پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در قالب یک پیمان چند جانبه با حضور دیگر کشورها، زمان حمل بار و کالا از روسیه به بندرعباس کاهش یابد.گفت: مسیر اصلی حمل زغال سنگ، پتاس و سایر مواد معدنی از روسیه به ایران، هند، شمال آفریقا و کشور حاشیه خلیج فارس است.
کد خبر: ۶۶۵۱۵

تیتر۲۰- "مهرداد بذرپاش" امروز (دوشنبه) در خاتمه بازدید از هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در محل مصلی تهران در جمع خبرنگاران افزود: در سفر کوتاه چند ساعته به روسیه به همراه رئیس جمهور، پروژه‌های حمل و نقلی در دستور کار ایران و روسیه مرور شد.
وی گفت: از جمله این موارد توافق انجام شده در خصوص قطعه رشت- آستارا بود که ابهاماتی در این قرارداد وجود داشت و مطرح شد.
بذرپاش ادامه داد: در زمینه تعرفه‌های ترجیحی بین دو کشور، توافقاتی در گذشته وجود داشت و مجدد مورد تاکید قرار گرفت.
وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد در خصوص شرکت مشترک حمل و نقل کشتیرانی، دو طرف شرکت‌هایی را معرفی کنند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: توافقات حمل و نقل هوایی نیز بین ایران و روسیه انجام شد.

وی با اشاره به مسیر تردد کالا از شمال به جنوب که از روسیه آغاز باید به بندرعباس ختم می‌شود، گفت: نکته‌ای که رئیس راه آهن روسیه نیز به آن اذعان داشت این بود که در یک سال اخیر مدت زمان حمل بار از این کشور به بندرعباس کاهش یافته است، هرچند هیچ یک از دو طرف ایرانی و روسی هنوز از آن راضی نیستند.
وی تصریح کرد: مقرر شد در قالب یک پیمان چند جانبه با حضور دیگر کشورها، زمان حمل بار و کالا از روسیه به بندرعباس کاهش یابد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از مسیرهای اصلی حمل بارهایی همچون زغال سنگ، پتاس و سایر مواد معدنی از روسیه به ایران، هند، شمال آفریقا و کشور حاشیه خلیج فارس است.

اعزام مسافران ایرانی به عربستان
وی در ادامه به سفر اخیر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل هما به عربستان اشاره کرد و گفت: با انجام سفر حج عمره، اعزام مسافران به ایرانی به عربستان نیز انجام می‌شود و در این زمینه سفیر عربستان در ایران نیز به دنبال پیگیری امور است.
بذرپاش همچنین از امضای توافقنامه بین ایران و بیش از ۱۹ کشور دیگر در سفر یاد شده خبر داد.
وی، چین را یکی از اصلی‌ترین همکاران ایران برای توسعه حمل و نقل برشمرد و یادآور شد: به طور مثال یکی از شرکای اصلی در تکمیل قطار تهران- اصفهان، یکی از شرکت‌های چینی است.

وزیر راه و شهرسازی صنعت حمل و نقل را یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های توسعه اقتصادی کشور توصیف کرد و اظهار داشت: کشوری می‌تواند ادعای توسعه اقتصادی داشته باشد که صنعت حمل و نقل آن توسعه یافته و با سرعت تکامل پیدا کند.

تکمیل کلان‌پروژه ایران‌راه
وی با اشاره به گذشت یک سال از حضور خود در وزارت راه و شهرسازی گفت: یکی از مواردی که در یک سال گذشته با جدیت دنبال شده است، تکمیل کلان پروژه "ایران‌راه" به عنوان یک راه حل درست و منطقی برای پیشرفت کشور و همچنین پیشرفت کشورهای منطقه است.
بذرپاش خاطرنشان کرد: ایران هم یک راه برای عبور کالاها است و هم یک راه حل؛ یعنی ایران به عنوان راه حلی است که به کم شدن قیمت تمام شده تولید بنگاه‌های داخلی و منطقه‌ای کمک می‌کند و امروز همه پروژه‌های موجود در کشور با پروژه ایران راه سنجیده می‌شود.
وی تاکید کرد: این کلان پروژه یکی از اولویت‌های رئیس جمهوری است که در جلسات دولت جد پیگیر آن هستند. در همین راستا در روزهای گذشته جلسه‌ای برگزار شد که طی آن مهمترین پروژه‌های ریلی از جمله چابهار- زاهدان، رشت- کاسپین، رشت- آستارا، زاهدان- یونسی، کرمانشاه- خسروی، شهرکرد- اصفهان، شلمچه- بصره، درود- خرم آباد و غیره بررسی شد که برخی از آنها به بهره‌برداری رسیده، در حین اجرای برخی دیگر از آنها بوده یا در حال تعریف پروژه برای آنها هستیم.

