سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 14
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌‌‌‌متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد؛ شاخص قیمت جهانی مواد غذایی در ماه ژانویه با اندکی کاهش روبه‌رو بوده‌است. کاهش شاخص قیمت جهانی مواد غذایی در ژانویه بیشتر به دلیل کاهش قیمت غلات و گوشت بوده‌ که این امر افزایش قیمت شکر را نیز خنثی کرده‌است.
کد خبر: ۶۷۳۹۸

تیتر۲۰- این شاخص که تغییرات ماهانه قیمت جهانی مجموعه‌‌‌‌ای از کالاهای اساسی غذایی را ردیابی می‌کند، در ماه ژانویه به‌طور متوسط ۱۱۸ بوده‌است که نسبت به دسامبر یک‌درصد و نسبت به مقدار مشابه در سال‌گذشته ۱۰.۴‌درصد کاهش داشته‌است. براساس این گزارش، شاخص قیمت غلات این سازمان، نسبت به ماه قبل ۲.۲‌درصد کاهش یافته‌است. کاهش قیمت غلات ناشی از رقابت فزاینده صادرکنندگان و عرضه گندم تازه برداشت‌شده از کشورهای نیمکره‌جنوبی به بازار جهانی است. قیمت جهانی ذرت نیز به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته‌است که دلیل آن بهبود وضعیت محصولات ذرت، شروع فصل برداشت در آرژانتین و افزایش تولید ذرت در آمریکا است. در نقطه مقابل، قیمت برنج در ژانویه ۱.۲‌درصد افزایش داشته‌که به دلیل تقاضای صادراتی قوی برای برنج مرغوب هندی از تایلند و پاکستان و افزایش خرید از سوی اندونزی است.

شاخص قیمت روغن نباتی فائو در ماه ژانویه ۰.۱‌درصد افزایش یافته، اما همچنان ۱۲.۸‌درصد پایین‌تر از سال‌گذشته است. این افزایش به دلیل افزایش متوسط قیمت‌های جهانی روغن پالم و روغن دانه آفتابگردان است که کاهش قیمت روغن‌های سویا و کلزا را جبران می‌کند. کاهش فصلی تولید و نگرانی از شرایط نامساعد آب‌‌‌‌وهوایی، قیمت جهانی روغن پالم را بالا برده است. افزایش تقاضای واردات نیز قیمت روغن دانه آفتابگردان را تا حدی افزایش داده‌است. در مقابل، پیش‌بینی عرضه زیاد از آمریکای جنوبی و موجودی فراوان در اروپا، به ترتیب باعث کاهش قیمت‌های جهانی روغن‌های سویا و کلزا شده‌است. گزارش فائو نشان می‌دهد که شاخص قیمت لبنیات این سازمان در ماه ژانویه تقریبا بدون تغییر نسبت به دسامبر باقی‌مانده‌است. این شاخص همچنان ۱۷.۸‌درصد پایین‌تر از ارزش آن در سال‌گذشته است. در ماه ژانویه، قیمت‌های جهانی کره و شیرخشک پرچرب به دلیل افزایش تقاضای خریداران آسیایی، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته‌است. این افزایش قیمت، تقریبا جبران‌‌‌‌کننده کاهش قیمت شیرخشک کم‌‌‌‌چرب و پنیر در این ماه بوده‌است.

براساس گزارش فائو، شاخص قیمت گوشت فائو در ماه ژانویه برای هفتمین ماه متوالی با کاهش ۱.۴‌درصدی نسبت به دسامبر روبه‌رو شده‌است.

این کاهش به دلیل عرضه فراوان گوشت مرغ، گاو و خوک از کشورهای پیشرو در صادرات و به‌دنبال آن، پایین‌آمدن قیمت‌های جهانی این محصولات است. در مقابل، تقاضای بالای واردات جهانی و کاهش عرضه دام برای کشتار در اقیانوسیه، باعث افزایش قیمت جهانی گوشت گوسفند شده‌است.

این گزارش نشان می‌دهد که شاخص قیمت شکر فائو در ماه ژانویه با افزایش ۰.۸‌درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده‌است. این افزایش ناشی از نگرانی‌ها در مورد تاثیر احتمالی خشکسالی در برزیل بر برداشت نیشکر و همچنین چشم‌‌‌‌انداز تولید نامساعد در تایلند و هند است.

فائو همچنین در آخرین گزارش «عرضه و تقاضای غلات» خود پیش‌بینی می‌کند تولید غلات جهان در سال‌۲۰۲۳ به رکورد بی‌سابقه ۲هزارو ۸۳۶‌میلیون‌تن برسد که نسبت به سال‌۲۰۲۲، افزایش۲.۱‌درصدی داشته‌است. بر اساس جدیدترین گزارش عرضه و تقاضای غلات فائو، تولید جهانی غلات سخت در سال‌۲۰۲۳ به رکورد تاریخی یک‌هزارو ۵۲۳‌میلیون ‌تن رسیده‌است. این رقم ۱۲‌میلیون‌تن بیشتر از برآورد ماه گذشته است. دلیل اصلی این افزایش، داده‌های رسمی جدید از کانادا، چین (سرزمین اصلی)، ترکیه و ایالات‌متحده آمریکا است که نشان می‌دهد عملکرد و سطح برداشت ذرت در این کشورها از حد انتظار فراتر رفته‌است.

براساس جدیدترین پیش‌بینی‌های فائو، مصرف جهانی غلات در سال‌زراعی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ به ۲هزارو ۸۲۲‌میلیون ‌تن افزایش خواهد یافت. این رقم ۸.۹‌میلیون‌ تن بیشتر از پیش‌بینی ماه دسامبر و ۱.۲‌درصد بالاتر از سطح سال‌زراعی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ است. این افزایش مصرف عمدتا به دلیل استفاده بیشتر از غلات برای خوراک‌دام، به‌ویژه در اتحادیه اروپا، استرالیا و ایالات‌متحده آمریکا‌ رخ‌داده‌است.

براساس پیش‌بینی‌‌‌‌ها، نسبت جهانی ذخایر به مصرف غلات در سال‌زراعی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ به ۳۱.۱‌درصد خواهد رسید‌که نشان‌دهنده وضعیت مطلوب این شاخص و افزایش آن نسبت به سطح ۳۰.۹‌درصدی سال‌زراعی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ است، همچنین پیش‌بینی می‌شود که تجارت‌جهانی غلات در سال‌زراعی ۲۰۲۴-۲۰۲۳ با ۰.۸‌درصد افزایش نسبت به سال‌قبل به ۴۸۰‌میلیون‌ تن برسد. این افزایش عمدتا به دلیل حجم بیشتر تجارت پیش‌بینی‌‌‌‌شده برای غلات سخت خواهد بود، در حالی‌که احتمال کاهش تجارت‌جهانی گندم و برنج وجود دارد./دنیای اقتصاد

ارسال نظرات
موضوعات روز