پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
فعالیت‌های پرشمار گروه مالی گردشگری در حوزه مسئولیت اجتماعی، بیانگر تعهد به این آموزه مدیریتی و اقتصادی توسعه‌نگر است که بنگاه‌های اقتصادی موفق، فراتر از منفعت مادی، بهبود کیفیت زندگی جامعه را نیز جزئی از کسب‌وکار خویش می‌دانند.
کد خبر: ۶۶۴۵۷

تیتر 20- در حالی که طبق آمار سازمان بهزیستی، حدود 8 تا 15 درصد افراد جامعه، دچار معلولیت هستند و آمارهای غیررسمی بیانگر بیش از 1.5 میلیون معلول ذهنی است و حمایت چندانی از این قشر نمی‌شود، «گروه مالی گردشگری»، از معدود بنگاه‌های اقتصادی فعال در بخش خصوصی است که به‌زیستن معلولان در این بزنگاه حساس اقتصادی را نه فقط ماموریت سازمان بهزیستی، بلکه مسئولیت اجتماعی خویش می‌داند. 


شاید در نگاه اول بین مراکز توانبخشی و  نگهداری معلولان با بنگاه‌های مالی و اقتصادی، پیوند چندانی احساس نشود، زیرا هرکدام ظاهرا دنیای متفاوتی را تجربه می‌کنند. اولی بر اساس هرم معروف آبراهام مزلو، یعنی سلسله مراتب نیازها، به دنبال تامین نیازهای فیزیولوژیک، اولیه و حداقلی حدود 10 میلیون معلول در ایران است؛ معلولانی که فقط بانک اطلاعاتی حدود 1.5 میلیون نفر آنها در سازمان بهزیستی ثبت شده و معلولانی که بیش از 1.5 میلیون نفر آنها، ذهنی و نیازمند توان‌بخشی، امکانات و حمایت ویژه هستند و دومی، یعنی بنگاه اقتصادی در پی تعالی سازمانی، سودآوری و کسب جایگاه بهترین برند اقتصادی و سرمایه‌گذاری است.


•    پیوندِ مبارکِ بنگاه اقتصادی و مرکز توانبخشی
آنچه بین این دو گروه ظاهرا نامتجانس پیوند برقرار می‌کند، مسئولیت اجتماعی است؛ همان موضوعی که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی برای تحقق اهداف بلندپروازانه در مسیر کسب‌وکار، یا آن را فراموش می‌کنند یا فقط نام آن را یدک می‌کشند. با این حال، گروه مالی گردشگری، به ریاست مهدی جهانگیری، نگاه همدلانه‌ای به مسئولیت اجتماعی در بزرگ‌ترین هلدینگ گردشگری کشور دارد و با راه‌اندازی و حمایت از مراکز توانبخشی، همراه معلولان و مددجویان بهزیستی برای به‌زیستن و بهبود کیفیت زندگی است.


گروه گردشگری مالی که با هدف توسعه خوداشتغالی و کمک به بازار پولی و مالی، با سرمایه‌گذاری گسترده در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند، از اواخر دهه 1380 با کمتر از 20 نیرو، به بیش از 10 هزار عضو در اواخر دهه 1390 رسید. این بنگاه اقتصادی با چهار شرکت فعال در بازار فرابورس شامل بانک گردشگری، گردشگری سمگا، نگین و لقمان و با گذار از تنگناهای اقتصادی دوران کرونا، توسعه کسب‌وکار و افزایش صنایع زیرمجموعه را سرلوحه کار خود قرار داده است. چشم‌انداز این مجموعه، تحقق خانواده50 هزار نفری این نهاد، اشتغال‌زایی 20 هزار نفری متخصصان، کسب جایگاه نخست جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی کشور در بخش خصوصی و قرار گرفتن در جمع سه برند محبوب اقتصادی است. 


دستاوردهای گذشته و چشم‌اندازهای آینده گروه گردشگری مالی در حوزه اقتصادی، هیچ‌گاه تلاش این مجموعه را برای حرکت در مسیر مسئولیت اجتماعی متوقف نکرده، بلکه به آن شتاب بخشیده است. اندیشه‌های مهدی جهانگیری بنیانگذار گروه در مسیر اشتغال و کارآفرینی مستمر، نگاه آینده‌نگر و مردمدار این بنگاه اقتصادی با تاکید بر بهبود کیفیت زندگی و البته فهرست بلندبالای فعالیت‌های گروه مالی گردشگری در عرصه اجتماعی، موید این ادعاست. 


•    گروه مالی گردشگری: از فعالیت‌ها تا دستاوردها
حمایت از معلولان، افراد اوتیسم، بیماران خاص، فعالیت‌های خیریه، جهیزیه، دیه و آزادی زندانیان، ساخت مدرسه و بسته‌های بازگشایی مدارس، حمایت از جامعه دانشگاهی، دانشجویان و نخبگان، حامی مراکز بهداشتی، تجهیزات درمانی و آموزشی، فرهنگ، هنر و ورزش، ساخت مسکن، اقدامات زیست‌محیطی و کمک‌ ویژه‌ در زمان سیل، زلزله و سایر حوادث غیرمترقبه، گزیده‌ای از فهرست فعالیت‌های این بنگاه اقتصادی در طول سال‌های قبل تا کنون است که در آینده، با وسعت بیشتر تداوم خواهد داشت.


