سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
تیتر ۲۰ بررسی کرد
در حالی که دو خودروساز بزرگ کشور همچنان سهم اصلی بازارخودرو‌های سواری را در دست دارند، آمار‌ها نشان می‌دهد که با افزایش تیراژ تولید مدیران خودرو در تعقیب غول‌های جاده مخصوص است و صدرنشین تولید خودروسازان بخش خصوصی به شمارمی آید.
کد خبر: ۶۶۸۶۳

تیتر20 -  در 9ماهه ابتدایی سال جاری در مجموع 837هزار و 345 دستگاه انواع سواری در کشور تولید شده است که از رشد 10 درصد تولید سواری در کشور خبر می دهد .سهم اصلی این میزان تولید توسط دو خودروساز بزرگ کشور انجام شده است .

عبور از مرز 100 هزار دستگاه

اما بعد از این دو شرکت مدیران خودرو تنها تولید کننده ای است که توانسته تیراژ خود را به بیش از 100 هزار دستگاه برساند.

بنابراین گزارش ، این خودروساز بخش خصوصی در 9ماهه نخست سال جاری  104091دستگاه انواع  سواری تولید کرده است.

مدیران خودرو با این تیراژ نسبت به مدت مشابه سال قبل که 65108 دستگاه سواری تولید کرده بود،رشد 60 درصدی را به ثبت رسانده است.

نکته قابل تامل این است که این خودروساز بخش خصوصی تنها شرکتی است که در این مدت توانسته است فاصله خود را با ایران خودرو و سایپا کاهش بدهد.

سهم 12 درصدی مدیران خودرو از بازار

بنابر آمار وزارت صمت ایران خودرو دراین مدت 381903 دستگاه و سایپا 275951 دستگاه انواع خودروسواری تولید کرده اند. با این میزان تولید آبی پوشان  و نارنجی پوشان جاده مخصوص به ترتیب 46 و 33 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده اند.

مدیران خودرو نیز با تولید 104079 دستگاه سواری از یک سو در تعقیب این دو خودروساز است و از سوی دیگر 12 درصد سهم بازار را در اختیار گرفته است. ضمن اینکه با این تیراژ این شرکت نزدیک به 60 درصد از کل تولید سواری در بخش خصوصی را به خود اختصاص داده است.

این میزان تولید توسط بخش خصوصی با توجه به زیرساخت ها و تعدد زیرمجموعه های دو غول جاده مخصوص اهمیت بیشتری پیدا می کند.

در واقع مدیران خودرو با سابقه 20 ساله توانسته است خود را به عنوان نزدیک ترین تعقیب کننده دو خودروسازی معرفی کند که حداقل نیم قرن سابقه و تجربه دارند.

رشد تولید در شرایط سخت

در همین حال غیر از ظرفیت ها و زیرساخت ها و نگاه ویژه ای که به این دو شرکت وجود دارد،چالش های سنگین تر تولید برای بخش خصوصی را هم باید در نظر گرفت.

به بیان دیگر الزام فروش در سامانه یکپارچه و مشمول قیمت گذاری شدن به اندازه کافی دست و پای این شرکت ها را بسته و استراتژی های فروش را مختل کرده است. در کنار این مسائل آنها با چالش سخت و طاقت فرسای کمبود و عدم تخصیص ارز کافی نیز همراه شده اند.

بنابراین رشد تولید در این شرایط نشان می دهد که اگر موانع و دست اندازها پیش روی مدیران خودرو نبود، شاید برای این شرکت آمار ها به گونه ای دیگر ثبت می شد.

با تمام این مسائل پیوند مستحکم و استوار چری و مدیران خودرو را نیز می توان یکی دیگر از دلایل رشد 60 درصدی تولید دراین شرکت دانست.

مدیران خودرو در حال حاضرغیر از محصولات وارداتی بنزینی و برقی 11 خودرو در سبد محصولات تولیدی خود خود دارد.

ازمیان این محصولات MVM X22  با تیراژ 22هزار و 293دستگاه بیشترین آمار تولید در این شرکت را به خود اختصاص داده است.

 تیگو 7 (Tiggo 7) با 17526 ، ام وی ام ایکس 55  (MVM x55)  با 13208 دستگاه ، اف ایکس اومودا (FX omoda) با12828 و تیگو 8 (Tiggo 8)  با 12186  دستگاه نیز بیشترین میزان تولید بعد از ایکس 22 را به خود اختصاص داده اند.

 

آمار تفکیکی تولید مدیران خودرو

نام محصول

تولید آذرماه (دستگاه)

تجمیع تولید 9 ماهه

آریزو 5

1797

11874

آریزو 6

912

7317

آریزو8

1

205

تیگو 5

1

1

تیگو 7

3307

17526

تیگو8

950

12186

وی ایکس

197

197

ام وی ام ایکس 22

0

22293

ام وی ام ایکس 33

0

0

ام وی ام ایکس 55

1450

13208

اف ایکس اومودا

1587

12828

ایکس 33 کراس

911

6446

جمع تولید

14320

104079

 

به نظر می رسد با توجه به وضعیتی که خودروسازان با آن مواجه هستند،سرعت توسعه و رشد تولید را کند کرده است.اگر متولیان بتوانند سرعت هموار سازی این مسیر را بیشتر کنند،می توان امیدوار بود که بخش خصوصی نیز با توان و انگیزه بالاتری امر تولید را پیش ببرد.

 

ارسال نظرات
موضوعات روز