شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
بانک سینا بیش از ۷۵ درصد منابع مالی خود را صرف ارائه تسهیلات به اقشار مختلف از جمله کارآفرینان و بنگاه‌های اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ، به‌ویژه دانش‌بنیان‌ها کرده و طی سال‌های اخیر، همواره در ردیف رتبه‌های برتر بانکی برای حمایت از طرح‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.  
کد خبر: ۶۷۴۶۰

تیتر 20- پیشگامی بانک سینا در حوزه تامین مالی دانش‌بنیان‌ها، در راستای عمل به الزامات قانونی از جمله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و قانون جهش تولید دانش‌بنیان، منجر به رونق تولید، خودکفایی و اشتغال‌زایی شده است.

 
پژوهش‌ها درباره شرکت‌های نوآورانه و فناورانه که از تسهیلات بانکی استفاده کرده و آنهایی که از این تسهیلات استفاده نکرده‌اند، نشان می‌دهد تامین مالی بانک‌ها، موجب بهبود بهره‌وری شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود. طبق آمارها، طی 10 ماهه سال 1400، بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شده که نسبت به سال  قبل از آن، رشد 100 درصدی داشته و۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان نیز از منابع مالی بانک‌ها استفاده کرده‌اند. 


در این میان، بانک سینا بیش از 75 درصد منابع مالی خود را صرف ارائه تسهیلات به اقشار مختلف از جمله کارآفرینان و بنگاه‌های اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ، به‌ویژه دانش‌بنیان‌ها کرده و طی سال‌های اخیر، همواره در ردیف رتبه‌های برتر بانکی برای حمایت از طرح‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.

 
بانک سینا؛ چرایی و چگونگی حمایت از دانش بنیان‌ها
از آنجا که تامین مالی،  قلب تپبنده حوزه دانش‌بنیان است، اقدامات بانک سینا در این حوزه بسیار ارزشمند است و به ترمیم شریان حیاتی اقتصاد کشور کمک می‌کند. در این زمینه، تقدیر وزیر امور اقتصادی و دارایی از بانک سینا در بهمن‌ماه  امسال، به دلیل تلاش برای توسعه نظام تامین مالی نوآوری و حمایت اثربخش از زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان، بیانگر اهتمام بانک سینا به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه اقدام و عمل است. 


پرداخت بیش از 7 هزار میلیارد ریال تسهیلات به 740 بنگاه‌ کوچک و متوسط، طی چهار ماهه نخست سال گذشته (فروردین تا تیرماه 1401)، در جهت تولیدات دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، از جمله اقدامات بانک سینا برای حمایت از این کسبو‌کارهاست.


 شواهد گذشته نیز بیانگر حمایت بانک سینا از دانش‌بنیان‌هاست. مرور اقدامات این بانک در سال 1398 نشان می‌دهد بانک سینا از طریق دو مسیر «اعطای تسهیلات» و «صدور ضمانت‌نامه»، با شرکت‌های دانش بنیان، همگام بوده است. این بانک، چهار سال قبل نیز یک هزار و ۵۷۴ میلیارد ریال در دو قالب‌ یادشده به دانش‌بنیان‌ها اختصاص داد و در سال 1399 نیز رشد 476 درصدی یعنی رقم 7500 میلیارد ریالی را هدف‌گذاری کرد.


علاوه بر اینها، قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب 1401، قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394 و قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب 1389، بر لزوم حمایت بانک‌ها از تولیدات و نوآوری‌های دانش‌بنیان تاکید کرده‌اند. 


لذا تلاش‌های بانک سینا، از طریق اعطای انواع تسهیلات در قالب عقود مبادله‌ای و مشارکتی، صدور ضمانت‌نامه، گشایش اعتبارات اسنادی ریالی و ارزی و تسهیل ضمانت در انتشار اوراق صکوک نوآوری در چارچوب مقررات بانک مرکزی به موسسات دانش‌بنیان که از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی شده‌اند، بیانگر تعهد به الزامات قانونی و جایگاه بانک در حوزه تامین مالی است.


تاثیرات حمایت: از رشد دانش‌بنیان‌ها تا گذار از تحریم‌ها
یکی از اولویت‌های کشور برای به حرکت در آوردن چرخ‌های اقتصادی، کمک به زیرساخت‌های تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق اعطای تسهیلات بانکی است. با توجه به چالش‌‌های استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور خصوصا در مرحله ظهور و رشد، حمایت‌ بانک‌ها از این شرکت‌ها و تولیدات، دستاوردهای ارزشمندی را به همراه دارد.


یکی از تاثیرات حمایت بانک‌ سینا از طریق اعطای تسهیلات بانکی، وام‌های کم‌بهره و خدمات مشاوره‌ای به دانش‌بنیان‌ها، گذار این شرکت‌ها از شرایط دشوار اقتصادی به دوران بلوغ و ثبات است. 


تامین مالی، چالش اصلی بنگاه‌های اقتصادی خصوصا شرکت‌های نوآور است و معمولا بیش از 90 درصد آنها در سال‌های نخست فعالیت شکست می‌خورند که یکی از دلایل مهم آن، کمبود منابع مالی و نداشتن توان لازم برای رقابت است. با این توصیف، اقدامات بانک سینا، در زمینه حمایت از ایده‌ها و طرح‌های ریسک‌پذیر و نوآورانه، به توسعه و نوآوری دانش‌بنیان‌ها و جلوگیری از شکست و ناامیدی کمک کرده است.


از آنجا که یکی از فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، دور زدن تحریم‌ها از طریق رشد تولیدات و محصولات ایرانی با بینش فناورانه است، تشخیص نقاط آسیب پذیر اقتصادی و صنعتی ناشی از تحریم‌ها و اعطای تسهیلات بانکی و کمک به تبادلات ارزی برای اشخاص حقوقی و حقیقی فعال، به‌ویژه بنگاه‌های اقتصادی کارآمد در عرصه صادرات و واردات بسیار مهم است. پشتیبانی از نگرش خلاقانه و تامین مالی دانش‌بنیان‌ها، به تقویت تولیدات ساخت داخل، کاهش وابستگی به واردات و رشد شاخص‌های اقتصادی کشور منجر می‌شود. دستاورد بانک سینا با اتخاذ سیاست‌های حمایتی از دانش‌بنیان‌ها، جهش تولید و رونق اقتصادی کشور بوده است.

 
اهداف بانک سینا: از خودکفایی تا اشتغال‌زایی
بانک سینا که با هدف تامین نیازهای مالی واحدهای مختلف تولیدی، تجاری و خدماتی در جهت اعطای تسهیلات اعتباری به بخش‌های مختلف اقتصادی تاسیس شده، در سال‌های اخیر همگام با سیاست‌های کلان اقتصادی، اهداف و برنامه‌های تولیدی در حوزه صنایع بزرگ و کوچک، به هموارتر کردن مسیر توسعه اقتصادی کشور کمک کرده است.


سابقه حدود 10 سال همکاری بانک سینا، با صندوق نوآوری و شکوفایی و تداوم جدی‌تر این مسیر در دوره مدیریت جدید بانک برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها، از نشانه‌های استمرار حرکت در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. 


از آنجا که ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان قادر است خود‌کفایی را در بسیاری از حوزه‌های تولید و صنعت رقم بزند، این موضوع، کاملا با اهداف بانک سینا برای بی‌نیاز ساختن کشور از واردات بی‌رویه، توسعه صادرات و رونق تولید همخوان است. 


امضای تفاهم‌نامه حمایت از شرکت‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در مردادماه امسال بین بانک سینا و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، از یک‌سو تسهیل دسترسی شرکت‌های دانش‌بنیان به منابع مالی و سرمایه‌گذاری بانک در طرح‌های دانش‌بنیان با تامین مالی پروژه‌ها را میسر می‌سازد و از سوی دیگر با ترغیب تولیدات داخلی و توسعه طرح‌های مولد با سودهای پایین بانکی، نویدبخش گسترش اشتغال‌زایی در کشور است.
  

 

ارسال نظرات
موضوعات روز