اقدامات ارزنده و مستمر گروه مالی گردشگری، دو نشان عالی مسئولیت اجتماعی و نیز اعطای تقدیرنامه بین‌المللی را در سومین «جشنواره روابط‌عمومی و مسئولیت اجتماعی» در شهریورماه 1401، برای این بنگاه اقتصادی در پی داشته است:
    نشان «سفیر مسئولیت اجتماعی» به مهدی جهانگیری رئیس گروه مالی گردشگری، به دلیل اهتمام در ترویج مسئولیت اجتماعی
    نشان عالی مسئولیت اجتماعی «پیشرفته» و روابط عمومی برتر به مدیر روابط عمومی گروه مالی گردشگری
    تقدیرنامه انجمن بین‌المللی روابط عمومی (IPRA)، از منظر زیست‌محیطی مسئولیت اجتماعی، به پاس رعایت و تعهد به اجرای کدهای اخلاقی و ضوابط مربوط به استفاده از ظرفیت‌های ارتباطات و روابط‌عمومی در صیانت از محیط‌‌زیست و مقابله با تغییرات آب ‌و هوایی. 

•    مسئولیت اجتماعی، به کام معلولان
در بین فعالیت‌های پرشمار این مجموعه در حوزه مسئولیت اجتماعی، نام مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری، به عنوان حامی معلولان و مددجویان، جایگاه ویژه‌ای دارد. دو اقدام ارزشمند این بنگاه اقتصادی در مسیر توسعه اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی معلولان و مراکز توانبخشی در استان کرمان، در روز جهانی معلولان، 12 آذرماه امسال، قابل توجه است:
1.    افتتاح مجموعه آموزشی«جوانه‌ها» و فضای 1500 متری نگهداری کودکان با حضور مدیران بهزیستی استان کرمان: مجموعه جوانه‌ها برای استفاده معلولین آموزش‌پذیر و فضای 1500 متری نگهداری کودکان برای فعالیت‌های تخصصی و آموزشی آنها در مرکز نگهداری و توانبخشی معلولین ذهنی فیاض‌بخش کرمان بهره‌برداری شد. این مرکز تحت پوشش بنیاد نیکوکاری یاس فاطمه‌النبی، از 90 کودک (45 مجهول‌الهویه و 45 بی‌سرپرست یا بدسرپرست) نگهداری می‌کند.
2.    تجهیز کارگاه ارتوپد فنی مرکز توانبخشی جنوب استان کرمان در جیرفت متعلق به بنیاد نیکوکاری یاس فاطمه‌النبی: از آنجا که کارگاه یادشده، مسئولیت ارتز و پروتز معلولان 8 شهر جنوبی استان کرمان را داراست، در بازدید رئیس گروه مالی گردشگری از این مرکز، بر تجهیز کارگاه و خرید دستگاه‌هایی که امکان تامین آنها در بازار داخلی وجود ندارد، تاکید شد. همچنین اقدامات فوری برای تکمیل خانه مددجویان نوپا یا ایجاد خانه مستقل در دستورکار قرار گرفت. اکنون 90 مددجو در این مرکز که از بهترین مراکز نگهداری مددجویان ایران است، مراقبت می‌شوند.


بیانات سال‌های گذشته مقام معظم رهبری در روز جهانی افراد دارای معلولیت (12 آذرماه 1398)، مبنی بر اینکه «مسئول حقیقی کمک به معلولان، فقط سازمان بهزیستی نیست، بلکه همه مردم، بخش‌های دولتی و غیردولتی و سازمان‌های انقلابی هستند»، نشان می‌دهد اقدامات گروه مالی گردشگری به عنوان بخش غیردولتی در حمایت از معلولان، کاملا هم‌راستا با سیاست‌های کلان نظام است.


از دیگر اقدامات گروه مالی گردشگری، می‌توان به ساخت بیش از 30 مدرسه با نام «کیمیای دانش»، با بهره‌مندی بیش از 10 هزار دانش‌آموز در مناطق محروم، تامین جهیزیه، کمک به درمان در مناطق کم‌برخوردار و نیز توزیع بسته‌های آموزشی و کمک‌‌معیشتی در ایام خاص اشاره کرد. البته احداث بزرگ‌ترین مجتمع توانمندسازی فنی و حرفه‌ای با حمایت بنیاد یاس در کرمان، با ۲۰ کارگاه تخصصی آموزشی و تولیدی به مساحت ۶ هزار مترمربع را باید به این فهرست افزود.


•    بازی برد- برد
فعالیت‌های پرشمار گروه مالی گردشگری در حوزه مسئولیت اجتماعی، بیانگر تعهد به این آموزه مدیریتی و اقتصادی توسعه‌نگر است که بنگاه‌های اقتصادی موفق، فراتر از منفعت مادی، بهبود کیفیت زندگی جامعه را نیز جزئی از کسب‌وکار خویش می‌دانند.

 
این نگرش دوراندیشانه، متعهدانه و خلاقانه مدیران برخی بنگاه‌های اقتصادی کشور مانند گروه مالی گردشگری، علاوه بر اینکه به دسترسی متوازن امکانات و ارتقای سطح رفاه جامعه خصوصا در مناطق محروم کمک می‌کند، بر افزایش مشتریان و سودآوری این مجموعه‌ها‌ نیز موثر است و یک بازی برد- برد محسوب می‌شود. با این نگاه، مسئولیت اجتماعی، یک سرمایه‌گذاری است نه هزینه؛ نگرشی که گروه مالی گردشگری و مدیریت مجموعه، آن را در عمل اثبات کرده و به همین دلیل، «فردا را امروز می‌بیند.»

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز