شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد: 
یکی از ویژگی‌هایی که صبای سپهر ۲ را از سایر طرح‌های تسهیلاتی متمایز می‌کند، تنوع توزیع نرخ بهره بر روی حساب‌های متصل به POS است.
کد خبر: ۶۷۵۶۲

راهکار تسهیلاتی بانک صادرات برای مشاغل نیازمند نقدینگی/ «صبای سپهر ۲» برای کسب و کار‌های دارای POS

تیتر20 - این روزها کسری نقدینگی به جز جدا نشدنی از مدیریت مالی کسب و کارهای خرد تبدیل شده است. بسیاری از کسب و کارها با کوچک شدن سبد مصرف مردم (مصرف خصوصی)، نیاز شدیدی به تامین مالی پیدا کرده اند تا بتوانند در شرایط گرگ و میش، به بقای خود ادامه دهند. بحران کاهش مصرف خصوصی به قدری در ذوق بسیاری از کسب و کارها می زند که آنها مجبور شده اند، برنامه های توسعه ای خود از قبیل بازگشایی شعب جدید، استخدام کارگر و فروش مویرگی را متوقف کنند یا تا حد زیادی کاهش دهند.

به این ترتیب،بیشتر کسب و کارها صرفا برای بقا می جنگند و نه توسعه و افزایش سهم از بازار. اگر به گزارش های مرکز آمار رجوع کنیم، متوجه ارقام مربوط به کاهش مصرف خصوصی از مصرف کل، می شویم. بر این اساس  مصرف خصوصی از 11.5 درصد در بهار 1401 به 7.1 درصد در بهار سال 1402 کاهش یافته است. 


این نشان می دهد که خانوارها تا چه اندازه در مدیریت مخارج خود کم توان شده اند و سبد مصرف خود را کوچک کرده اند. از طرفی 60 تا 70 درصد درآمد خانوار صرف هزینه مسکن می شود و دیگر پول کمی برای مراجعه به بازار می ماند. در چنین اوضاعی، کسب و کارها چاره ای جز رجوع به بانک ها برای تامین نقدینگی و دریافت وام های خرد ندارند. 


بانک ها این روزها برای توزیع تسهیلات خرد در میان کسب و کارها با یکدیگر رقابت می کنند. یکی از همین طرح ها که بر روی پایانه های فروش تمرکز کرده «صبای سپهر 2» است. تا سال 1401 بیش از 18 میلیون کارت خوان (POS) وجود داشت. برخی آمارها نشان می داد که بیش از 8 میلیون دستگاه به سازمان امور مالیاتی معرفی شده اند و پرونده مالیاتی دارند. 


در نتیجه بانک ها امکان برنامه ریزی برای هدایت نقدینگی به سمت کسب و کارهایی که از POS استفاده می کنند را دارند. طرح صبای سپهر 2 که از سوی بانک صادرات عرضه شده است، چنین محوریتی دارد. 


برای استفاده از این طرح، POS باید به حساب قرض الحسنه جاری (با دسته چک و بدون دسته چک) و حساب سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی، متصل باشد. 
در صبای سپهر 2 بر اساس معدل حساب (3 ماهه و 12 ماهه)، تا سقف 5 میلیارد تومان در قالب  تسهیلات مرابجه به متقاضی پرداخت می شود. بازپرداخت هم در سه بازه زمانی 12، 18 و 24 ماهه قابل انجام است. 


مزایای تسهیلات مرابحه بانک صادرات 
مرابحه محور بودن صبای سپهر 2 می رساند که بانک صادرات قصد دارد که نرخ تسهیلات را در حد پایینی نگه دارد تا کسب و کارها راحت تر بتوانند از مزایای آن برای تزریق نقدینگی استفاده کنند.


 در تسهیلات مرابحه که بر روی حساب قرض الحسنه متصل به POS پرداخت می شود، نرخ تسهیلات می تواند به صفر هم برسد اما در حساب های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی چنین قاعده ای وجود ندارد و بر حسب مدت بازپرداخت و مدت معدل گیری بر روی گردش حساب، به آن بهره تعلق می گیرد. 


اما نکته که صبای سپهر 2 را از سایر طرح های تسهیلاتی متمایز می کند، همین تنوع توزیع نرخ بهره بر روی حساب های متصل به POS است. طرح های مرابحه سایر بانک ها هم سقف پایین تری برای تسهیلات خود در نظر گرفته اند و هم اینکه مدت زمان گردش حساب آنها بالاتر است. برای نمونه یکی از همین طرح های مرابحه تنها تا سقف 200 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می کند؛ ضمن اینکه طول مدت حبس پول آن به 4 ماه می رسد. 


طرح های دیگری هم برای کارت خوان های متصل به حساب های بانکی وجود دارند اما سود قطعی 23 درصد دریافت می کنند. برای نمونه یکی از همین طرح ها بین حداقل 10 میلیون تومان تا 5 میلیارد تومان تسهیلات خرد بر روی گردش حساب (2 ماهه و 6 ماهه) پرداخت می کند اما برای بازپرداخت حداکثر 36 ماهه آن باید ماهی 193 میلیون و 548 هزار تومان قسط پرداخت کنید؛ ضمن اینکه سود آن به 1 میلیارد و 967 میلیون تومان می رسد. در نتیجه بازپراخت شما به بیش از 6 میلیارد و 967 میلیون تومان در 36 ماه می رسد. 


این در شرایطی است که کسب و کارها نیاز به گسترده شدن طرح های مرابحه بر اساس معدل گردش حساب دارند. عقود مرابحه کمک می کند که هزینه های تامین مالی کم شود اما برخی بانک ها با خارج کردن طرح های تسهیلاتی خود از قالب مرابحه، نرخ های بالاتری را به عنوان بهره از قرض گیرنده مطالبه می کنند. در چنین شرایطی طبیعی است که کسب و کارها ماندن در انزوا و به آینده موکول کردن استفراض را به دریافت تسهیلات گران قیمت، ترجیح دهند.  
 

ارسال نظرات
موضوعات روز