسهیلات خرد در ترازنامه بانک‌ها خبر داده بود. افزایش رقم تسهیلات خرد از ۲۰۰ به ۳۰۰ میلیون تومان هم در راستای همین اقدام بانک مرکزی انجام شده است.

بانک‌هایی که تسهیلات خرد بیشتری را پرداخت می‌کنند، می‌توانند ترازنامه خود را رشد دهند. دلیل این اقدام تاثیر مثبت‌تر تسهیلات خرد در ترازنامه بانک هاست. اینگونه تسهیلات معوقات کمتری در شبکه بانکی به جا می‌گذارند.

در مقابل تسهیلاتی که به بنگاه‌ها و بخش‌های حقوقی پرداخت می‌شوند، حجم زیادی از مطالبات جاری را به شبکه بانکی تحمیل می‌کنند. در این میان، تسهیلات خرد قرض الحسنه، مشتریان بیشتری نسبت به وام‌های بلندمدت با سود ۲۳ درصد دارند. طرح مهربانی بانک ملی حالا هر یک از بانک‌ها تلاش می‌کنند که به جذابیت‌های طرح‌های قرض الحسنه خود بی‌افزایند و آن‌ها را در بازار اعطای اعتبارات خرد رقابت پذیرتر کنند.

در این میان، برخی بانک‌ها تعداد ضامن‌ها را کمتر و کمتر می‌کنند تا افراد بتوانند بر روی گردش حساب خود راحت‌تر وام دریافت کنند؛ به ویژه اینکه فراهم ساختن ضامنی که شغل معتبر هم داشته باشد یا بازنشسته دستگاه‌های دولتی باشد بسیار سخت است.

«بانک ملی» هم در همین راستا آستین بالا زده و از وام جدید ۳۰۰ میلیون تومانی در قالب طرح مهربانی رونمایی کرده است.

این وام با یک ضامن و کارمزد ۴ درصد به حساب مشتریان واریز می‌شود. متقاضیان باید ۱ تا ۱۲ ماه سپرده‌گذاری داشته باشند تا امتیاز لازم را بر اساس مدت سپرده‌گذاری و مدت بازپرداخت دریافت کنند. ثبت نام وام ۳۰۰ میلیونی برای دریافت وام مهربانی باید به شکل حضوری یا از طریق سامانه «بام» افتتاح حساب کنید.

افتتاح حساب از طریق سامانه آسان است. می‌توانید با نصب برنامه تلفن همراه «بام» آن را انجام دهید. حتی افرادی که در بانک ملی حساب دارند هم می‌توانند ورود خود به طرح مهربانی را با برنامه همراه بام ممکن کنند. طراحان برنامه بام می‌گویند در کمتر از ۳ دقیقه امکان احراز هویت، افتتاح حساب و… وجود دارد و کل کار هم پیچیده نیست.

زمان بازپرداخت وام بانک ملی برای محاسبه زمان بازپرداخت از ترکیب آن با مدت سپرده‌گذاری استفاده می‌کند؛ به این معنی که هرچه مدت سپرده‌گذاری (بین ۱ تا ۱۲ ماه) بیشتر و دوره بازپرداخت (۶ ماه تا ۶۰ ماه) کوتاه‌تر باشد، مبلغ تسهیلات هم بیشتر می‌شود.

برای مثال اگر بخواهید صرفا ۱ ماه سپرده‌گذاری کنید و بازپرداختتان را ۶۰ ماهه انجام دهید، بیشتر از ۵ میلیون تومان وام دریافت نمی‌کنید اما اگر بخواهید به ازای ۱ ماه سپرده‌گذاری بازپرداختتان را ۶ ماهه تنظیم کنید تا ۴۰ میلیون تومان هم قادر به دریافت تسهیلات مهربانی هستید.

