پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در مسیر توسعه زنجیره ارزش در حرکت است .  
کد خبر: ۶۵۸۷۲

تیتر20 -  توسعه با نگاه ایجاد ارزش افزوده ، منجر به توسعه سبد محصولات و تنوع آن می شود. شاید یکی از اصلی ترین دلایل برای توسعه زنجیره ارزش فولاد، ایجاد ارزش افزوده بیشتر است.  درواقع سیاست تک محصولی چندان سیاست موفقی برای خلق ثروت نخواهد بود و همین موضوع باعث شد تا شرکت های معدنی در نهضت فرآوری حضور پررنگی داشته و با ایجاد واحدهای فرآوری به سراغ احداث واحدهای فولادی نیز بروند.  

در این بین  شرکت های فولادی یا زیرمجموعه شرکت های بزرگ معدنی نیز که تا کنون به تولید تک محصولی مشغول بوده اند  به توسعه زنجیره ارزش روی آورده اند. 
شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌ گهر از زیرمجموعه های شرکت معدنی و صنعتی گل گهر جزو مجموعه هایی است که به  تک محصولی اکتفا نکرده و توسعه را با در دستور کار خود قرار داده است. این شرکت با تمرکز بر تولید آهن اسفنجی  به تولید کننده مواد اولیه برای واحدهای فولادی می پردازد که همین موضوع باعش شده است که بالا و پایین شدن قیمت این محصول به  میزان درآمد شرکت اثر گذار باشد. 


از سویی دیگر وضع برخی قوانین مثل وضع عوارض صادراتی یا همچنین اشتهای بازارمی تواند ریسک تولید را افزایش دهد و چالش های انرژی نیز تولید آهن اسفنجی را تحت شعاع قرار دهد. بر این اساس بررسی اثرات آن باعث شد تا این مجموعه به سراغ استراتژی های بلند مدت و توسعه زنجیره ارزش برود.


چشم ‌اندازهای بلند مدت برای تولید محصولات فولادی خاص و افزایش ظرفیت تولید آهن‌اسفنجی تا 6 میلیون تن در سال  از استراتژی های این مجموعه است اما این شرکت با انجام تحقیقات بازار و حصول اطمینان از نیاز مشتریان و حلقه‌ های پایین ‌دستی و وابسته، پروژه فولاد سازی و احیای مستقیم را در دستور کار قرار داده است و تلاش می کند تا سهم خوبی از صنعت فولاد کشور را از آن خود کند. 

به هر حال ورود به هنگام به توسعه زنجیره ارزش می تواند بازاریابی در سال های پیش رو و در زمان بهره برداری از این طرح ها را تسهیل کند. 
از سویی دیگر این مجموعه در طرح های توسعه ای خود با نیم نگاهی به تغییرات جهانی صنعت فولاد به دنبال سرعت بخشیدن به توسعه زنجیره ارزش است. 


به عنوان مثال استقرار تکنولوژی هایی در راستای تولید فولاد سبز از مهمترین موضوعاتی است که باید در طرح های توسعه ای به آن توجه شود. درواقع نمی توان در سال های آینده شاهد تولید شمش فولاد و... بود و از محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر غافل ماند واین موضوع باید در دستور کار شرکت ها قرار گیرد.


از سویی دیگر این مجموعه در استراتژی خود باید به تامین مواد اولیه، انرژی  و دیگر زیرساخت ها از جمله حمل و نقل نیز توجه ویژه داشته باشد. درواقع با توجه به روندی که این مجموعه در توسعه داشته امروز هم سرعت اجرای طرح ها و هم میزان سرمایه گذاری آن افزایش پیدا می کند اما این رویکرد می تواند این مجموعه را از رویکرد تک محصولی نجات دهد. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز