سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند: 
نقد‌های بسیاری به کیفیت بدنه خودرو‌های تولیدی داخل کشور وارد است که از نگاه برخی به نوع ورق‌های مورد استفاده بر می‌گردد، اما آیا فولادی‌ها مقصر این موضوع هستند؟
کد خبر: ۶۶۷۲۲

تیتر 20- داستان کیفیت خودروهای تولیدی، موضوعی است که قرار نیست به انتها رسیده و مقصر اصلی آن پیدا شود. هر بار با وقوع حوادثی در حوزه رانندگی انگشت اتهام به سوی یکی از بخش های مرتبط با صنعت خودرو اشاره می شود اما مشخص نیست آیا نقل قول های یاد شده درست است و تنها یک بخش در این زمینه دخیل است یا هرکدام از حلقه ها به اندازه ای در کاهش کیفیت خودروهای داخلی دخیل هستند. 


این بار سید کمال هادیان ‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره کیفیت خودروهای داخلی اظهار کرده است: اغلب خودروهای تولید داخل، بر اثر کوچکترین تصادفی، دچار صدمات شدیدی می‌ شوند و بارها دیده ‌ایم که بعضی خودروهای داخلی پس از برخورد با تابلوهای معمولی حاشیه جاده‌ها، به دو تکه تقسیم شده ‌اند.

در چنین شرایطی، این وظیفه مسئولان وزارت صمت و خودروسازان است که توضیح دهند از چه آلیاژی در بدنه خودروهای داخلی استفاده می‌ شود که اتفاقات دردناک و عجیب و غریبی بر اثر تصادفات ساده این خودروها در جاده‌های کشورمان رخ می‌ دهد و سالانه هزاران نفر از هموطنان داغدار می‌ شوند.


آیا این طور که رییس پلیس  راهنمایی و رانندگی کشور می گوید، فولادسازان ورق هایی با آلیاژ های غیر استاندارد به خودرویی ها می دهند یا آنکه سرنخ به جایی دیگر باز می گردد؟


صنعت خودروسازی جهان به دنبال تولید خودروهایی با بدنه سبک تر به جهت کاهش قیمت تمام شده و میزان مصرف و... است. به همین دلیل جنس ورقه خودرو و نوع آلیاژ آن مهم است.


 در حال حاضر نیز هرچند بخشی از نیاز خودروسازان به ورق از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین می شود و آنها نیز در تلاش هستند تا مطابق استانداردهای جهانی ورق تولید و آن را روانه بازار کنند اما در مقابل بخشی دیگر از این نیاز از طریق واردات تامین می شود به نوعی می توان گفت به هر اندازه که خودروسازان هزینه کنند می توانند از ورق های با کیفیتی که خودروسازان برتر دنیا استفاده می کنند در بدنه خودروهای خود بکار گیرند. 


پس چندان نمی توان گفت فولادی ها محصولاتی بی کیفیت به خودرویی ها می دهند. از سویی دیگر سازمان ملی استاندارد نیز بر تولید صنعت خودروی کشور نظارت دارد و اگر مسئله به نوع آلیاژ ها و کیفیت ورق ها ختم شود بی شک باید وزارت صمت در این باره پاسخگو باشد. 


اما نکته مهم تر به این موضوع باز می گردد که اصل مقاومت بدنه به پلتفرم طراحی خودرو مربوط است و جنس ورق اثر 100 درصدی در این باره ندارد.
 درواقع می توان گفت سرنخ اصلی به پلتفرم هایی می رسد که خودروسازان از آن استفاده می کنند اما رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور معتقد است ایمنی بدنه به جنس آلیاژها باز می گردد. 


هرچند نمی توان گفت جنس ورق بی تاثیر است، امروز خودروسازی همچون تسلا از ورق های بسیار نازک استفاده می کند  و سطح ایمنی را در طراحی خود ارتقا می دهد. 


صنعت خودرو کشور هم می تواند با صرف هزینه بدنه ای سبک و مقاوم تولید کنید. البته در حالی این موضوع مطرح می شود که صنعت خودرو کشور امروز به دلیل قیمت گذاری دستوری درگیر زیان انباشته بوده و همین موضوع بر میزان کمی و کیفی تولیدات اثر گذار است. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز