چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
قیمت خودرو همچنان در ایران بنا به علل متعدد بیش از حد متعارف و معقول است. با این حال با افزایش داخلی سازی محصولاتی نظیر دی ال ۵ نقش پارس خودرو در ارزان سازی بازار خودرو بیش از پیش پر رنگ‌تر خواهد شد و می‌تواند مسیر جدیدی پیش روی تولید باز کند.
کد خبر: ۶۷۶۶۸

تیتر20  - پارس خودرو از جمله خودروسازانی است که تاثیر ویژه خود را داشته و برخی اولین ها را به خود اختصاص داده است. از جمله اینکه این شرکت را می توان اولین تولید کننده سواری در ایران به شمار آورد. هر چند این تولید در قالب مونتاژ شکل گرفته است ولی به هر حال کیلومتر 9 جاده مخصوص در تاریخ صنعت خودروسازی کشور ثبت شده است.


پارس خودرو که در حال حاضر یکی از شرکت های تابعه گروه خودروسازی سایپا به شمار می آید همچنین جزء خودروسازانی به شمار می آید که اولین کراس اوورها و شاید به تعریف امروز خودروهای لوکس را روانه بازار کرد.


این تولید کننده در کارنامه خود محصولاتی را به ثبت رسانده است که هرکدام برای مصرف کنندگان و بازار خاطرات خوبی را رقم زده اند.


گذشته از تولید محصولات آمریکایی در پیش از انقلاب بعد از انقلاب نیز محصولات متنوع و خوبی از جمله انواع نیسان را به تولید رسانده است که نیسان پاترول،ماکسیما،رونیز و قشقائی بخشی از این محصولات به شمار می آیند.


همچین برخی محصولات رنو و برلیانس نیز در این شرکت تولید شده است که همیشه جزء برترین ها به شمار می آیند و در حافظه مردم و بازار به ثبت رسیده و جایگاه خاطره انگیز و قابل اعتمادی دارند.


این شرکت نیز مانند سایر خودروسازان طی سال های اخیر با تحریم ها و  مشکلات سنگین آن مواجه شد.این مساله باعث شد که آنها همانند کلیات صنعت خودروسازی کشور با رفتن شرکا نتوانند به تولید ادامه بدهند.


پیش از تحریم ها پارس خودرو با تولید محصولات متنوع و متعدد رنو و برلیانس سهم مناسبی از تولید گروه خودروسازی سایپا را به خود اختصاص داده بود. 


همچنین با توجه به نوع محصولاتی که در خط تولید این شرکت قرار داشت ، علاوه بر نقش موثر در تنظیم بازار، رقابتی سختی در سگمنت اقتصادی بازار نیز شکل گرفته بود.


پارس خودرو نیز بعد از تحریم مستقیم صنعت خودروسازی کشور به نوبه خود تلاش وافری در راستای دور زدن تحریم ها و کاهش اثرات آن بر صنعت خودروسازی کشور به خرج داد و در این سال های با تولید ساینا وکوئیک اجازه نداد چراغ تولیدش خاموش شود.


در این میان با توجه به زیرساخت های مناسب و توانمندی در تولید علاوه براینکه تولید سهند که قرار است از سال آتی اتفاق بیفتد به این گروه سپرده شده است ، بلکه تولید انبوده زوتی تی 300 یا دی ال 5 نیز به آنها واگذار شده است.


این واگذاری از یک جهت می تواند نوید بخش تولید با کیفیت بالا باشد و از سوی دیگر با توجه به سابقه ، تجربه و همچنین همت این شرکت برای افزایش داخلی سازی می تواند ثمرات دیگری در پی داشته باشد.


در واقع پارس خودرو ازجمله خودروسازهایی به شمار می آید که با توجه به پیشینه و تجهیزاتی که دارد همیشه خودروهای با کیفیتی را روانه بازار کرده است. خودروهایی که در این شرکت مونتاژ شده اند همواره از نظر کیفی جزء سرآمدان باز به شمار می آیند.


این نوع تولید بخشی از مزایای پارس خودرو به شمار می آید. چرا که این شرکت در بخش خدمات پس از فروش نیز طی سالیان سال نقطه قوت و اتکا گروه خودروسازی سایپا نیز محسوب می شده است.


بنابراین دارندگان محصولات پارس خودرو از نظر دریافت خدمات پس از فروش نیز با خیالی آسوده پشت فرمان محصولات این شرکت نشسته اند.


نکته قابل توجه دیگر این است که پارس خودرو با استفاده از شبکه عظیم و زنجیره تامین شرکت مادر، می تواند به درصد بالایی اقدام به داخلی سازی کند.


به بیان ساده تر قطعاتی که در محصولات به کار می رود علاوه بر عبور از فیلترپارس خودرو باید استانداردهای سایپا را نیز پاس کنند.


این مساله به نوبه خود کار قطعه سازان همکاری با پارس خودرو را سخت تر می کند.اما نتیجه ای که به بار می آورد به مراتب ارزنده تر از سخت گیری ها و فیلترها متعدد است.


در واقع علاوه براینکه تولید در پارس خودرو می تواند نقش موثری در افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار داشته باشد، با توجه به توان تولید در مقیاس اقتصادی و نحوه عرضه با افزایش عمق داخلی سازی در ارزان سازی قیمت های بازار نیز می تواند اثرگذاری خاص و موثری داشته باشد.

ارسال نظرات
موضوعات روز