جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی در پنج سال گذشته پس از خروج ترامپ از برجام، برای کشور ۶۱ میلیارد دلار ارزآوری داشته است.
کد خبر: ۶۶۹۲۵

تیتر۲۰- در میز اقتصاد امروز به موضوع عرضه مواد اولیه پتروشیمی اولویت با صنایع داخلی یا صادرات؟ با حضور مهدی ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، حسین دُر رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی و صادقی رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن پرداخته شد.

مهدی ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در پتروشیمی ایران باتوجه به تحریم‌ها توسط مهندسین کشور حرکت رو به جلو را ادامه می‌دهیم و در دهه ۹۰ بیشترین کمک در دور زدن تحریم‌ها را داشته‌ایم و ۳۰ درصد بازار سرمایه مربوط به پتروشیمی‌ها است.

او گفت: امسال ما ۸ درصد تولید در صنعت پتروشیمی‌ها را داشته‌ایم و ۴۰ هزار تن صادرات ما کم شده است. حدود ۶۰۰ هزارتن صادرات ما کاسته شده است.

ابهری گفت: صنعت پتروشیمی در پنج سال گذشته پس از خروج ترامپ از برجام، ۶۱ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته و ۲۷ میلیون تن به ارزش ۲۶ میلیارد دلار مواد اولیه به صنایع پایین‌دستی و ۱۱ میلیون تن کود به جهاد کشاورزی عرضه کرده است.

او با بیان اینکه صنعت پتروشیمی سالانه ۶ میلیارد دلار صنایع پایین‌دستی را تغذیه می‌کند که اگر این صنعت نبود باید واردات می‌شد، گفت: این صنعت سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار کود اوره به سازمان خدمات کشاورزی با قیمت بسیار پایین عرضه می‌کند.

او گفت: با نظم‌ترین ارگان دولت پتروشیمی‌ها هستند به طوری که ما توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم و وقتی که ارز ۲۸ تومان بود ۲۶ درصد پلیمر تقاضا داشتیم.

ابهری گفت: اکنون در برخی از مواد کمبود داریم و خودمان وارد می‌کنیم. امروز پتروشیمی‌ها نعمت هستند. همچنین قرار بود سامانه افق راه اندازی شود توسط وزارت صمت، ولی اجرایی نشد.

او گفت: صادرات صنعت پتروشیمی از نظر حجمی در هشت ماه امسال ۱۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی به‌دلیل کاهش قیمت‌های جهانی محصولات، افت داشته است.

ابهری گفت: آنچه که در کشور نیاز است ما صادر نمی‌کنیم و در اختیار شرکت خودمان می‌گذاریم، پتروشیمی‌ها خیلی صاف و صادق است.

او گفت: ما در آستانه بودجه هستیم و متاسفانه در بودجه نگاه خوبی به تولید نمی‌شود، به طوری که در برخی از مواد دولت پیشنهاد داده ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده را اخذ می‌کنند و بر هم نمی‌گردانند.

در ادامه حسین دُر رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: تولیدکنندگان داخلی به این نتیجه رسیدند که توسعه صنایع پایین‌دستی در دستور کار است، در همین اوج تحریم‌ها در سال ۹۵ رهبری در صنعت پتروشیمی تاکید بر نگاه صنایع پایین دستی داشتند.

حسین دُر گفت: پتروشیمی‌ها د‌و بال فروش محصولات پتروشیمی داخل و خارج دارند؛ بال داخل شامل این است که ما این رقابت‌ها را شاهدیم که دولت تمام تلاشش را کرد تا در ۶ ماه گذشته، این رقابت‌ها را افزایش دهند

رئیس اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی با بیان اینکه چنین رقابت‌هایی مزه می‌دهند گفت: اگر ۳۰ درصد روی کالای شما رقابت صورت بگیرد به این معنا است که ۳۰ درصد درآمدی دارید که برای آن هیچ زحمتی نکشیده‌اید.

او در رابطه با راهکار غیر تورمی عنوان کرد: شما می‌گویید دولت باید به درآمد برسد بدون اینکه نرخ خوراک را افزایش دهد که در این مورد ما دچار یک چرخه باطل شده‌ایم به این شکل که در ابتدا نرخ ارز تکان می‌خورد و در توجیه این موضوع بهانه‌های مختلفی مانند کمبود ارز در بازار، تحریم و… را می‌آورند و به این شکل نرخ ارز آرام آرام در بازار بالا می‌رود. گام بعدی این است که هلدینگ‌ها می‌گویند حالا که ارز در بازار نیست اجازه دهید ما به جای ۴۰هزار تومان با ۳۷ هزارتومان عرضه کنیم تا بازار تنظیم شود؛ در واقع این‌ها دولت را تحریک می‌کنند و در ازای عرضه‌ی ارز ۳۷ هزارتومانی از دولت می‌خواهند برای خوراک کاری کند.

حسین دُر گفت: کدام تولید کننده دوست دارد مواد اولیه خود را گران بخرد؟ ما امروز مجبوریم رقابت کنیم.

حسین دُر افزود: در پلی اتیلن ظرفیت تولید ۶۲ میلیون تن داریم و مصرف کشور تقریبا ۵۰ درصد است، ما در کالا‌های مازاد و صادرات رقابت داریم.

او گفت: متأسفانه عرضه محصولات پتروشیمی رعایت نمی‌شود و متاسفانه مواد اولیه که به صادرات خارجی تعلق دارند از ما که داخل کشور هستیم هزینه بیشتری دریافت می‌کنند.

همچنین صادقی رئیس هیت مدیره انجمن صنایع همگن گفت: ما تا قبل از سال ۸۸ در حوزه پتروشیمی تحریم نبودیم، ولی در حال حاضر شاهد تحریم هستیم و با تمام مشکلات به خصوص در عرضه پروپیلن با مشکل مواجه هستیم.

او گفت: با پیگیری‌های انجام شده پتروشیمی‌ها عرضه را به سمت رقابت پیش می‌برند مثلا یک مجتمع بدون اطلاع قبلی اورهال می‌شود و گرید این مجتمع در زمان اورهال در بازار و صادرات مشکل ساز می‌شود./باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظرات
موضوعات روز