چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
تیتر۲۰ گزارش  می‌دهد:
مجموعه فولاد مبارکه امروز نگرانی‌هایی دارد که این نگرانی می‌تواند انتظارات صنعتگران را تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر: ۶۶۷۸۷

تیتر۲۰- هلدینگ فولاد مبارکه را باید یکی از اصلی‌ترین بازیگران توسعه صنعتی کشور دانست. بی شک با بهره برداری از پروژه نورد گرم ۲ ، کشور بی نیاز از واردات خواهد شد. این موضوع در دیگر بخش های تولیدی این مجموعه نیز قابل رویت است. 


اما در کنار تامین نیاز بازار داخلی، فولاد مبارکه سهم بسزایی در ارزآوری کشور دارد. درنتیجه وجود برخی مشکلات و چالش‌ها می تواند برنامه‌ های تولیدی آن را تحت تاثیر قرار داده و در مقابل صنایع وابسته به محصولات مبارکه را هم نگران کند. 


امروز فولاد مبارکه در میان صنایع وابسته به محصولات فولادی از جمله صنعت خودروسازی، لوازم خانگی، نفت و گاز  و… یکی از تامین کنندگان اصلی به حساب می آید اما در این بین چالش های موجود در مسیر توسعه این هلدینگ می تواند بر رفع نیاز این صنایع اثر داشته و فولاد مبارکه را نگران کند. 


شاید یکی از دغدغه های اصلی این مجموعه تامین گاز به ویژه در روز های پیش رو باشد.  البته در این زمینه همچون بحث برق، فولاد مبارکه وارد سرمایه گذاری و انجام فاز های مطالعاتی شده است اما بی شک در ۲-۳ سال آینده بحران گاز برطرف نخواهد شد و حتی پیش بینی ها بر آن است که امسال نیز این بحران شدید تر خواهد شد در نتیجه این موضوع می‌تواند برنامه تولیدی را با تغییراتی همراه کند همانطور که در تابستان نیز بر میزان تولیدات این مجموعه اثر گذار بود. اما این نگرانی ها تنها به مقوله گاز ختم نخواهد شد. 


بحث وضع عوارض صادراتی نیز می تواند حوزه تجارت را نشانه گرفته و علاوه بر ضربه زدن به ارزآوری کشور، بازاریابی خارجی را هم تحت تاثیر قرار دهد. بی شک قراردادهایی برای سال جاری منعقد شده است که حالا صادرات آنها مشمول وضع عوارضی می شود که وزارت صمت به دنبال اجرایی شدن آن است.


این موضوع نه تنها صادرات بلکه تامین سرمایه برخی از پروژه ها را هم می تواند با چالش همراه کند. 


آن چیزی که پیداست، تصمیمات ناگهانی و غیر کارشناسی از سوی سیاستگذاران و همچنین عدم تامین زیرساخت ها به ویژه زیرساخت های انرژی به موازات توسعه در صنعت فولاد، نه تنها تولیدکنندگان‌ فولاد بلکه فعالان صنایع و حوزه تجارت را هم غافلگیر می کند. 


این موضوع در گام اول صنعت، در گام دوم تجارت و در نهایت اقتصاد کشور را نشانه می گیرد که جبران آن بسیار سخت خواهد بود. 


درحالی امروز فولاد مبارکه و سایر بازیگران اصلی صنعتی نسبت به چالش های یاد شده نگران است که تکاپوی رقبا در منطقه رو به افزایش بوده و می تواند تهدیدی نه تنها برای فولاد مبارکه بلکه برای صادرات صنعت فولاد کشور باشد.

در حال حاضر حضور در بازارهای منطقه و توسعه صادرات چندان کار آسانی نیست که بخواهیم با فرصت سوزی هایی به واسطه تصمیماتی همچون وضع عوارض بازاری را از دست بدهیم که بازیابی سهم آن سخت تر از امروز خواهد بود. 


امروز فعالان صنعتی و حوزه تجارت انتظار دارند که دولت با تصمیمات درست و کارشناسی شده از صنعت حمایت کرده و بسترهای رشد اقتصادی و افزایش ارز آوری برای کشور را فراهم کند.

ارسال نظرات
موضوعات روز