ایده آل‌ترین حالت این است که ۱۲ ماه سپرده‌گذاری را ۶ ماهه برگردانید. در این وضعیت تا ۳۷۰ میلیون تومان وام هم دریافت می‌کنید. در قالب سپرده‌گذاری‌های ۲ ماهه هم امکان دریافت تسهیلات بین ۱۰ تا ۷۰ میلیون تومان هم وجود دارد؛ به این معنی که اگر بازپرداخت ۶۰ ماهه داشته باشید، ۱۰ میلیون تومان و چنانچه بازپرداخت ۶ ماهه را انتخاب کنید، بیشترین مبلغ را دریافت می‌کنید. در قالب سپرده‌گذاری‌های سه ماهه، بین ۱۶ تا ۱۰۰ میلیون تومان، در قالب سپرده‌گذاری‌های ۴ ماهه بین ۲۱ تا ۱۳۰ میلیون تومان و در قالب سپرده‌گذاری ۵ ماهه بین ۲۶ تا ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنید. وعده بانک مرکزی برای وام‌های ۴ درصد طبق اعلام بانکی مرکزی، مانعی بر سر راه پرداخت تسهیلات ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی وجود ندارد؛ حتی برخی بانک‌ها مایل به راه اندازی صندوق‌های قرض الحسنه خود هستند تا اعتبارات این بخش در ردیف‌های شفاف توزیع شوند. در همین حال بانک مرکزی وعده داده که کارمزد وام‌های قرض الحسنه با روش جدیدی محاسبه خواهد شد تا تامین مالی خرد ارزان‌تر تمام شود. در نتیجه وام‌هایی با مبالغ بالاتر هم جذاب می‌شوند. برای مثال وام‌های طرح مهربانی بانک ملی، در سپرده‌گذاری‌های ۶ ماهه به ۳۲ تا ۱۹۰ میلیون تومان می‌رسند.

در نتیجه با بازپرداخت ۶ ماهه، وام ۱۹۰ میلیون تومانی به صرفه‌تر می‌شود. البته اعمال این روش محاسبه کارمزد قرض الحسنه در مرحله آزمایشی قرار دارد اما با نهایی شدن آن، مشتریان بیشتری به اینگونه وام‌ها روی می‌آوردند. در گذشته بانک‌ها تمایل چندانی به مشارکت در طرح‌های قرض الحسنه نداشتند چرا که فشار بانک مرکزی متوجه ترازنامه‌های آن‌ها بود.

وام‌های بلندمدت به بخش‌های حقوقی هم معوقات زیادی داشتند اما شرط جذب سپرده به ازای پرداخت تسهیلات، شرایط بهتری برای بانک و مشتری ایجاد می‌کند. بانک ملی شرط انتقال امتیاز را هم در طرح مهربانی در نظر گرفته است. در مجموع امکان دریافت تسهیلات از بین ۵ تا ۳۷۰ میلیون تومان وجود دارد.

شروط وام ۲۰۰ تا بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در این بین اگر بخواهید وامی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی طرح مهربانی را دریافت کنید باید در یکی از این قالب‌ها بگنجد: سپرده‌گذاری ۷ ماهه با بازپرداخت ۶ ماهه، سپرده‌گذاری ۸ ماهه با بازپرداخت ۶ و ۱۲ ماهه، سپرده‌گذاری ۹ ماهه با بازپرداخت ۶ و ۱۲ ماهه، سپرده‌گذاری ۱۰ ماهه با بازپرداخت ۱۲ ماهه، سپرده‌گذاری ۱۱ ماهه با بازپرداخت ۱۲ ماهه و سپرده‌گذاری ۱۲ ماهه با بازپرداخت ۱۸ ماهه. برای مثال اگر بخواهید کمترین رقم وام در بین مبالغ ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان، یعنی ۲۰۸ میلیون را دریافت کنید، باید سپرده‌گذاری ۸ ماهه با بازپرداخت ۱۲ ماهه یا سپرده‌گذاری ۱۲ ماهه با بازپرداخت ۱۸ ماهه را انتخاب کنید.

برای دریافت تسهیلات بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هم چهار قالب پیش بینی شده است: سپرده‌گذاری ۱۰ ماهه با بازپرداخت ۶ ماهه، سپرده‌گذاری ۱۱ ماهه با بازپرداخت ۶ ماهه و سپرده‌گذاری ۱۲ ماهه در بازپرداخت‌های ۶ و ۱۲ ماهه.

ارسال نظرات
موضوعات روز