پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
نشریه اکونومیست به دنبال تجاوز نظامی آمریکا علیه یمن گزارش داد با تشدید تنش‌ها در دریای سرخ تورم جهانی که کشورها پس از فروکش کردن کرونا درصدد کاهش آن بودند، دوباره بالا خواهد رفت.
کد خبر: ۶۷۰۲۲

تیتر۲۰- «این آشفتگی ایجاد شده در دریای سرخ به ویژه برای سیاست‌گذاران در زمانی که به نظر می‌رسد کشورهای ثروتمند در حال غلبه بر تورم هستند، نگران کننده است»؛ این را نشریه اکونومیست در گزارش خود مبنی بر  تشدید تنش‌ها به دنبال حملات آمریکا به یمن آورده است.

این نشریه با اشاره به اینکه در شرایط عادی، کانال سوئز و پاناما به ترتیب تقریباً ۱۰ و ۵ درصد تجارت دریایی جهانی را انجام می‌دهند، آورده است، نگرانی‌ها در مورد احتمال افزایش مجدد تورم به دلیل اختلالات در  تردد کشتی‌ها در کانال‌های سوئز و پاناما در حال افزایش است.

بر اساس این گزارش، اداره کانال پاناما اخیراً محدودیت‌هایی را بر تعداد کشتی‌های مجاز به عبور از این کانال به دلیل سطح پایین آب اعمال کرده است؛ علاوه بر این، تشدید تنش‌ها در تنگه باب المندب، گذرگاه حیاتی از اقیانوس هند به کانال سوئز، برخی از کشتی‌ها را که بین اروپا و آسیا تردد می‌کنند مجبور کرده است مسیر طولانی‌تری را در اطراف آفریقا طی کنند  و این تنش‌ها با حملات آمریکا و انگلیس به یمن شدت گرفته است.

اقتصاد اسرائیل هم آسیب دیده

اکونومیست با اشاره به اینکه یمنی‌ها در واکنش به جنگ اسرائیل علیه غزه به کشتی‌های اسرائیلی یا مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ حمله می‌کنند، آورده است همین امر منجر به آسیب به اقتصاد  اسرائیل و افزایش قیمت کرایه حمل و نقل کشتی ها و تعلیق سفر شرکت‌های کشتیرانی جهانی به سمت این رژیم شده است.

این نشریه تشدید تنش در دریای سرخ را موجب ایجاد تنگناهای واقعی در زنجیره تامین جهانی و موانعی در مسیرهای تجاری حیاتی دانست و گفت این آشفتگی به ویژه برای سیاست‌گذاران در زمانی که به نظر می‌رسد کشورهای ثروتمند در حال غلبه بر تورم هستند، نگران کننده است.

اکونومیست افزود: افزایش قیمت حمل و نقل با کشتی از اواسط سال ۲۰۲۰ تا اوایل سال ۲۰۲۲ با افزایش اولیه این موج تورم همزمان شده است و کاهش بعدی نرخ جابجایی بار با کشتی نیز همزمان با کاهش تورم شده بود.

این نشریه با اشاره به اینکه از زمان تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و به تبع آن مداخله یمنی‌ها برای مقابله با کشتی‌های اسرائیلی یا مرتبط با اسرائیل در نوامبر گذشته کرایه کشتی‌ها به یک باره با جهش بزرگی مواجه شد.

با استناد به داده‌های شاخص قیمت حمل و نقل بین المللی Freitos Baltic، هزینه حمل و نقل یک کانتینر استاندارد در هفته گذشته، ۹ ژانویه، ۹۳ درصد افزایش یافت.

شرکت مشاوره دروری نیز از افزایش ۱۱۴ درصدی کرایه کشتی ها از شانگهای به روتردام  با عبور از کانال سوئز در همین مدت زمان مشابه خبر داد.

اکونومیست آورده با این حال افزایش نرخ کشتی‌ها بعید است تورم مانند دوران اپیدمی کرونا تکرار شود، زیرا اختلالات فعلی حمل و نقل در مقیاس قبلی نیست، و شاخص ها یک چهارم اوج آن در سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

در سپتامبر ۲۰۲۱، شرکت‌کنندگان در نظرسنجی که توسط استاندارد اند پورز جهانی از مدیران خرید انجام شده است  تاکید داشتند که افزایش هزینه های حمل و نقل به افزایش ۱۷ برابری قیمت‌ها در بلند مدت منجر می‌شود؛ اما در تازه‌ترین نظرسنجی این موسسه مدیران خرید می‌گویند که احتمال افزایش سه برابری قیمت ها در بلندمدت وجود دارد.

کریس راجرز از موسسه استاندارد اند پورز می‌گوید که بررسی‌های آینده ممکن است نشان دهنده نگرانی بیشتری باشد، زیرا قراردادهای حمل و نقل سالانه معمولاً در ماه مارس منعقد می‌شود و نرخ های فعلی ممکن است به طور دقیق هزینه واقعی حمل و نقل را منعکس نکند.

با وجود استقرار ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ طی بیست روز گذشته و تجاوز نظامی آن به مناطقی از یمن از جمعه گذشته رای وادار کردن صنعاء به توقف عملیات‌های خود علیه کشتی‌های حامل کالا که به سمت سرزمین‌های اشغالی فلسطین می‌روند، اما این مداخله نظامی ائتلاف برای حمایت از اقتصاد رژیم صهیونیستی بی نتیجه بوده و نیروهای مسلح یمن بر تداوم مقابله با کشتی‌های مرتبط با اشغالگران و همچنین کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی حامی آنها تاکید کردند./فارس

برچسب ها: تورم جهان جنگ
ارسال نظرات
موضوعات روز