اتصال ریلی دریا به دریا در دهه فجر
این عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: پروژه ریلی رشت کاسپین در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری خواهد رسید که به این ترتیب اتصال ریلی دریا به دریا را در کشور خواهیم شاهد خواهیم بود.
وی افزود: البته بندر کاسپین در اختیار سازمان مناطق آزاد است و از وزیر اقتصاد و دبیر شورای عالی مناطق آزاد درخواست داریم که توسعه بندر نیز به موازات توسعه خط ریلی انجام شود.
بذرپاش بیان داشت: به این ترتیب یک اقتصاد دریایی متفاوت‌تری را نسبت به گذشته در بنادر شمالی کشور شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه از آغاز عملیات اجرایی کریدور ارس و تعیین پیمانکار برای آن خبر داد و گفت: در این عملیات خط جاده‌ای و پل روی رودخانه ارس احداث خواهد شد، همچنین در امتداد مسیر، احداث خط یا تعریض جاده در دستور کار قرار خواهد گرفت تا به جلفا برسیم.

بهره‌برداری از پروژه آستارا- آستارا تا یک ماه دیگر

وی خاطرنشان کرد: در یک ماه آینده با حضور آیت الله رئیسی و همچنین الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان، پروژه آستارا- آستارا را به بهره‌برداری خواهیم رساند و توافقنامه کریدوری دو کشور نیز به امضا خواهد رسید.

تکمیل خط آهن اقلید به یزد تا پایان سال
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه ناتمام خط ریلی اقلید- یزد،  تصریح کرد: این پروژه که در دولت دوازدهم به صورت ناتمام افتتاح شده بود و هیچ قطاری از آن عبور نکرد، تا پایان سال تکمیل خواهد شد که منابع مورد نیاز آن تخصیص یافته است.

وی همچنین با اشاره به پروژه میانه- اردبیل به طول ۱۷۰ کیلومتر ، گفت: این پروژه که دربرگیرنده احداث پل‌های عظیم و تونل در ارتفاعات بالا است در ماه‌های پایانی فعالیت خود قرار دارد، هرچند مواجهه با فصل سرما منجر به وقفه‌ای در کار شده است.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه با پروژه اردبیل- پارس آباد ادامه خواهد یافت که می‌تواند محور ترانزیتی دیگری را به کشور اضافه کند.

رشد ۳۳ درصدی ترانزیت
بذرپاش در ادامه به رشد ۳۳ درصدی ترانزیت ریلی و جاده‌ای اشاره کرد و گفت: پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه بین‌المللی پشت این موضوع است و همانگونه که شاهد بودیم آبان ماه رکورد حمل بار در کشور شکسته شد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات موجود در زمینه ناوگان اتوبوسی و کمبود ناوگان، اظهار داشت: در این زمینه استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی و فعال سازی آن، همچنین انجام واردات در صورت لزوم در دستور کار است.
وزیر راه و شهرسازی به قیمت‌های بالای تولیدات داخلی اشاره کرد و گفت: با توافق انجام شده با شبکه بانکی، مقرر شد از محل وجوه اداره شده در بانک قرض الحسنه مهر وامی به خریداران اعطا شود تا توسعه ناوگان اتفاق بیفتد.

اخذ مجوز از سران قوا برای واردات واگن‌های مسافری
این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: در حوزه ریلی نیز برای تامین واگن‌های مسافری مورد نیاز، استفاده حداکثری از توان داخل در دستور کار است. همچنین با درخواست ارائه شده به سران قوا به دنبال اخذ مجوز واردات واگن‌های مسافری هستیم زیرا تقاضا برای حمل و نقل مسافری ریلی رو به افزایش است.

ساخت شهرک‌های ۲۷گانه ساحلی

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد دریا محور، اظهار داشت وزارت راه و شهرسازی نقش برجسته و متفاوتی در اجرایی کردن این سیاست‌ها خواهد داشت و به این منظور راهبردهای خوبی در سازمان بنادر اتخاذ شده است.
بذرپاش گفت: ساخت شهرک‌های ۲۷گانه ساحلی در گستره به طول یک‌هزار و ۸۵۰ کیلومتر سواحل جنوب یکی از محورهای اصلی کاری ما خواهد بود.
وی ادامه داد: احداث فرودگاه، اسکله دریایی، جمعیت پذیری با احداث مسکن‌های سریع الساخت با مشارکت داخلی‌ها و خارجی‌ها در این راستا در دستور کار خواهد بود.
وی همچنین به قرارداد ساخت ۵۰ فروند شناور با استفاده از ظرفیت‌های داخلی اشاره کرد که ظرفیت‌های جابه‌جایی مسافر و بار را افزایش خواهد داد و بیان داشت: هرچند ظرفیت قابل توجهی در شناورهای موجود داریم، اما به دلیل تحریم‌ها، کار برای ما سخت شده و روز به روز به تعداد مشتریان اضافه می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به انعقاد قرارداد توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار اشاره کرد و گفت: قرارگاه خاتم الانبیا مجری آن خواهد بود.
وی همچنین به در دستور کار بودن قرارداد با هند اشاره کرد که با مشکلات حقوقی و برخی دیگر از موانع مواجه است و اضافه کرد: انجام این مهم و اتصال بندر چابهار به خط ریل چابهار- زاهدان، منجر به ارتقای چند پله‌ای این بندر بین المللی خواهد شد.

احیای جاده ابریشم
وی در ادامه به احیای جاده ابریشم با انجام پروژه‌های مختلف از جمله تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان، کرمانشاه خسروی و غیره اشاره کرد و گفت: اجرای قطعات مختلف کریدور ریلی، محورهای شمال به جنوب و شرق به غرب ما را تکمیل می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: از شرکای راهبردی منطقه‌ای توقع می‌رود ظرفیت‌ها در حوزه حمل بار را بالفعل کنند که افزایش ۳۳ درصدی ترانزیت در همین راستا حاصل شده است.
بذرپاش انجام مذاکرات منطقه‌ای و بین‌المللی برای تسهیل تردد را مهم برشمرد، اما گفت: در این زمینه هنوز با مشکلاتی در مرزها مواجهیم.
وی تاکید کرد: در دولت همه برنامه‌ها مشخص است و منابع به ویژه منابع مولدسازی صرف تکمیل شاهراه‌های کشور خواهد شد.

وی اظهار داشت: خودروسازان سهم بالایی در توسعه ناوگان به ویژه ناوگان سنگین، تجاری و عمومی ایفا می‌کنند و با توجه به اینکه خدمات پس از فروش بهتری را در مقایسه با خودروهای وارداتی و مونتاژی شاهد هستیم، بهتر می‌دانیم که از ظرفیت خودروسازان داخلی استفاده کنیم.

وی گفت: یکی از خلاهای کشور، کمبود ناوگان اتوبوسی است و شاهد افزایش قیمت بلیطت‌ها بوده‌ایم. با این حال باید با توجه به تورم طوری قیمتگذاری شود که مانع توسعه حمل و نقل نبوده و از سوی به مردم فشار وارد نشود.
وی قطار سریع السیر را یکی از پروژه‌هایی برشمرد که وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است و افزود: قطار تهران- اصفهان با ۱۰ درصد پیشرفت متوقف شد که دلیل آن عدم پرداخت اقساط فاینانس بود؛ با این حال با پرداخت شدن یک قسط از آن، فاینانس دوباره فعال شده است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به انجام مذاکرات خط تهران- مشهد با شرکت‌های خارجی اشاره کرد و گفت: در این پروژه قیمت‌ها و سطوح تکنولوژی متفاوتی را شاهدیم، با این حال اصرار ما بر دستیابی به تکنولوژی قطار پرسرعت است.
بذرپاش همچنین به انجام ۹.۵ میلیون تن ترانزیت کالا در هشت ماهه امسال اشاره کرد و یادآور شد: ۹۰ درصد این ترانزیت، جاده‌ای و ۱۰ درصد دیگر ریلی بود، دلیل این مسئله نیز جذاب‌تر بودن و به صرفه‌تر بودن مسیر جاده به دلیل سوخت ارزان گازوئیل است.
وی در خاتمه به تعریف سامانه ACCکد برای صدور یونیک بلیت هواپیماها اشاره کرد و گفت: تاکنون چند شرکت هواپیمایی به این سامانه پیوسته‌اند و به این ترتیب بلیت از بازارهای غیر رسمی جمع آوری خواهد شد و انتفاع شرکت‌های هواپیمایی را به دنبال خواهد داشت. /ایرنا

 

ارسال نظرات
موضوعات روز