پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
تیتر ۲۰ بررسی کرد
خودروسازان طی ماه‌های اخیر با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. اما به رغم تمام این مشکلات، جدیدترین آمار ۹ ماهه تولید مشخص می‌کند که گروه بهمن با تکیه بر چارچوب تفکربخش خصوصی توانسته درتولید انواع خودرو با رشد‌های چشمگیری همراه شود.
کد خبر: ۶۶۸۴۵

تیتر20  -  گروه بهمن با توجه به گستردگی و تنوع محصولی که در تولید انواع خودروهای سبک و سنگین دارد، می تواند خود را به عنوان الگویی برای بخش خصوصی خودروسازی کشور معرفی کند.

گروه بهمن علاوه بر تولید انواع خودروی سواری ، در تولید انواع خودروهای کار و تجاری سبک و سنگین و همچنین حمل و نقل عمومی دستی بر آتش دارد.

در حال حاضر بهمن موتور وظیفه تولید سواری در این گروه را برعهده دارد.اسنا اتوبوس تولید می کند و بهمن دیزل و سیبا موتور نیز به تولید انواع مینی بوس،کامیون ، کامیونت و کشنده مشغول هستند.

بدهد.

آمار9 ماهه تولید خودرو توسط بخش خصوصی

سواری

179491

وانت

24678

ون

335

مینی بوس و میدل باس

612

اتوبوس

331

کامیون،کامیونت و کشنده

17995

جمع کل تولید

223442

 

بهمن موتور و  تولید سواری

بر اساس آمار در 9 ماهه ابتدایی سال جاری در مجموع 223 هزار و442 دستگاه انواع خودرو توسط بخش خصوصی تولید شده است.

سهم عمده این تولید به سواری اختصاص دارد و بهمن موتور با تولید 19385 دستگاه تولید سواری با رشد 99 درصدی همراه شده است و توانسته است دو درصد سهم بازار را به خود اختصاص بدهد.

بهمن دیزل پیشتاز تولید وانت(پیکاپ) دربخش خصوصی

 این گروه ، درتولید وانت و پیکاپ دست بالا را دارد و بعد از سایپا با 79382  و ایران خودرو با 16779  که به ترتیب 66 و 14 درصد بازار را در اختیار دارند، بهمن دیزل با تولید 12508 دستگاه کارا و کاپرا و ثبت رشد 25 درصدی نسبت به سال گذشته،علاوه بر جایگاه اول تولید وانت(پیکاپ)،10 درصد از سهم بازار را نیز به خود اختصاص داده است.

سهم 7درصدی از بازار ون

گروه بهمن ون اینرودز را نیز در سبد محصولات خود دارد که توسط بهمن موتور تولید می شود.این نوع محصول از جمله خودروهایی هستند که کمتر خودروسازی سراغ آنها می رود.به نحوی که 9 ماهه ابتدایی سال جاری غیر از بهمن موتور،ایران خودرو دیزل و سروش دیزل مبنا ون تولید کرده اند.

طی این مدت در مجموع 2542 دستگاه ون تولید شده است وبهمن موتور 7 درصد سهم بازار ون را با اینرودز در اختیاردارد.

تولید مینی بوس، بالاتر از همه

هر چند در این مدت تولید مینی بوس و میدل باس نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته است.اما بهمن دیزل با تولید 379 دستگاه مینی بوس پگاسوس هم بیش از سایرین تولید کرده است در این مدت 116 دستگاه اتوبوس دیزلی 12 متری شهری نیز توسط زیرمجموعه دیگر این گروه، اسنا نیزتولید شده است.

هر چند ایران خودرو دیزل تعداد بیشتری اتوبوس تولید کرده است اما در مجموع گروه بهمن بالاتر از ایران خودرو دیزل قرارگرفته و 29 درصد بازار اتوبوس و مینی بوس را به خود اختصاص داده است.

گروه بهمن درصدر جدول تولید خودروهای سنگین

گروه بهمن همچنین توانسته است با سیبا موتور و بهمن دیزل و تولید 4997 دستگاه انواع کامیون ، کامیونت و کشنده بالاتر از تمام تجاری سازی بخش خصوصی قرار بگیرد.

این در شرایطی است که نزدیک به 30 شرکت در زمینه تولید خودروهای کار و تجاری مشغول به فعالیت هستند و رقابت تنگاتنگی میان آنان وجود دارد.

با این حال گروه بهمن بعد از ایران خودرو که 30 درصد بازارخودروهای کار و تجاری را در اختیار دارد با تیراژ 4997 دستگاهی دومین تجاری ساز کشوربوده و 18 درصد سهم بازار را نیز در اختیار دارد.

این آمار در شرایطی استخراج شده است که هنوز برخی محصولات این گروه نظیر محصولات جدید سیبا موتور و یا پیکاپ جی 9 لحاظ نشده اند.

در همین حال مقایسه زیرساخت ها و پتانسیل های تولید گروه بهمن با دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین سایر تجاری سازان نشان می دهد که سرعت رشد و ضریب نفوذ این گروه طی سال های اخیر با رشد قابل ملاحظه ای همراه بوده است.

گروه بهمن در شرایطی موفق به تولید 37557 دستگاه انواع خودروسبک و سنگین شده است که مانند سایر خودروسازان همچنان با مشکلات ناشی از قیمت گذاری دستوری ، الزام به فروش درسامانه یکپارچه و ابرچالش کمبود ارز دست به گریبان است.

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز