دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد؛
منطقه آزاد ماکو به دلیل قرار گرفتن در محور مواصلاتی بین ایران، ترکیه و اروپا و همچنین بهره مندی از ظرفیت های کریدورهای شمال جنوب و شرق و غرب توانسته ۲۰۰۰ ناوگان را فعال کند و به همین منوال لجستیک رمز رشد تجاری ماکو شده است.
کد خبر: ۶۶۲۲۰

تیتر ۲۰- مطالعات طرح راهبردی منطقه آزاد ماکو، حکایت از این دارد که لجستیک به عنوان هسته پیشران و کسب و کار محوری منطقه آزاد ماکو شناسایی شده، زیرا منطقه آزاد ماکو به سبب قرار گرفتن در کریدور مواصلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب از جمله مناطق استراتژیک محسوب می‌شود. بر همین اساس طبق نتایج مطالعات اقتصادی در افق این طرح سهم بیش از 30 درصدی از تولید ناخالص داخلی منطقه را به خود اختصاص خواهد داد.


در واقع قرار گرفتن مرز بازرگان به عنوان مهمترین مرز زمینی ایران با کشورهای ترکیه و عراق به نوعی دروازه ارتباطی کشور با اروپا خوانده می شود و وجود مراکز لجستیکی متعدد و حجم بالای ترانزیت از این منطقه که شامل فعالیت نزدیک به 700 شرکت حمل و نقل داخلی و بین‌المللی است و منجر به تردد روزانه 1000کامیون، تخلیه و بارگیری روزانه صدها تن کالا درگمرک، وجود بیش از 2000 ناوگان حمل و نقل و اشتغال حدود 6000 نفر این منطقه شده بسیار مورد توجه سیاست گذاران اقتصادی قرار بگیرد، چراکه ظرفیت بالایی در ترانزیت کشور و صادرات دارد.


با توجه به توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای منطقه و حل و فصل چالش های سیاسی با کشور آذربایجان و تلاش ترکیه برای ارتباط با شرق آسیا، منطقه آزاد ماکو می تواند نقش موثری در پیشبرد معادلات اقتصادی و تجاری کشور داشته باشد، اما این مسئله نیازمند استانداردسازی و توسعه راه‌ها و جاده‌های منطقه و تسهیل فعالیت شرکت های تجاری است تا بتوان موجب ایفای نقش بهتر ماکو در ترانزیت منطقه شد.


باتوجه به موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ماکو به لحاظ مسیر صادرات زمینی، ایران می تواند محصولات پتروشیمی خود را از گمرک بازرگان به ترکیه و حتی کشورهای اروپایی در مسیر غرب و روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس در شمال صادرات کند و حتی مزیت‌های قانونی و منحصربفرد، منطقه آزاد ماکو به صرفه اقتصادی سرمایه گذار کمک می کند تا بخشی از فعالیت های مولد خود را به این منطقه منتقل کنند.


از طرف دیگر ایران به پیمان های بین المللی منطقه ای پیوسته و ظرفیت‌های اقتصادی منطقه آزاد ماکو می‌تواند عاملی در توسعه مراودات کشورهای مشترک‌المنافع با ایران باشد. در همین راستا چند ماه پیش بورس کریم اف رییس شورای بین دولتی مدیریت راه کشورهای مشترک‌المنافع سفری به منطقه آزاد ماکو داشتند و این موضوع می تواند بستری برای حل و فصل شدن موانع کریدور شمال جنوب هم شود.


هرچند نباید فراموش کرد که تاکنون گستردگی جغرافیایی این منطقه و عدم زیرساخت مناسب یکی از مهمترین دلایل برای عدم رغبت سرمایه گذاران بوده  است و با تکمیل زیرساخت های سفر مانند راه ها، هتل ها  توجه ویژه به بخش گردشگری نیر می‌تواند منطقه آزاد ماکو را مورد توجه قرار دهد.


در ابتدای سال ۱۴۰۲، ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری در حوزه صنعت، کشاورزی، معدن و گردشگری در منطقه آزاد ماکو رونمایی شد و از آنجایی که همه مجوزها بی‌نام صادره شده بود سرمایه‌گذار می توانستند با اضافه کردن نام خود کار را شروع کنند و این مسأله به رشد سرمایه گذاری در این منطقه کمک کرده است و حتی باعث شده که در شش ماهه نخست سال جاری ماکو بیشترین تراز مثبت تجاری را در بین سایر مناطق داشته باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز